עד כמה המסיכות באמת יגנו בפני הקורונה?

N95, מסיכה כירורגית, מסיכה תוצרת בית

ראש הממשלה ומנכ"ל משרד הבריאות, יצאו בדרישה מכלל האוכלוסייה בישראל, להתחיל ולהשתמש במסיכות במרחב הציבורי.

זאת לאחר שמתחילת התפשטות המגיפה העבירו מסר שונה בתכלית בו בפירוש אמרו שהמסיכה לא מגינה ואף עלולה לפגוע בבעליה.

היכן נמצאת האמת?

משרד הבריאות, במסר הרישמי שלו כותב:

"מסכת פה-אף מקטינה מאד את הסיכון להדביק ולהידבק, היא מונעת פליטת נתז טיפתי, ומונעת מנתז טיפתי להגיע לפה ולאף. המסכה מגנה על מי שעוטה אותה וגם על מי שקרוב אליו. לכן, כאשר נשא של הווירוס פוגש באחר – אם שניהם לובשים מסכת פה-אף ההגנה מפני הדבקה כפולה ומוכפלת".

לצד דעה זו, ישנם הטוענים, שהמסיכה יכולה בהחלט לגרום לנזקים הרבה יותר גדולים, מאשר תועלת. אחד מהם, הוא ד"ר אורי לרנר, המנהל המקצועי של 'עמותת מדעת':

"חובה להדגיש כי הדרך הטובה ביותר לשמור על עצמנו מפני הדבקה במחלה היא שמירה על ריחוק פיזי ועל כללי ההיגיינה".

לדעתו של ד"ר לרנר: "חשוב למנוע את תחושת הביטחון הכוזב שהשימוש במסכה גורם, העשויה להוביל לכך שאנשים יזהרו פחות מחשיפה למחלה. אנשים חייבים להבין שהמסכה לא מורידה את החשיבות בריחוק פיזי ובהיגיינה אישית. המסכה היא אקסטרה, שאולי תעזור, אבל אם היא תגרום לאנשים לחשוב 'אה, עכשיו אפשר לנסוע לסדר אצל סבתא', אז רק הלכנו אחורה".

לד"ר לרנר ישנה גם ביקורת נוקבת על משרד הבריאות, אשר המליץ להכין מסיכה, 'תוצרת בית' מבדים שונים וגומיות:

"שימוש בצעיף, בנדנה ודומים להם, בפרט באקלים הישראלי החם והלח, מייצרים קרוב לפה חממה לגידול חיידקים. למעשה, אנו מייצרים תרבית שאנחנו נושמים דרכה כל הזמן, ומעלים ככה את הסיכון של זיהומים נשימתיים, לא בהכרח קורונה, אבל מחלות אחרות".

אם בכל זאת מתעקשים להכין מסיכה 'תוצרת בית' חשוב לשים דגש על הדברים הבאים:

"רצוי להכין מספר מסכות לכל אדם, כך שניתן יהיה להחליף בכל פעם שהמסכה רטובה, מלוכלכת, או בסיום יום. את המסכה המשומשת יש לשמור בשקית ניילון נקיה. את המסכות יש לכבס בטמפרטורה של מעל ל-70 מעלות במשך 30 דקות ויותר. ניתן ליבש בשמש או במייבש כביסה".

כללי היסוד לשימוש במסיכה:

1. שטיפת ידיים יסודית או חיטוי בג'ל אלכוהול לפני ואחרי נגיעה במסכה.

2. אחרי שהמסכה מסודרת על הפנים, אסור לגעת בשום מקום במסכה, מלבד ברצועות כדי להורידה.

3. צריך להימנע ככל האפשר מנגיעה בפנים, גם אם המסכה מציקה.

אז איזו מסיכה מומלצת עבורנו?

מסכות ה- N95, הן הבטוחות ביותר וגם היקרות ביותר, מכיוון שהן חוסמות לפחות 95 אחוזים מהחלקיקים ויוצרות איטום מעל האף והפה כאשר חובשים אותן באופן תקין.

מסכות כירורגיות פשוטות יכולות למנוע ולהפחית הדבקה באמצעות טיפות רוק, או עיטושים בין אדם חולה לאחרים, אך הן לא יוצרות הגנה יעילה כמו מסכות N95 בהגנה על אנשים מפני הדבקה בנגיפים.

מסכות בד, כאלה שמיוצרות בבית, הן פחות יעילות ממסכות כירורגיות.

בסופו של דבר, ניתן להסיק בצורה פשוטה: מי שהפרוטה מצויה בכיסו ורוצה להיות משוכנע שהוא מגן על עצמו ברמה הגבוהה ביותר, הרי שירכוש את מסכות ה- N95. רק צריך לקחת בחשבון שמחיר מסיכה אחת, נכון להיום כ70 שקלים, המסיכה מתאימה לשימוש ליום אחד כך שמדובר בהוצאה חודשית ניכרת.

למי שלא נמצא בסביבה עמוסה באנשים, אך רוצה עדיין להרגיש בטוח במידה טובה, המסיכות הכירורגיות, בהחלט יכולות לתת מענה, במחיר זעום של כ-5 שקלים למסיכה.

ולמי שממילא לא חושש מדבר ורק רוצה לסמן וי ולהרגיש שחסך המון כסף, מסיכה תוצרת בית תיתן לו הגנה מסוימת ותשמור על שטרות הכסף בכיסו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *