מרוקו: 16 יהודים נפטרו מהקורונה, מתוך 1,500 בקהילה

"המלך יצא מגדרו כדי לטפל בחולים היהודים"

וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ערכה היום (שלישי) דיון דחוף במצבה של הקהילה היהודית במרוקו, בעקבות משבר הקורונה. לדברי יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד), התורם המרכזי של הקהילה נפטר מהמחלה, ולכן הקהילה נקלעה לקשיים. "עלינו לבדוק כיצד לסייע. הקהילות הקטנות, בנות כמה אלפי יהודים בלבד, לא מסוגלות להחזיק את עצמן כלכלית בעקבות המשבר.

כל השנים הקהילות תמכו במדינת ישראל – והגיעה העת שהמדינה תתמוך כעת בהן. אפנה לממשלה ולסוכנות להקים קרן, בה כל צד ייתן מחצית הסכום – ונסייע לקהילות אלו. הכרחי כי במינהל האוכלוסין תהיה כתובת ברורה למשפחות בארץ ולאזרחים ישראליים בחו"ל לגבי הגעתם לארץ, ושל קרוביהם שאינם עדיין אזרחים". ביטן קרא לפעול מידית להקמת מקבצי-דיור לעולים העתידיים ממרוקו, ומרכזי תעסוקה לדוברי צרפתית.

לדברי שר הכלכלה עמיר פרץ, הדיון בוועדה הוא מסר לכל העולם היהודי: אנחנו נחפש כל דרך כדי לסייע לכם. "הקהילה במרוקו היא ייחודית, ומחויבות גדולה למדינת ישראל, עם קשר עמוק למלך ולארץ מושבם. המגפה הנוכחית גרמה לפטירת דמויות מרכזיות וחשובות, תורמות ומשפיעות בקהילה, ביניהם קרובי משפחתי".

לדברי אריאל דיפורטו, מנהלת אגף העלייה בסוכנות, במרוקו נותרו כ-1,500 יהודים בלבד, רובם בקזבלנקה, ומיעוטם במרקש, אגאדיר, פאס וראבאט. 16 יהודים נפטרו, מתוך 230 מתים במרוקו כולה. המלך יצא מגדרו כדי לטפל החולים היהודים, כולל פינוי מחלקות ואכסון במלונות מפוארים על חשבון השלטון. הסגר במדינה עדיין קיים, כולל סגר-טיסות, והפגיעה הכלכלית קשה ביותר, גם הפגיעה בקהילה.

לדברי הפרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, "השיקול המרכזי כעת הוא בריאות, ומניעת הגעת חולים או מדביקים לארץ. לכן מי שאינו אזרח ישראלי נמנעת כניסתו, אך אזרח ישראלי יכול להיכנס ללא כל בעיה, ולא נבדק אם מרכז-חייו בישראל. בדיקת קורונה שלילית עדיין איננה מאפשרת כניסת יהודים שאינם אזרחים, ולכן מדינת ישראל כיום סגורה ליהודים שאינה אזרחים-ישראלים. העליה לא הופסקה לרגע, והתאפשרה חזרתם ללימודים של סטודנטים יהודים ותלמידי ישיבות, אך לסיורים ותיירות – גם של יהודים, כרגע זה איננו אפשרי".

מרים לסר, סמנכ"לית "קעליטה" ארגון-הגג של עולי צרפת, סיפרה על ביקוש רב לעליה, וההכרח לפתח מסלול-קליטה מותאם למשפחות עם ילדים אך גם עם קשישים, ומענה למוסדות חינוך ורווחה. כבר הודיעה עיריית ירוחם על נכונותה העמוקה לקלוט משפחות ממרוקו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *