סערת הגט בצפת: הרב דוב ליאור מחזק את ידי הדיינים

לאחר שגדולי ישראל יצאו בחריפות כנגד בית הדין בצפת שהתיר לאחרונה לאשה עגונה לקבל גט למרות שבעלה מוגדר במצב של 'צמח'. מתייצב היום רבה של קריית ארבע הרב דוב ליאור לימינם ומביע בהם תמיכה.

לאחר שגדולי ישראל יצאו בחריפות כנגד בית הדין  בצפת שהתיר לאחרונה לאשה עגונה לקבל גט למרות שבעלה מוגדר במצב של 'צמח'. מתייצב היום רבה של קריית ארבע הרב דוב ליאור לימינם ומביע בהם תמיכה.

 

כזכור בפסק דין תקדימי של בית הדין האזורי בצפת כתבו הדיינים כי "על יסוד החומר שבפנינו ושמיעת חוות הדעת הרפואית, הגענו למסקנה ברורה שאין בה ספק – הבעל במצבו הנוכחי אינו כשיר לחלוטין לכל סוג של תקשורת עם הסובב אותו, אינו מודע ואינו מבין ברמה המינימלית והבסיסית ביותר אף את צרכיו הבסיסיים שלו".

 

במכתבו הרב דוב ליאור מחזק את ידיהם וכותב: ראיתי את פסק הדין שלכם בעניין האישה העגונה שבעלה "צמח" כבר שבע שנים, ובו חתרתם בכוח דהיתרא להתירה מכבלי עגינותה." כותב הרב ליאור, "ראשית, ברכת יישר כוח גדול על התשובה המקיפה והגדולה שערכתם תוך ליבון סוגיה קשה זו. מבין השיטין ניכרים גודל העמל וההשקעה בבירור הראיות כדי להתגבר על שאלות רבות וכבדות משקל בדיון זה, כגון האם הקידושין נפקעים ממילא משום דאדעתא דהכי לא קידשה נפשה, וכן הבעיה בזיכוי גט לבעל שוטה ולתת גט לאישה מבלי לשמוע ציווי מפי הבעל.

אמנם יש הסוברים שאין אומרים זכין לאדם שלא בפניו "לזכות ממנו", אבל הבאתם חבל פוסקים המכריעים שאמרינן. כמו כן הבאתם מדברי גדולי הפוסקים מהדור הקודם שבכגון דא שזו זכות גמורה לבעל – ניתן לזכות לו את הגט וליתנו לאשתו ולהתירה מעגינותה."

הרב ליאור משבח את הדיינים וכותב: "בעיקר חשובה מאד הדגשתכם שאין להשליך מנידון זה למקרה אחר, כגון סרבן גט שאינו מסכים לתת גט או סרבן שאינו נמצא בארץ וכדומה, שלא יאמרו חלילה התירו פרושים את הדבר ואפשר לתת גט לכל עגונה."

בסיום המכתב הוא מותח ביקורת על המתקפה החרדית כנגד פסק הדין התקדימי: "אשריכם שעמלתם למען אישה מסכנה זו, וגיליתם את המאור שבתורתנו המבוסס על אדני ההלכה המקודשים מדורי דורות. שמעתי שיש המרננים אחרי פסק הדין. כמובן שמותר לחלוק על המסקנה כדרכה של תורה, ומי שכוונתו לשם שמים יכול להביע את דעתו תוך ביסוס טענותיו מבחינה הלכתית, אולם נמסר לי שאנשים מסוימים מחו בצורה שאינה מכובדת  וזו בוודאי אינה דרכה של תורה.

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. במחילה אבל באמת לא מצינו גמרא ובשולחן ערוך עצה כזו היו צמחים כל הדורות וגם קרקדיקוס ועוד מחלאות רשא כמובא בחז"ל ולא מצינו עצה כזו א"כ אין זה עצה והשי"ת ירחם על האשה ורחמנות עליה אבל מן הסתם יש ענין של גלגול או מן השמים שסבבו לה מצב בחיים קשה כזה וה' יעזור רפואה שלימה לבעלה

    לא ידוע |
    הגב
    • טעות. בדורות הקודמים לא היתה אפשרות להחזיק בחיים למשך זמן ארוך מי שהוא צמח גמור. מציאות זו של צמח כזה שחי שנים ארוכות זו מציאות שנתחדשה בימינו.
      קורדייקוס ושאר המחלות, אמנם היו, אבל זה לא קשור. כי בפסק הדין מבואר היטב שדוקא במקרה של צמח גמור הגירושין נחשבים כזכות לבעל, אך בקורדייקוס וכדומה שיש לבעל איזה שהיא הבנה או קשר עם המציאות א"א לזכות לו גט.
      כל זה מבואר היטב בפסק הדין, ולכן אין בדבריך כלום נגד פסק הדין. ונראה שלא קראת אותו. ואם אכן כך זה חמור מאוד. להפיץ דברים דברים נגד בית דין חשוב על סמך כתבות באינטרנט

      שמריהו |
      הגב
  2. בלי קשר לפולמוס הנוכחי, חשוב לדעת: הרב דב ליאור – מגדולי תלמידי חכמים של הדור.
    השמועות מספרות כי הוא והרב עובדיה זצל היו היחידים שהוציאו 100 עגול בבחינות הרבנות.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  3. כך היא דרכה של תורה
    תלמיד חכם משכמו ומעלה אשריו !!

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  4. הצביעות מטפטפת הדג מסריח מהראש!!!

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
    • אתה עם הארץ מסריח!!! גדולה שנאה ששונאים עמי ארצות את תלמידי חכמים… חוצפן רשע שכמותך!!!

      שמואל |
      הגב