נחשפו מסמכים מצמררים מגטו לודג'

שורה של מסמכים שמספרים בין השורות על מצבם של בני משפחה מגטו לודג' נחשפו לאחרונה, וחושפים מה היה הלך הרוח בגטו ב-1941

שורה של מסמכים שמספרים בין השורות על מצבם של בני משפחה מגטו לודג' נחשפו לאחרונה, וחושפים מה היה הלך הרוח בגטו ב-1941, רגע לפני תחילת הפתרון הסופי. המסמכים, מהצלב האדום ומהלשכה למען העולה שופכים אור נוסף על מה שהתרחש באותו זמן ארור. המכתבים מוצעים כעת למכירה בבית המכירות ברנד בבני ברק.

אחד המסמכים הינו מכתב תשובה של הוועד הלאומי לכנסת ישראל לתושבת תל אביב, שפנתה אליהם דרך הצלב האדום, על מנת לברר מה עלה בגורל בני משפחתה. "אביך משה הירץ מאייר "חי" בלודז'(ליצמנשטט) רח' פרנץ 57. הוא חולה. אמך, רוחניה מאייר. מתה ב – 15/3", כתבו בצורה לקונית. "מר שמואל וולמן נאלץ לעזוב ב – 23/2 את לודז' (ליטצמן – שטאט) הועד הלאומי לכנסת ישראל והצלב האדם בקשו מאתנו להביע בשמם את רגשי השתתפותם בצערך. קבלי נא גם מאתנו את תנחומינו באסונך הכבד. בברכת גאולת ישראל, נכתב.

מסמכים אחרים הינם דיווחים של הצלב האדום על מה שהתרחש באותם שנים בגטו. מדובר במכתבים נדירים יחסית של הצלב האדום, שבשלב מסויים הפסיקו לעסוק בנעשה בתוך הגטאות, בשל אי שיתוף פעולה מצד הנאצים.

לצד מסמכים אלו, מוצע למכירה גם לוח השנה היהודי האחרון שהודפס על אדמת גרמניה הנאצית. לוח השנה לשנת ת"ש, 1940, כולל זמני כניסת ויציאת השבת בערי גרמניה וזמני תפילות לבתי הכנסת בפרנקפורט דמיין, והודפס בברלין. מדובר במסמך נדיר, מכיוון שעוד לפני 1938 נשרפו בברלין ספרים וכתבים יהודיים וכן נאסר על היהודים לפרסם כל פרט קהילתי או תרבותי.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *