מצע "כחול לבן" נחשף: תח"צ בשבת; העברת חוק הפונדקאות

'ידיעות אחרונות' חשף הבוקר אתהסעיפים הבולטים במצע של "כחול לבן" לכנסת, שיוצג מחר: תחבורה ציבורית בשבת (לא באזורים החרדיים) והעברת חוק הפונדקאות של קהילת התועבה

מצע רשימת “כחול לבן” עתיד להתפרסם מחר, אולם הסעיפים הבולטים ממנו פורסמו כבר הבוקר בחשיפה ראשונה ב'ידיעות אחרונות', והן, איך לומר, לא ממש נוחות לאוזן החרדית:

לפי דיווחו של יובל קרני, המצע יעסוק גם בסוגיות כלכליות וחברתיות, אבל הנושא המרכזי יהיה המדיני – וניכר כי נעשה מאמץ שהוא לא יבריח מצביעי ימין. "פתרון שתי המדינות איננו מוזכר במצע, ולמעשה המושג "מדינה פלסטינית" כלל אינו מופיע שם. גורמים ברשימה טענו כי בנושא הזה התעורר ויכוח בין האגף הימני לאגף השמאלי, ולבסוף הוחלט כי אמנם ייכתב שיהיה מאמץ לחתור למיצוי התהליך המדיני מול הפלסטינים, אך המושג "מדינה פלסטינית" לא ייכלל כדי לא לספק נשק למי שמאשים את כחול לבן בהיותה רשימת שמאל. "ממילא אין היתכנות להקמת מדינה פלסטינית בקרוב", הסבירו הגורמים הללו, "ולכן החלטנו להציג מצע פרגמטי", דיווח קרני.

אז מה כן כלול במצע של כחול לבן? ובכן, ברוח הקריצה לימין במצע נכתב במפורש כי לא תהיה התנתקות חד־צדדית משטחי יהודה ושומרון וכי לא תהיה נסיגה מארבעה אזורים אסטרטגיים: גושי ההתיישבות, בקעת הירדן, ירושלים ורמת הגולן. את המושגים "פתרון שתי המדינות" ו"מדינה פלסטינית" מחליפה במצע המדיני של כחול לבן כותרת שנקראת "ועידה אזורית שתקדם היפרדות מהפלסטינים".

בעיתון צוין כי סוגיה מעניינת במיוחד ברשימה המאוחדת היא חוק הלאום, שכן מס' 1 ברשימה גנץ הבטיח לשנותו ומס' 14, צבי האוזר, הוא בין יוזמיו ומנסחיו. הפתרון, לפי המצע, הוא יוזמה לחקיקת "ערך השוויון" כחוק יסוד, בנפרד מחוק הלאום או כתיקון לו, במטרה להדגיש את זכויותיהם של אזרחי ישראל שאינם יהודים.

מעבר לתחום המדיני, מצע הרשימה יעסוק בכמה נושאים שנויים במחלוקת, ובמיוחד כאלה הנוגעים לציפור נפשה של היהדות החרדית: כך, למשל, הוא יכלול תמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת בערים חילוניות ו"במקומות שבהם לא תהיה פגיעה בציבור הדתי והמסורתי", בכפוף להחלטה של הרשות המקומית.

כמו כן, המצע כולל הבטחה להעברת חוק הפונדקאות והשוואת זכויותיה של קהילת התועבה בחוק זה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *