מתי בפעם האחרונה הילד שלכם ראה ינשוף?

לא משנה אם אתם חיים בעיר או בכפר, מטיילים הרבה או מעט וגם לא אילו חיות מחמד ילדיכם אוהבים. אנחנו יכולים לנחש שלא הזדמן להם לראות ינשופים לאחרונה. הינשוף הוא אחד העופות המסקרנים ביותר שיש. הוא נמנה על משפחת העופות הדורסים ואם תרצו לגלות היכן הוא מתעופף? מה כל כך מיוחד בו וכיצד ניתן לצפות בו? אנו ממליצים לכם להכיר אותו מקרוב. הנה כמה פרטים מעניינים על דורסי הלילה המרתקים וכמובן – היכן תוכלו לתצפת על הינשופים בבטחה?

4 דברים שלא ידעתם על ינשופים

1. ציד לילי זו המומחיות שלהם

עופות דורסים בכלל והינשופים בפרט מותאמים לציד לילי באופן מופלא. בעוד שיתר העופות מצוידים בזוג עיניים הממוקמות בצדי הראש, עיניי הינשופים מופנות קדימה, מה שמעניק להם יתרון משמעותי בכל הנוגע לצייד: ראייה תלת ממדית.

נוסף לכך, הינשופים מסוגלים לאמוד מרחק באופן מדויק, מה שמקנה להם יתרון נוסף: הם יודעים בדיוק היכן נמצאת ארוחתם הפוטנציאלית וכמה זמן ייקח להם להגיע אליה. הוסיפו לכך את העובדה שהינשופים רואים מצוין בלילה ויש להם שמיעה נהדרת ותקבלו את הארסנל המלא לצייד לילי מושלם.

2. ראש מסתובב ב-270 מעלות

אם נתקלתם בסרטים מצוירים בהם כיכבו ינשופים, וודאי ראיתם שהם מסוגלים לסובב את ראשם ב-360 מעלות. ובכן, זוהי שמועה בלבד אך היא לא רחוקה מהמציאות. ינשוף מסוגל לסובב את הראש בלא פחות מ- 270 מעלות, מה שהופך אותו לאחד העופות ה"משוכללים" בעולם.

העיניים הגדולות של הינשוף, הממוקמות כזכור בקדמת הראש, אינן מסוגלות לנוע בארובתן  ולכן הם חייבים למצוא דרך אחרת שתאפשר להם מרחב ראייה. כשהם מסובבים את הראש כולו הם מסוגלים לסקור במהירות את השטח  ולהגיב במהירות רבה.

3. שמיעה תלת ממדית

דורסי לילה שומעים מצוין, אך יש מינים מיוחדים של תנשמות וגם עופות ליליים נוספים המסוגלים לשמוע באופן מדהים עוד יותר ולצוד את טרפם מבלי שהם בכלל נזקקים לחוש הראייה! אצל דורסי הלילה המצוידים בתכונות השמיעה המיוחדות, פתחי השמע ממוקמים באזורים שאינם סימטריים המאפשרים להם ליהנות משמיעה תלת ממדית.

העוף המיוחד מתביית על טרפו, אומדים את המרחק ממנו באופן מושלם, עף באופן חרישי תוך כדי שהוא מאזין כל העת לסביבה – פלא שלטרף המסכן אין כמעט סיכוי?

4. עשרה מינים ישראליים

בישראל קיימים עשרה מינים של דורסי לילה. חלקם קבעו בה את ביתם ואחרים נודדים ומגיעים לישראל מפעם לפעם: האוח המצוי נחשב נפוץ למדי, האוח המדברי הנחשב לנפוץ פחות, ינשוף השדות השוהה בישראל בחודשי החורף, ינשוף העצים הנפוץ בעיקר באזור המרכז והדרום, כוס חורבות השוהה באזורים ההרריים בכל הארץ, לילית המדבר הדרומית, לילית מצויה צפונית, השעיר המצוי הנפוץ מאד בכל אזורי הארץ, השעיר המשורטט הנחשב לנדיר יותר וכן התנשמת, השוהה בעיקר באזור הדרום. יחד הם יוצרים חבורה מכובדת של עופות דורסים ארץ ישראליים  ואינסוף חוויות שגם אתם יכולים לקחת בהן חלק!

היכן תפגשו ינשופים?

הינשופים, כפי שוודאי הבנתם אינם מרוכזים באזור אחד, אלא בטבע ובאזורים הפתוחים – כל מין ותנאי המחייה המועדפים עליו.

הדרך הקלה והנוחה ביותר לצפות בינשופים היא להגיע אל גן החיות. בגן החיות התנכ"י בירושלים, בביתן "חיות קטנות", קיים מין אחד בלבד של "ינשוף עצים", אותו תוכלו לראות לצד עופות נוספים.

בספארי ברמת גן מתקיימת בחודשי הקיץ קייטנת ספארי, במסגרתה תוכלו ללמוד על בעלי חיים מגוונים  וגם על הינשוף ואורחות חייו, באופן חוויתי ומעניין.

אם תרצו לראות את הינשופים בתנאי המחייה הטבעיים שלהם ובמרחב הפרטי המועדף עליהם – הצטיידו במשקפת והגיעו אל הטבע, באזורי הקינון הטבעיים של המינים השונים. ינשוף העצים הוא אחד המינים הנפוצים בישראל והוא נחשב לאחד מסוגי הינשופים שניתן לתצפת עליהם בקלות באזור מרכז הארץ ובדרום.

את "כוס החורבות" תוכלו לראות בשטחים פתוחים, ברצועת ההרים המשתרעת בכל חלקי הארץ. תוכלו לאתר אותו באזור הגליל והגולן בצפון, הרי השומרון ואזור הרי יהודה וגם בהרי הנגב.

אם תרצו לשלב תצפיות על ינשופים יחד עם טיול אקסטרים, נסו לאתר את האוח המצוי, המקנן במערות, בנקיקים ובצוקים – אך עשו זאת בזהירות הראויה והצטיידו בהתאם לטיול שכזה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *