משבר הפקקים בישראל הגיע לכנסת

היו"ר כבל הוסיף: אם כולם יכירו את שר התחבורה לא כישראל כץ אלא כישראל נת"צ – כבר עשינו מהפכה ענקית; ח"כ חנין: את המשאב הציבורי שנקרא כביש צריך לתת לתחבורה הציבורית; ח"כ זנדברג: עשרות שנים חשבו שהרכב יביא אותנו ממקום למקום – זו הזדמנות לשנות כיוון; מנכ"לית משרד התחבורה: היעד הוא ש-40% מהנסיעות יבוצעו בתח"צ

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, פתח היום הליך שימוע ציבורי נרחב לבחינת המשבר בתחבורה הציבורית בישראל. מדובר בהליך ראשון מסוגו באשר לטיפול בסוגיית התחבורה הציבורית, על כל היבטיה, אותו יוביל היו"ר כבל יחד עם יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה, ח"כ דב חנין, ועם ח"כ תמר זנדברג העומדת בראש השדולה לקידום תחבורה ציבורית. היו"ר כבל פתח ואמר כי הכוונה היא לאגד את כל הכוחות המרכזיים העוסקים בתחום ולשים את הנושא על סדר היום בכל הכוח, כשהמטרה היא לרכז פתרונות לטווח הזמן הקצר והבינוני.

״'ישראל עומדת' זו לא סיסמה. מדינת ישראל תקועה בפקקים וזו איננה עוד אמירה זו עובדה שמשפיעה יום יום על כל אחת ואחד. הפקקים לא עושים הנחות ובכביש מתקיים שוויון מוחלט בין כולנו- בין אם אתה נוסע בפרארי או במונית שירות. יציאה לכביש בתחבורה ציבורית ואפילו ברכב פרטי מצריכה תכנון מיוחד, לחשוב ערב קודם מה לעשות. ערים ושכונות שלמות נמצאות במצור כי אין תחבורה נורמלית, כמה מוקדם עוד נצטרך לצאת כדי להגיע בזמן לעבודה? אפילו הוויז איבד כיוון. שלא נדבר על העצבים בדרך ועל כך שאנחנו מגיעים מותשים", אמר היו"ר כבל. הוא הוסיף כי לפי נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, 88% מסך הנסיעות בתח"צ נעשות באוטובוסים, בלי שום תוכנית אסטרטגית. לדוגמה, אמר, התוכנית מ-2012 קבעה השקעה של 10 מיליארד שקל על פני 5 שנים, כשבפועל הושקעו 5 מיליארד.

לדברי היו"ר כבל, "אין ספק שהשר ישראל כץ הוא ההורדוס של הכבישים, אך לכולם ברור שצריך לשנות גישה ולהחליף את ההשקעה בתשתיות הכבישים לתשתיות לתחבורה ציבורית. אם כולם יכירו לא את השר ישראל כץ אלא את השר ישראל נת"צ – עשינו מהפכה ענקית, אולם בלי תוכנית אסטרטגית ובלי שינוי תפיסה המצב רק יחמיר ונמצא את עצמנו עומדים עוד זמן רב יותר ממה שאנו עומדים כיום". לסיכום הוא ציין כי הוועדה יוצאת למסע שיכלול סדרה של 5 ישיבות בסופם תוציא תוכנית פעולה אופרטיבית שתוציא את ישראל מהפקקים.

ח"כ חנין הציג בפני הוועדה את עבודת ועדת המשנה לתח"צ בשנתיים האחרונות, ואמר: כדי לשנות את המצב חייבים מהפכה, וחייבים פתרונות מיידים – לימינו אנו ולא לנכדים שלנו. פתרונות המתבססים על שימוש בתשתיות הקיימות ושינוי בדפוסי החשיבה. חייבים לתת עדיפות אמתית לתח"צ במשאב הציבורי שנקרא כבישים, על חשבון הרכב הפרטי. בכל מקום פקוק צריך לתת עדיפות לאוטובוסים, מוניות שירות ומיניבוסים, ומשרד התחבורה יכול להוציא את זה לפועל באופן מידי". הוא הוסיף כי הידע נמצא גם אצל הנוסעים וארגוני החברה האזרחית, וקרא להבין שכולם באותו צד וצריכים להתגייס כדי להביא את השינוי.

ח"כ זנדברג הוסיפה: "המדינה נמצאת במשבר תחבורה חריף שהוא מעשה ידי אדם, זו לא טעות זו מדיניות. עשרות שנים חשבו שהרכב הפרטי הוא שיביא אותנו ממקום למקום וזו הזדמנות היסטורית לשנות כיוון. מדיניות הגם וגם, גם פיתוח כבישים וגם לצפות שאנשים יעברו לתח"צ, לא תלך. צריך תוכנית לאומית שתעביר את ישראל לפסים חדשים". ח"כ רחל עזריה אמרה: "בסוף מה שחשוב הוא תדירות, אם התדירות של הקווים תהייה ראויה הציבור יעבור להשתמש בהם. היום משרד התחבורה נותן מענה לביקוש, אבל אין ביקושים כי רוב הציבור קנה בינתיים רכב".

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה כי היעדים של המשרד ברורים – להגיע לכך ש-40% מהנסיעות יבוצעו באמצעות תח"צ. היא הוסיפה כי המשרד הוציא לדרך פרויקטים של הרכבת המהירה לירושלים ופרויקט הרכב הקלה בגוש דן ואמרה: שר התחבורה הוא גם ההורדוס של התחבורה הציבורית".

ראש החוג לתחבורה ציבורית באוניברסיטת תל אביב, פרופ' משה גבעוני, אמר כי "לא הפקקים הם הבעיה אלא הניסיון להילחם בהם, כיר שאין בה פקקים היא עיר שאולי לא נרצה לגור בה". הוא הוסיף כי צריך לשנות תפיסה וכי יותר ניידות ויותר תחבורה זה לא בהכרח יותר טוב. הוא הוסיף כי צריך בישראל צריך להתמקד בשימוש באוטובוס ובמקביל להקשות על השימוש ברכב.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי ביישובים הערבים צריך להכניס את התחבורה הציבורית לתוך הערים. ח"כ עליזה לביא אמרה כי המדינה צריכה לרצות והיא לא רוצה, והביאה כדוגמה את חסימת השימוש בתחבורה שיתופית. ח"כ מוסי רז אמר כי צריך דיון גם על מדיניות הבנייה בעשור הקרוב ולהפסיק לעודד שימוש ברכב. ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר כי הכבישים נועדו לכסות על כך שהמדינה לא רוצה לפתח את הפריפריה אז היא מאפשרת להגיע יותר מהר למרכז. לדבריו, צריך מקומות עבודה בפריפריה כדי שאנשים לא יצטרכו להשתמש בכבישים.

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, עדי חכמון, אמרה כי נעשה שינוי תפיסתי וכל השקעות הגדולות הבאות הם בעולם התחבורה הציבורית. עם זאת ציינה כי ייקח 15 שנה לבצע את התוכניות והוסיפה כי אם נצליח לקצר משמעותית את זמן הביצוע זה יהיה דבר מדהים. העיתונאית מירב מורן אמרה כי לשבת באוטו ולהתלונן על פקקים זה כמו לאכול עוגה ולדבר על דיאטה. לדבריה, צריך החלטה אמיצה לסמן נת"צים בדרכים הבין עירוניות. ח"כ ישראל אייכלר אמר מנגד כי התחבורה הציבורית היא קטסטרופה לאלה שאין להם את השמנה – אמהות עם עגלות, ילדים ומבוגרים. ח"כ יעקב אשר קרא שלא לעצור את הפיתוח של הכבישים, שבסופו של דבר מגביר בטיחות. נציג עמותת אור ירוק, יניב יעקב, הציג סקר ממנו עלה כי 57% מהציבור עומדים שעה ביום בפקקים, 65% היו עוברים להשתמש בתח"צ אם היא הייתה זמינה ו-95% סבורים שהבעיה החמירה בשנים האחרונות.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי בישיבה הבאה תעסוק הוועדה בנושא הערים במצור, והוסיף כי המטרה היא לגרום לאלה שנוסעים בפח מוטיבציה לעבור לתחבורה הציבורית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.