התעלומה שמסעירה את גבעת שמואל (תמונות)

דיירים בגבעת שמואל מדווחים כי בארבעה מקרים שונים התנפצו קירות הזכוכית במרפסות הבניין. מדובר בבניין חדש יחסית (אוכלס לראשונה ב- 2011) של הקבלן עיוש רפאל. תיעוד באדיבות ערוץ 20 { "קירות זכוכית מתנפצות"}

 

דיירים בבניין בגבעת שמואל מדווחים על ארבעה מקרים של התנפצות קירות זכוכית המקיפים את מרפסות הבניין ללא סיבה. בכתבה שתשודר הערב בשעה 23:00 ב"כלכלי בלילה עם משה כץ" בערוץ 20, חושף בנימין גל את סיפורם של הדיירים, אשר פנו ל"עיוש רפאל", קבלן המבנה, וזה טען כי עליהם לשלם 200,000 שקלים לתיקון הליקויים, אשר לטענתו אינם באחריותו.

ביום שני האחרון ישבה רבקה כץ עם בנה הפעוט בסלון ביתה שבגבעת שמואל ברחוב שמחה הולצברג כאשר לפתע נשמע קול פיצוץ עז מכיוון מרפסת ביתה. "יצאתי החוצה למרפסת, וראיתי שקיר הזכוכית הימני במרפסת התנפץ לחלוטין. הייתי בהלם, לא ידעתי מה לעשות. התינוק שלי החל לבכות, ורק התפללתי שלשכנים בקומה מתחתיי לא קרה כלום". זו לא הפעם הראשונה כאמור שחלונות מתנפצים ללא כל סיבה בבניין בגבעת שמואל. מדובר בבניין חדש שאוכלס לראשונה בשנת 2011, ומאז ידע כבר ארבעה מקרים שונים של התנפצות קירות הזכוכית במרפסות החיצוניות.

סימן האזהרה הראשון הופיע כבר בשבוע בו אכלסו הדיירים את הבניין ברחוב שמחה הולצברג 1 בגבעת שמואל. את הבניין הקים הקבלן "עיוש רפאל" שפועל בתחום הבניין משנת 1971, ואילו ספק המשנה להתקנת הזכוכיות שבמרפסות הוא "עמי תעשיות אלומיניום". רק לפני כשנה וחצי, בעת שאירע מקרה ההתנפצות השלישי של קיר זכוכית בבניין, הקימה דיירת נוספת קול זעקה: "התרעתי בפני הסכנה", היא מספרת בשיחה עם ערוץ 20. "זכוכית התנפצה לנגד עיניי. מאז אנו נמנעים מלשהות עם הילדים במרפסת. בכל יציאה למרפסת, בעיקר אם אחד הילדים מתקרב למעקה הזכוכית אנו נתקפים בהלה ומרחיקים אותו."

לאחר האירוע, הבין קובי בריג, אז ראש ועד הבניין, כי לא מדובר בצירוף מקרים והחל בחקירה פרטית. "לאחר שיחות עם מספר אנשי מקצוע בתחום, הסתבר לנו כי בכל המקרים שבהם נשברו הזכוכיות בבניין שלנו, מדובר ב"שבר ספונטני", שבר זה נובע ברוב המקרים מפגם פנימי הנוצר בתהליך ייצור הזכוכית, ללא אפשרות לחזות את השבר מראש", סיפר.

במטרה להשיב את הביטחון לדיירים, פנה בריג לקבלן הבניין, עיוש רפאל, בדרישה שיתקן את קירות הזכוכית הלקויים המצויים במרפסות הבניין. "הקבלן טען כי פעל לפי התקן וההוראות שהיו נכונים לזמן ההקמה של הבניין אך השתנו לאחר מועד האכלוס". עוד מוסיף בריג כי "הקבלן הציע לעזור לנו, באופן שהעבודות יעשו ע"י קבלן המשנה במחיר עלות של 200 אלף שקלים שיבואו על חשבון הדיירים. הדרישה הזאת נראתה לי לא הגיונית ומוגזמת", מוסיף בריג, "אנחנו נמצאים כרגע במצב של רולטה רוסית. אנחנו לא יודעים איזו דירה "תזכה" לניפוץ החלון, והאם חלילה, המקרים הבאים עשויים להסתיים בפגיעה בנפש ולא רק ברכוש."

מ"עיוש רפאל", קבלן הבניין נמסר בתגובה כי "החברה קיבלה את ההודעה על התנפצות זכוכית המעקה באחת מדירות הפרויקט ופעלה באופן מיידי באמצעות קבלן האלומיניום לתהליך התקנת זכוכית חדשה.
יובהר כי המעקות הותקנו ע"י קבלן האלומיניום ותחת אחריותו המקצועית לטיב החומרים והעבודה והוא נדרש אז לעניין זה ע"י החברה, ולאחר בדיקה נוספת של מכון התקנים הישראלי (שהוזמנה ע"י החברה) התברר כי הזכוכיות עומדות בתקן הנדרש לאותה העת.
חברת עיוש רפאל בע"מ בונה ע"פ תקני בטיחות מחמירים ואמות מידה בלתי מתפשרות וככל שקיימת בעיה המובאת לידיעתה היא מטופלת בו במקום, כך גם במקרה הנוכחי המקרה הועבר מיד לקבלן האלומיניום שביקר בדירה עוד באותו היום.
יודגש כי כאשר החברה נדרשה לסוגיה זו לפני כשנה וחצי, נעשתה על ידה פניה לנציג הדיירים אשר הובהר לו כי החברה עמדה בכל התקנים הנדרשים. הנציגות ביקשה את סיוע החברה ע"י פנייה לקבלן האלומיניום שביצע את העבודה בפרויקט ע"מ שזה ייתן להם הצעת מחיר סבירה )שהייתה במחיר עלות( להחלפת כל הזכוכיות בפרויקט והתאמתן לתקן החדש כיום. ואכן לנציג הדיירים הועברה הצעת מחיר ע"י קבלן האלומיניום, וזה הודיע כי ההצעה תידון באסיפת דיירים ולאחריה תימסר תשובה לקבלן האלומיניום. מאז ועד היום ההצעה לא נענתה, לא בכתב ולא בע"פ, ונמסר לנציג החברה כי באסיפת דיירים הנושא נדון והוחלט על ידם שלא להיכנס לפרויקט החלפת הזכוכיות. הטענה לפיה נציג החברה הציע להחליף את הזכוכיות ובעלותם יישאו הדיירים היא איננה מן האמת כפי האמור בהרחבה בסעיף זה.
תמוה מאוד כי אותה נציגות דיירים ברחוב שמחה הולצברג 1 שמעלה טענותיה כאן נגד החברה העבירה לאחרונה לחברת עיוש רפאל דרישה לתיקון ליקוי בניה כוללים באותו הבניין אליה צרפו הדיירים חוות דעת מומחה מטעמם ומכתב מעורך דינם ובהם לא היה כל אזכור ולו של אות אחת לעניין הזכוכיות כך שהטענות המועלות בכתבה כאן ביחס לחברה מופרכות וחוטאות לעובדות ולאמת. בפועל הדיירים ביקשו הצעת מחיר מקבלן האלומיניום שביצע את העבודה בפרויקט, קיבלו הצעה, קיימו אסיפת דיירים ובה הוחלט על ידם לא להיכנס לפרויקט החלפת הזכוכיות. זו החלטתם, זו האמת ואין בילתה, ומכאן יש להפנות את השאלה אל דיירים".

מ"עמי תעשיות אלומיניום" חברת המשנה ומתקינת הזכוכית בבניין נמסר בתגובה: "חברתנו העוסקת בביצוע עבודות אלומיניום, בפרוייקט בנייה מזה שנים רבות, הינה בעלת תקן ISO 9001 אשר מבצעת את העבודות לפי דרישות התקן הישראלי ובפיקוח של מת"י. גם בפרוייקט זה בוצעה התקנת המעקות לפי דרישות התקן, וגם הזכוכית שהותקנה היתה על פי דרישות התקן, לביצוע זכוכית מחוסמת 10 מ"מ.
חברת עיוש ביצעה בדיקת מעקה ממכון התקנים, אשר אישרה שהמעקות תואמים לת"י. עם קבלת התלונות מהדיירים, חברתנו טיפלה במיידית כפי הנדרש. לצערנו תופעה זו של התנפצות הזכוכיות ידועה וקיימת בכל העולם והנושא הינו בטיפול של מכון התקנים שמחליט איזו זכוכית תותקן במעקות ואנו פועלים לפי דרישות אלו".

unnamed-4 בית זכוכית מ20 %d7%96%d7%9b%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%95%d7%aa unnamed unnamed-1 unnamed-2 unnamed-3

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. לי יש הרגשה שהמבנה סובל מתנודות והמעקה הפעיל לחץ עז על הזכוכית וגרם לניפוצה , אם הייתי הקבלן המבצע הייתי בודק את המבנה מכל כיוון וזווית אפשרית כולל חפירה ליסודות בכמה מקומות כדי לשלול אפשרות של קריסה , לא חושב שהזכוכיות בעייתיות הרגשה שלי שהמבנה עצמו בעייתי והזכוכיות הם תמרורי אזהרה , הלוואי ואני טועה

    elior |
    הגב