משרד החינוך: חסרים לנו 900 מיליון ₪

מאחר וילדי השילוב לא מתוקצבים נכון ההורים בוחרים את החינוך המיוחד כדי שהילד יקבל את המענה הראוי

ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה הבוקר ישיבת הכנה לקריאה שניה ושלישית של חוק חינוך מיוחד (מצ"ב הצעת החוק). בישיבה השתתפה השופטת בדימוס דליה דורנר, שעמדה בראש ועדה ציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל. "כל הורה מייחל לזה שהילד שלו יוכל להשתלב בחינוך הרגיל", אמרה דורנר, "אין ילד של שילוב וילד של חינוך מיוחד – מדובר באותו הילד. התקציב צריך לעבור עם הילד למסגרת המשלבת, וצריכים להיות קריטריונים שידועים לכולם על פיהם קובעים את זכאותו של הילד למסגרת מסוימת. אם לא יתקצבו את החוק נכון כל העבודה תהיה לחינם. אני עוד רוצה לאחל לעצמי לראות שהעסק עובד". השופטת בדימוס דורנר התייחסה גם לפיילוט שהוחל במספר ערים בהתאם להמלצות הוועדה שעמדה בראשה: "הפיילוט עובד מצוין, למה אתם לא לומדים ממנו?" , שאלה את נציגי משרד החינוך.

הדיון בוועדה נמשך כשעתיים וסבב סביב סעיף מס' 5. על פי סעיף זה, בוועדת הזכאות ואפיון יהיו שישה חברים: עובד משרד החינוך שהוא בעל מומחיות, ניסיון והכשרה בחינוך מיוחד ושיהיה יושב הראש, נציג רשות החינוך המקומית, שני מפקחים כוללים של משרד החינוך, פסיכולוג חינוכי והורה לילד עם צרכים מיוחדים שימנה השר מתוך רשימות שיגישו לו ארגוני ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים הלינה על כך שבהרכב ועדת האפיון יהיה רוב לאנשי משרד החינוך, וללא נציגות של המורים או המנהלים. "צריכה להיות אי תלות בין יו"ר הוועדה למשרד החינוך. היישום בשטח יהיה של המורים והמנהלים וקולם חסר בוועדה. אני מקווה שלא תסמנו וי על הרפורמה הזאת. אני כמי שעומדת בראש הסתדרות המורים לא אתן יד לכך, כי אף אחד לא התייעץ איתנו על החוק הזה. אתם תעשו נזק למערכת החינוך וזו תהיה בכיה לדורות".

יואב קריים מבית איזי שפירא אמר: "יש וטו של משרד החינוך כי יש להם רוב בוועדה. היות שאין את השינוי התקציבי שהמליצה עליו כבוד השופטת דורנר יש סכנה גדולה שהשיקולים שישקול משרד החינוך יהיו שיקולים תקציביים במיוחד לגבי ההטבות ולכן הרכב הוועדה הוא מסוכן עבור הילדים". ד"ר שחר פרנקל, מעמותת "משתלבים ברצף" הוסיף: "אין בהרכב הוועדה המוצע מישהו שמכיר את הילד, פרט לניירות. ההורים אינם חלק מהוועדה וגם מנהל בית הספר שהילד לומד בו צריכים להופיע בפני הוועדה".

לדברי יעל, אם לילד אוטיסט, "הנקודה העיקרית מבחינתי היא נושא הסל שצריך ללכת עם הילד ולהיות מתוקצב נכון. מאחר וילדי השילוב לא מתוקצבים נכון ההורים בוחרים את החינוך המיוחד כדי שהילד יקבל את המענה הראוי. אנחנו פוגעים פעמיים – בילדים עם היכולות להשתלב ובילדים שצריכים את החינוך המיוחד ואין להם מקום".

ח"כ קארין אלהרר אמרה כי הכוונה נהדרת אך יש להסדיר את כל הנושא התקציבי. "אם לא יוסדר הנושא יגיעו אלינו בכל שנה מאות פניות פרטניות. הילד צריך לקבל שילוב מיטבי. ח"כ יעקב אשר אמר כי במוכר שאינו רשמי יש גם היום סל שעות נמוך מאשר במגזר הרגיל. "אין שום בהירות לגבי מה יקרה בשטח".

דודי מזרחי מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך התייחס לטענות ואמר כי בניגוד לשמועות לא קוצץ התקציב לחינוך המיוחד. לדבריו, "ליבת הצעת החוק נוגעת לשינוי המנגנון ומתווסף כאן סעיף נוסף של בחירת ההורים". הוא נשאל על ידי הנוכחים האם התקציב של הילדים המשולבים במוסדות החינוך הרגיל יושווה לתקציב של הילדים במסגרות החינוך המיוחד וענה: "אני צריך להוסיף 900 מיליון ₪ אם אני רוצה להשוות את התקציבים. אין לנו את ה-900 מיליון ₪ בבסיס".

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי התייחס לטענות ההורים על פיהן משרד החינוך כבר העביר הנחיות למחוזות ברוח התיקון לחוק ואמר: "אם הדבר נכון ומשרד החינוך מתכנן שינוי טרם השלמת חקיקת החוק מדובר בפגיעה באמון של הציבור במערכת החינוך ובכנסת". הוא ביקש לראות את ההוראות שהועברו ואמר כי לא יקדם את החקיקה אם יראה שמשרד החינוך ניסה לקבוע עובדות בשטח. תשע"ט תהיה בדיוק כמו תשע"ח".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.