מצדיעים לשלוחות חב"ד שהתכנסו בניו יורק • ראיון

בסוף השבוע בו התכנסו אלפי שלוחות חב"ד מכל העולם בניו יורק הקפואה, סמדר בנטוב שוחחה עם כמה מהן ושמעה על חיים שלמים של נתינה למען האחר. וגם: מי הפאנית שנבחרה לתת שירותי פאנות וספרות בימי הכנס למען השלוחות?

הכנס השנתי של שלוחות חב"ד מכל העולם שמתקיים ביום כ"ב שבט, יום היארצייט של הרבנית חיה מושקה ז"ל, התכנס השבוע בתאריך השנתי המסורתי. אל הכנס מגיעות השלוחות מכל קצוות תבל כדי לשמוע ולהשמיע על פעילותן ותפקידן בעולם.

שוחחתי עם שלוש שלוחות שמגיעות מידי שנה אל הכנס הנכבד הזה, עוזבות את ביתן הרחוק והקרוב ומגיעות עד ניו יורק הקפואה, ומספרות על המציאות שבה לפעמים גם כדי להגיע למקווה – צריך לטוס.

רייזי רובין מאלבני ניו יורק – מנחה את הבאנקט הענק של כנס נשות חב"ד ניו יורק 2019 // צילום: אינסטגרם כינוס השלוחות

את הסיפור המרגש של רייזי רובין, המנחה, סיפרה רובין על הבמה המכובדת מול נשות השלוחות. בדבריה אף הרחיבה על העזרה והתפילה של הרבי על כל צעד ושעל שלהן במסע השליחות. רייזי מספרת: "לפני חצי שנה, יש לי חתונה של הבן שלי, ואנחנו, כשלוחים כבר 25 שנים באלבני, עושים שבתות גיבוש לסטודנטים ומחזקים אותם באותה שבת נעימה ומיוחדת. החתונה של הבן שלי נקבעה שבוע לפני השבתון של הסטונדטים, כששבועיים אחרי יש לנו גם את חג הפסח לחגוג למאות אורחים שבאים לבית חב"ד באלבני.

"החלטנו בגלל החתונה ובגלל הפסח לבטל את השבתון המיוחד הזה. בערב ישבנו לארגן את עניין החתונה, ואחת הבנות שעזרה לנו שאלה אותנו: תגידו, אם הייתם הולכים עכשיו לרבי ושואלים אותו או אומרים לו שהחלטתם לבטל את השבתון המיוחד הזה בגלל החתונה ובגלל חג הפסח, מה לדעתכם הרבי היה אומר לכם? האמת, חטפנו שוק על השאלה, וכמה היא נכונה. הרי אנחנו שליחים ובאנו לכאן בשביל לחזק, ומאות סטונדטים מחכים לשבת הזו. אז מה, נבטל? הלכנו לקבר של הרבי וביקשנו עזרה לכל האירועים החשובים בחיינו, ובאמת זכינו לעשות את הכל ב"ה בשמחה. זו הגדולה של השליחות!".

כנס השלוחות ינואר 2019

 

צלחה חנה עמאר – צרפת

ספרי לנו: איך הגעתם לשליחות בצרפת?

בעלי, הרב יוסי ואני צלחה עמאר, שלוחים כאן באיזור סען אי מארן, 77, כ-17 שנה ב"ה.
"הגענו לאיזור ה-77, איזור מהכי גדולים של צרפת, הפזור על פני למעלה מחמש מאות ישובים ועיירות.
כשהגענו, היו שבע קהילות קטנות פזורות במרחק של עשרות קילומטרים, ובהן התקיים בעיקר תפילות לש"ק וחגים.
"אחרי כמה שנים הקמנו – בברכות הרבי – בית חב"ד סען אי מארן, מרכז קהילתי על 3 קומות מן היסוד, לשירות כל יהודי האיזור וכל התיירים הבאים ללונה פארק הבינלאומי המפורסם דיסנילנד, הכולל בית כנסת, אולמות למסיבות וחגים, כיתות לבית ספר יום א', חדרי שינה לאורחים, משרדים, ואחרי כמה שנים הוספנו עוד בנין עבור מקוה כלים היחיד בכל האיזור.
"לפני עשור פתחנו מקווה טהרה-ספא שנבנה ברמה מאוד גבוהה ויפה, היחיד לכל האיזור, ומגיעים אליו מכל העיירות, אפילו מפריז (הרחוקה כחמישים ק"מ), וכן התיירים הבאים לאיזור כאמור.
"כיום, ב"ה, מקיימים פעילות שנתית עבור כל החגים, עם 400 מתפללים לימים נוראים, וכמאתיים לשאר החגים, ארגון 4 הדלקות מרכזיות לחנוכה ב-4 עיירות עם ראשי הערים וסנטורים.

"כמו כן, ארגון עשרות מקרא מגילה בכל האזור, חלוקת למעלה מאלף חבילות מצות שמורות לכל האזור, פעילות עונתית לילדים ע"י ארגון מורשה שע"י מרכז רבני אירופה, מערך שיעורים שבועי שגם נמסרים ומופצים למאות ואלפים ע"י פייסבוק ואפליקציית השיעורים ETORAH של בעלי הרב, מקווה נשים מהכי מפוארים בצרפת, עם נשים מכל האזור ומכל העולם שמשבחות אותו כל פעם שמגיעות לבקר, שירותי דת עבור תיירי דיסנילנד (אם זה אוכל כשר, מנין, מקווה ועוד), וכן שירות וביקורים תמידיים עבור 3 בתי הסוהר הפזורים בכל האזור (בעלי משרת בתור רב בתי הסוהר) בהם לצערנו נמצאים גם כמה ישראלים ועוד.

"אנחנו עומדים בקשר עם כל המשפחות יהודיות הפזורות בכל השטח הרחב, לכל דבר ועניין, אם זה עבור שמחות במשפחתם כמו ברית מילה, בר מצווה (והכנה לבר או בת מצווה עם שיעורים אחד על אחד), ביקורי בית, כמעט מידי יום עם קביעת מזוזות הכשרת בתים, הדרכת כלות וחתנים לחתונתם, פעילות שנתית עבור חיילי וחיילות צה"ל .כבר 14 שנים בה מעניקים תפילין מהודרים עם ספר חת"ת לחיילים ופמוטים עם חת"ת לחיילות מטעם הבית הבית חב"ד והרשימה עוד ארוכה".

צלחה חנה עמאר בפעילות

מה התפקיד לך בתוך כל זה?

"אני מחוץ לכל זה שעוזרת ומשתתפת בכל הארגון וביצוע יחד עם בעלי הרב, גם מנהלת מחלקת הילדים ונוער ופעילות לנשים חדשית, עם המועדון נשים, פעילות עונתית לנוער, תלמוד תורה יום א' לעשרות ילדים. בתוך כל זה ישנה גם המשפחה והילדים המשתתפים ועוזרים בכל הפעילות השוטפת משך כל ימות השנה".

כינוס השלוחות זה מאגר כוחות לכל השנה בכל המובנים, נכון?
"כל הבנות השלוחות מכל קצווי תבל מגיעות אצל המשלח, הרבי ראש בני ישראל, האבא של משפחת השלוחים הדואג לכל יהודי איפה שרק הוא נמצא אפילו במקום נידח, וזה תמיד נופל בשבוע של הסתלקות אמנו המלכה, הרבנית הצדקנית חי׳ מושקא ביום כ״ב בשבט, יום הסתלקותה.
"זהו כינוס שכולו טוב וקדושה ורק דאגה לשני ולזולת באשר הוא, בלי לשפוט אף אחד, בלי לקטלג אף אחד, וכינוס שכל כולו דאגה איך להתמסר לעבודת השליחות עוד יותר טוב, והעיקר לבא ולהתפלל באוהל הק' אצל האבא המשלח להודות על הזכות הנפלא להימנות על צבא חייליו, ולהתפלל עבור כל אנשי הקהילה וכל אחד עם בקשותיו, ולהתפלל עבור המשך הצלחת השליחות בלי שום קשיים, ועבור כלל ישראל בכל העולם!
"מאוד מרגש לפגוש שלוחות מכל העולם שחיות את אותן החוויות, מארגנות אירועים ויש להן את אותן הנסיון והחוויות, כל אחת משתפת את הטיפים שלה ונותן אפשרות למצוא רעיונות ודרכים איך לגוון את הפעילויות.
"אני מאוד אוהבת לשמוע מאילו שקיבלו הוראות מיוחדות מהרבי בכל מיני נושאים בנוגע לשליחות, לחינוך הילדים, שלום בית, מסירת שיעורים והדפסת עלונים עם מידע לחגים וגם מאלה שמשתפות יחידויות מיוחדים עם הרבי, איך הרבי נתן להן חיזוק ועודד אותן להמשיך עם עוד נתינה ועוד פעילות ועוד ארגון… זו מטרת השליחות, למסור את עצמינו כדי להיות במצב של נתינה 24 שעות ביממה לכל יהודי בעולם ולהכין את עצמנו ואת כל העולם לקבלת פני משיח".

 

מראישה ג'יאן – ברוקלין ניו יורק

מריאשה גי'אן ומשפחתה

מרישה ובעלה גרים בברוקלין, להם יש ילדים ושליחות במנהטן, מאוד קרוב לבית: 

"אנחנו התחלנו את השליחות שלנו במנהטן. אנחנו גרים בברוקלין ועדיין עושים שליחות במנהטן. בעבר בכל שבת וכל חג היו באים אלינו, אז עם הזמן נבנה בית הכנסת לקהילה של אנשי עסקים באיזור מנהטן".

בכל שנות הפעילות שלהם במנהטן הם רצו לעבור לגור ליד בית הכנסת שלהם במנהטן, מה שלא יצא לפועל והם נשארו לגור בברוקלין. ועדיין, הבית שלהם הוא בית של שליחות והכנסת אורחים. בעלה היקר עובר ממשרד למשרד במנהטן ועושה להם שיעורי תורה.

מריאשה היא יותר בשליחות של הנשים מהקהילה במנהטן. היא מלמדת ילדים שלומדים בבית ספר של גויים, ומדריכת כלות. היום כבר יש לה מורות שעוזרות לה לעשות את כל הפעילות במנהטן. כי "הרצון ללמוד תורה ולדעת יותר רק גדלה משנה לשנה ואנחנו נפגשים עם אנשים שצמאים ללמוד וללמד את הילדים שלהם תורה ומצוות".

הפעילות שלה היא בעיקר בברוקלין ובמנהטן. אז נכון שאין לה שליחות במקום אקזוטי בעולם ויותר בבית וקרוב לבית שלה. היא גאה להיות חלק בליווי של אנשים בכל מקום ואפילו מאוד מאוד קרוב לבית.

יהודית דבורקין, שלוחה בגואנגזו, סין . בתמונה הן ממתינות (בקור) בתור הארוך לכל השליחות להתפלל על קברה של הרבנית חיה מושקא

ספרי לנו על הכנס מהמבט שלך?

"הכנס הוא מעמד אדיר ועצום להיות עם כל הנשים שבאות מכל העולם וגם מביאות איתם נשים מהקהילה שלהם. כל אחת באה ומספרת על השליחות המקסימה שלה, ועל האתגרים שהיא עוברת במקומות נידחים ביותר בעולם. בתי חב"ד היום מביאים ליהודים בכל מקום שהם נמצאים – פשוט הכל. אוכל כשר. מקווה. תפלות. חגים ועוד.

"הרעיון הוא שצוברים בכנס מלא כוח לנשים ולכן הכנס הוא אדיר ועצום. יש נשים שבאות לפגוש את הבית שלהם ואת החברות מהילדות שלהם. זה מרגיש לנו מדהים ומיוחד. יש סדנאות ומושב ערב שבו שלוחות מדברות על הפעילות שלהם בכל מקום בעולם.

"הסדנאות בעיקר הן על איך לנהל בית חב"ד ועל המשפחה שלך כשליחה. והשיח והסדנאות הוא בעיקר תמיכה ואיך להרים את השליחות למקום יותר טוב ויותר קל.

"בסוף הכנס מקריאים את שמות השלוחות מכל העולם לפי הא'-ב' – כל מדינה בעולם, עומדת השלוחות מאותה ארץ וזה מרגש לראות כמה שלוחות יש במדינות גדולות ויש על פני הגלובוס מדינות קטנות שגם לשם נשלחו נשים ומשפחות ומפיצות את היהדות. זה חלק מכנס שבו אפשר לראות את כמות הנשים בעולם שפשוט עזבו משפחות וילדים והלכו להפיץ את התורה".

 

אסתי פרוס – ברוקלין ניו יורק

אסתי פרוס, פאנית בניו יורק שנותנות שירות סירוק לנשות השלוחות מכל העולם

 

אסתי פרוס בעלת סלון פאות, ישראלית שגרה בניו יורק כבר כמה שנים:

אסתי פרוס היא אמא ל-5 ילדים. היא עזבה את ישראל לפני 13 שנים, למדה איפור ושיער והתחילה את הקריירה שלה בפאנות בניו יורק. היום כבר יש לה קו פאות משלה.

"במשך ימי הכנס מחמישי עד שני", היא מספרת, "יש לי מקום בכנס ואני נותנת שירותי סירוק וחפיפה לפאות. בכנס יש שם גם פאנית שמוכרת פיאות במחיר טוב, ואת העיצובים לפיאות אני עושה לנשים. השירות במקום הוא נח לנשים שמגיעות ויש להן את האפשרות לחפוף ולסרק את הפיאות ולא להתרוצץ בברוקלין".

ספרי לי על הכנס מהמבט שלך?

"אני אומנם לא שליחה, יש לי ב"ה בית, ילדים וקריירה פה, אבל הכנס והסיפורים של כל אחת מהשלוחות בארגון של שבתות וחגים, כל כך מחזק אותנו בימים האלה לשמוע את כל הסיפורים. במשך ימי הכנס יש המון סדנאות, ארוחות משותפות, מושבים של שלוחות. כך שבכל ימי הכנס אנחנו נחשפות לסיפורים מרגשים של נשים שנמצאות במקומות נידחים בעולם, או במקומות מרכזיים בעולם ואיך שהן מפיצות את היהדות בדרכים קלות ולפעמים קשות. את כל האתגרים שעומדים לפניהן הן פורקות על הבמה או בשיתוף של חברות וכל אחת לומדת ומעצימה את עצמה ואת חברתה. זה מחזה מרגש ומלא עוצמה שכל פעם וכל שנה מרגש אותי לראות את זה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *