נלחמים בזיהום האוויר באמצעות משאיות הזבל

ככל שמדובר בכלי רכב כבדים יותר, כך תרומתם לזיהום האוויר משמעותית יותר ביחס לחלקם בנסועה הכללית

חלקיקים הנפלטים ממנועי דיזל גורמים למגוון מחלות, ביניהן סרטן הריאות. רוב משאיות איסוף האשפה בארץ מונעות דיזל, ולעתים קרובות מדובר על כלים ישנים ללא מערכות מתקדמות לטיפול בגזי הפליטה. הבעיה מחמירה בשל אופי הנסיעה שלהן (האצות ועצירות), הפעלת מערכת דחיסה תוך כדי נסיעה בתוך שכונות מגורים.

משום כך, יצאו המשרד להגנת הסביבה וקרן קיימת לישראל בתוכנית לסבסוד התקנת מסנני חלקיקים במשאיות לאיסוף אשפה (מתחת ליורו 4). מסנני החלקיקים המותקנים מאפשרים הפחתה של למעלה מ-98% ממספר החלקיקים הנפלטים. ניתן לבצע התקנה של מסנן חלקיקים ב-10 מוסכים ברחבי הארץ במחיר מסובסד של עד 6,000 שקל למסנן (סבסוד של כ-85% מעלותו). היקפה הכולל של התוכנית הוא 10 מיליון שקל.

עד כה הותקנו מסנני חלקיקים על כ-50% ממשאיות איסוף אשפה המוגדרות כמזהמות בישראל. עיריית תל אביב לבדה התקינה 30 מסנני חלקיקים על משאיות שנמצאות בבעלותה, ובכך וידאה כי אין עוד משאיות איסוף אשפה המוגדרות כמזהמות בצי העירוני.

ניטור מזהמים בארץ ובעולם מלמד כי זיהום אוויר מתחבורה הוא מקור הזיהום המשמעותי ביותר במרכזי הערים, בסמוך לריכוזי אוכלוסייה. לפי דוח ה-OECD לשנת 2015 נמצא כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת לכ-2,220 מקרי מוות מוקדם בכל שנה. על-פי הערכות אלו, כ- 50% ממקרי המוות האמורים נגרמים בשל חשיפה לזיהום אוויר מכלי רכב.

מניתוח שערך המשרד להגנת הסביבה, אשר התבסס על נתוני נסועה (קילומטרז') לשנת 2015, עלה כי כלי רכב המונעים בדיזל אחראים על כ-90% מפליטות החלקיקים, אף שרק 20% מהנסועה בוצעה על-ידם. עוד עולה מנתונים אלו, כי ככל שמדובר בכלי רכב כבדים יותר, כך תרומתם לזיהום האוויר משמעותית יותר ביחס לחלקם בנסועה הכללית.

בתקופה הקרובה צפוי המשרד להגנת הסביבה לצאת בתוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר מרכבי דיזל שבמסגרתה יעודד המשרד גריטה מוקדמת לרכבי הדיזל הכבדים והישנים וכן יסבסד התקנת מסנני חלקיקים להפחתת זיהום האוויר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.