משלמים את מחיר השתיקה

מקרים רבים במגזר החרדי מגיעים לטרגדיות איומות, המחיר הגבוה שאנחנו משלמים הוא לפעמים בעקבות השתיקה המקובלת, בראיון עם מטפלת בבעיות רגש והתנהגות מתבקשת המסקנה – די לשתוק

 

בחודש האחרון נחשפנו למקרים קשים של התאבדויות ומקרים טראגים שונים , אנשים שנופלים בין הכיסאות מבחינה אישית, חברתית ותרבותית. אנשים עם תחושת שייכות גבוהה, עם וודאות מאוד גדולה לחיים מה אני עושה בבוקר, מה אני עושה בערב, אבל נמצאים בבדידות גדולה ברמה חברתית, ברמה האישית, וברמה המשפחתית, ובדרך כלל לא משתפים את הסובבים אותם ואפילו את הקרובים להם ביותר. כדי לצאת ממעגל הבדידות והתחושה שנמצאים האנשים האלה נחוצים להם מנגנוני תמיכה וסיוע נרחבים עבורם.

ניסינו לקבל תשובות לשאלות הקשות שמעסיקים את החברה בחודש הקרוב על הנושא הכאוב של התאבדות.

הגב' עדנה גלבוע בפיתוח ותיקון כישורי למידה, קשב והתנהגות מזה שנים רבות, חוקרת תהליכים המאפשרים שינוי רגשי, מחשבתי והתנהגותי. מייסדת ומנהל המרכז הישראלי לנוירו-מוטוריקה השיבה לנו על השאלות והצליחה להאיר לנו הדרך לטפל באנשים הקרובים אלינו ביותר.

אחד הנושאים הקשים ביותר לדיבור אך החשובים ביותר הוא ההתאבדות. בהכללה אפשר לומר שלנשים יש יותר מחשבות אובדניות מאשר לגברים ויש יותר סיכוי שיבצעו מעשה שיחשב כניסיון התאבדות גם אם הוא למעשה רק קריאה לעזרה. אך גברים "מצליחים" יותר במעשה. התאבדות הוא מעשה שחוצה מגזרים, עדות, ומצב כלכלי.

ישנן מספר סיבות עיקריות להתאבדויות והעיקריות שבהן הן: פגיעות לסוגיהן או אובדן של אדם אהוב, הורה, ילד, בעל יחד עם תחושה חזקה שהכאב הנפשי יישאר לתמיד ומציאות אחרת בה הכאב יעלם או יפחת לא תיתכן ולכן אין דרך אחרת להעלים את הכאב מלבד ההתאבדות.

לחפש קרן אור (אילסטרציה)

סיבה נוספת להתאבדות היא הבושה – מה יראו, מה יחשבו, מה יגידו. הבושה היא גורם מרכזי בבדידות, והבדידות מובילה אותנו למחשבות ומעשים ללא התייעצות ותמיכה.

בושה, היא הפחד הגדול ביותר המפריע לשינוי והיא הגורם לכך שהמצוקה הנפשית, הגופנית או הכלכלית תוביל למחשבות אובדניות. הבושה היא זאת שמפריעה לראות את האור שבקצה המנהרה וגורמת לכך שאנו לא מסוגלים למצוא פתרונות למצוקות נוראיות ככול שתהיינה וחושבים על הפתרון סופי.

אשמה עלולה להוות גורם מוביל במחשבות אובדניות. ישנם אנשים שרגש האשמה שלהם עקב דברים שעשו או נמנעו לעשות כלפי עצמם, משפחתם או נגד סולם הערכים שלהם כבד מנשוא ולדעתם עליהם להעניש את עצמם ולשים קץ לחייהם.

אובדן אמונה, ערכים ודרך הן סיבות עיקריות לניתוק ממשפחה וקהילה דבר העלול לגרום לדיכאון, תחושת חוסר אונים וחוסר תקווה. ישנן סיבות נוספות להתאבדויות כמו חרדות, דיכאון, מחלה סופנית, כאבים כרוניים, בעיות כלכליות ואצל צעירים גם דימוי גוף נמוך, הצקות וחרמות. לאנשים הסובלים מבעיות רגשיות קשה יותר לחשוף את כאבם מכיוון שלרוב התגובה היא "תתמודדי", את מגזימה…" "המצב לא כל כך נורא" "תהיי חזקה" תגובות אלו מעצימות את תחושת הבדידות של האדם הסובל. וההרגשה שאף אדם לא יכול להבין אותו ואת סבלו ואז לתחושתו אין מוצא ואין אפשרות אחרת.

מומלץ לכולנו להיות רגישים יותר לקרובים לנו ולשים לב לסימני אזהרה על מנת שנוכל למנוע התאבדויות. סימני האזהרה הם:

דיכאון ממושך
· אנשים אשר אומרים למשל "עדיף לכולם בלעדי" גם אם זה נאמר בצחוק
· דברי פרידה
· ניסיון התאבדות קודם
· אובדן עניין בתחומים שבעבר מאוד העסיקו את האדם
· אובדן חיות
·חלוקת רכוש בעל ערך רגשי רב

במקרים הנ"ל קיימת המלצה על סוגים שונים של דרכי פעולה אחד במצב משבר והשני מתמשך וקבוע. במצב משבר קיימים ארגונים המתמחים במתן עזרה ראשונה נפשית כמו למשל
ער"ן –  רב הקהילה – ארגוני סיוע – קבוצות תמיכה – חבר טוב בן משפחה – במידה והאדם נמצא בטיפול יש להתקשר למטפל.

יש צורך לאדם ליצור חוסן נפשי העוזר לו להתמודד עם אירועים טראומטיים שחווה בעבר ומאפשר לו שליטה והסתגלות במצבי משבר בהווה ובעתיד. אדם אשר חושב מידי פעם מחשבות אובדניות ולדעתו קיים סיכוי אפילו קלוש לביצוע המעשה מומלץ מאוד טיפול תומך שילמד אותו דרכי חשיבה וביטויי רגש חיוביים והתמודדות עם מצבי משברים ומצבי אי-וודאות.

הגישות הנפוצות ביותר הן טיפול על ידי פסיכולוגים פסיכיאטרים, עובדים סוציאלים קלינים, בנוסף לכך קיימות גישות המבוססות על תרפיות שונות כמו תרפיה במוזיקה, תרפיה באמנות וכו. בשנים האחרונות הוכיחו את עצמן שיטות וגישות שונות לטיפול במצבי משבר, פיתוח חוסן נפשי, גמישות מחשבתית, חרדות, פוביות וטראומות.

 

טיפול נכון מונע אסון

 

השיטות הנפוצות ביותר הן:
NLP – ניתוב לשוני פיזיולוגי. שיטה שמטרתה יצירת שינוי מחשבתי רגשי בעזרת שינוי הרגלים ודפוסי מחשבה.

Somatic Experience – SE חוויה סומטית  SE היא תרפיה פסיכו-פיזיולוגית שמתמקדת בשינוי רגשות שליליים הגורמים לתסמינים גופניים. השיטה יעילה ומהירה לטיפול בחרדות, חלומות רעים ופוביות.

Emotional Freedom Technique – EFT  שיטה לשחרור רגשי המבוססת על טפיחות קלות בנקודות ספציפיות מפיגה כאבים,רגשות שליליים כגון עצב, פחד, כעס, אשמה, בושה ואחרים.

השיטה מאפשרת למטופל לעבד רגשות ולעבוד עליהם בבית:
EMI ו  Integration Eye Movement Technique – IEMT טכניקות מהירות ומדויקות מבוססת על זיהוי ועבודה עם חמשת התבניות המקבעות, הטבעות רגשיות והטבעות זהות.  דרך שימוש בתנועות עיניים מדויקות להשפעה מהירה על החוויה הרגשית.

נוירו-מוטוריקה: גישה המשלבת בין גישות קיימות ומתאפיינת על ידי תרגילי תנועה ותחושה ומאפשרת לקבוע את שורש הבעיה ולא רק את תסמיניה. בגישה הנוירומוטורית אנו עובדים על תרגילים המשלבים בין כל הגישות הקימות ומתאימים תוכנית  ייחודית לכל מטופל בנוסף: תרגילים לקשב וריכוז למודי, התנהגותי, וקשב ריכוז על בסיס רגשי. פיתוח כישורים חברתיים תוך מתן דגשים לטיפול בכעסים ובאלימות. חרדות פחדים טראומות ומשברים. ויסות תחושתי ויסות רגשי.

לסיכום: תנסו להיות פתוחים עם הילדים ובני המשפחה, תלמדו להקשיב לצרכים של כל אחד ואחד, ותנסו לכוון להם את הדרך ואף להושיט יד לעזרה עם אנשי מקצוע בתחום. עוד רבה הדרך ללמידה ולמחקר שצריך ויש לעשות. אבל ההבנה טובה יותר של תופעת דיכאון והתאבדות, על כל גורמיה, מאפייניה, מניעיה וסימניה – תאפשר לקדם, להעמיק ולהרחיב את הטיפול ואת המניעה, להציל חיים, ולשפר איכות חיים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.