נכנס אל הגר"ח ושאל: למה אתה אומר לי "בו"ה" בקיצור?

תלמיד חכם שהגיע השבוע אל מרן הגר"ח קניבסקי ובורך בברכה הידועה של הרב: "בו"ה", העז ושאל את הרב: למה הרב מקצר בברכה אליי? והאם יש הבדל אם הוא אומר "ברכה והצלחה" כרגיל?

תלמיד חכם ומגיש שיעור ידוע, הגיע השבוע להתייעץ עם מרן הגר"ח קניבסיק שליט"א. כשיצא, ביקש את ברכתו ונענה בנוסח הברכה הידועה 'בו"ה', (ראשי תיבות של 'ברכה והצלחה').

חייך התלמיד חכם וביקש לשאול על זה קושיה מהלכות ספירת העומר. כידוע נפסק להלכה שאם אחד יספור בראשי תיבות, שיאמר היום ב' לעומר במקום שני ימים לעומר, מספק צריך לחזור ולספור שוב. ואם כן, רואים שראשי תיבות זה לא נחשב שהוא אומר את המילים עצמן, ומדוע הרב שליט"א מברך בראשי תיבות, הרי זה שום דבר?…

הגר"ח נהנה מאוד מהשאלה, והגיב: "ספירת העומר שהיא מצוה ויש אומרים שהיא מדאורייתא צריך לפרש בדיוק את התיבות, אבל מה שאני אומר זה שום דבר ולכן יכול לקצר בברכה…

כאן יש להוסיף כי יש כאלה המתקשים, האם באמת יש הבדל בנוסח הברכה אם הגר"ח שליט"א מברך בקיצור או מפרש את דבריו בפירוט, 'ברכה והצלחה'.

שאלו על כך לאחרונה את הרב, והוא וענה שאצלו אין הבדל והוא מתכוון בשתיהן אותו דבר… ואף הראה לזה מקור בגמ' בשבת ק"ה ע"א: מנין ללשון נוטריקון מן התורה, שנ' כי א"ב המו"ן גוים נתתיך אב נתתיך לאומות וכו', הרי שמצינו להדיא ברכה בר"ת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *