פרופיל מיוחד על מנהיג הציבור החרדי

מדירה צנועה בבני ברק, כשהוא מוקף ספרים ושקוע בלימודי גמרא, מנווט הרב חיים קניבסקי בן ה־91 את הזרם הליטאי ומכריע בסוגיות כמו חוק הגיוס, שמירת השבת, וגם אם לתמוך באישה לראשות עיריית חיפה • ישראל היום בהצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של האיש החזק בעולם החרדי

אל ביתו של הרב חיים קניֶבסקי בבני ברק בא בשבוע שעבר אורח רם מעלה: שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן. הוא היה מלוּוה באחיו ובאחיינו החרדי, והשלושה חיכו לפגישה עם הרב. הפרטים סוכמו מראש: השעה, זהות המלווים ומי בדיוק יקבל אותם וידאג להכניסם אל הרב. רק דבר אחד לא הובא בחשבון: הרב עצמו.

"השגריר נכנס אל החדר, והרב אפילו לא הרים את עיניו", מספר אחד הנוכחים במפגש. "הוא היה עסוק בלימוד גמרא, ולא שם לב למה שמתרחש אצלו בחדר. ניסינו לעשות רעש קטן, שיראה מי נכנס, אפילו הזזנו כיסא, אבל הרב היה שקוע בספר.

"בסוף, הוא הרים לרגע את עיניו מהספר וראה את האורח. קיבל את פניו לשלום ובירך אותו. עבור השגריר חובש הכיפה, שאמר שהוא מחכה למפגש עם הרב כבר מתחילת כהונתו כשגריר, הרגע הזה הספיק".

אנשים שהיו במקום מספרים שעד שהרב הרים את ראשו, התרשם פרידמן מהבית הצנוע. הרהיטים הישנים, חדר השינה הפשוט, ובעיקר ערימות הספרים שסובבות את הרב, שבהם הוא קורא מבוקר עד ליל. מהבית הזה, ברחוב רשב"ם בבני ברק, מנווט הרב קניבסקי את העדה החרדית.

מעמדו נבנה במשך שנים ארוכות, והיום הוא נחשב לקונצנזוס גם במגזר הדתי־לאומי, וגם בקרב חילונים רבים, ובהם ידוענים שבאים לקבל ממנו ברכה. עד לפני כשנה מיעט קניבסקי להכריע בסוגיות ציבוריות פנים־חרדיות או פוליטיות שהגיעו לפתחו. מי שעסק בכך היה בעיקר הרב אהרן שטינמן.

עם פטירתו של הרב שטינמן ז"ל, בדצמבר 2017, נוצר ואקום בציבור הליטאי, והרב קניבסקי לקח על עצמו למלאו. במקום לשלוח את הח"כים החרדים שהגיעו אליו לרבנים אחרים, הוא החל לענות על שאלותיהם בעצמו, החל בסוגיות כבדות משקל כמו חוק הגיוס, שמירת השבת והסטטוס־קוו, ועד סוגיות כמו איזה נציג חרדי ירוץ מטעם דגל התורה הליטאית למועצות ברשויות המקומיות.

• • • • •

בשבוע שעבר מלאו לרב קניבסקי 91 שנים. הוא לא חגג את התאריך במסיבה או בהרמת כוסית "לחיים"; כמו מורו ורבו, הרב אברהם ישעיהו קרליץ ז"ל ("החזון איש"), גם הוא אינו מציין ימי הולדת. ביום הולדתו, כמדי יום ב־30 השנים האחרונות, הוא המשיך לקבל קהל. מאות אנשים.

הרב קניבסקי נולד בינואר 1928 בפולין, בנם הבכור של הרב יעקב קניבסקי, מהמנהיגים החרדים המוכרים, ומרים, אחותו של "החזון איש". לרב היתה אחות, אהובה, שנפטרה ב־2010. את אחותו הנוספת, יוספה ברזם שהתאלמנה, הוא מקפיד לבקר בכל יום שישי.

בשנת 1934, כשהיה בן 6, עלה עם משפחתו לישראל. בצעירותו למד בישיבות חרדיות חשובות בבני ברק ובפתח תקווה, וכבר אז ניכרה ההתמדה הייחודית שלו בלימוד התורה. כשפרצה מלחמת העצמאות הוא למד בישיבת לומז'ה בפתח תקווה, ובעוד כל התלמידים האחרים גויסו לחזית המצרית, הורו ראשי הישיבה לרב קניבסקי להישאר במקום עם גמרא וללמוד.

בשנת 1951 נשא לאישה את בת שבע, בתו של גדול הדור לימים, הרב יוסף אלישיב ז"ל. מי ששידך ביניהם היה דודו של החתן, החזון איש. עם השנים זכתה בת שבע להילה בזכות עצמה ונהגה לברך נשים רבות שהגיעו אליה.


לזוג נולדו במשך השנים שמונה ילדים – חמש בנות ושלושה בנים. הבנים מכהנים היום כראשי ישיבות ידועים במגזר החרדי, והבנות נשואות גם הן לרבנים ידועים. הבת הבכורה, חנה, נפטרה לפני כחמש שנים, אחרי מחלה קשה, בגיל 61.

קניבסקי אינו מעביר שיעורים או דרשות בציבור, ואינו מתבטא בנושאים אקטואליים ופוליטיים. העובדה הזו, לצד לימוד תורה רב שנים, הקנתה לו הילה ייחודית בציבור הדתי. בשל ההערכה העצומה לדמותו התורנית, החלו להגיע אליו אחרי פטירת אביו ב־1985 אנשים שביקשו ממנו ברכה או לשאול בעצתו. בשנה האחרונה זה הפך לשטף של ממש.

ביום ראשון השבוע ניתנה לנו ההזדמנות להיכנס אל הבית למשך מחצית השעה ולהביט מהצד בקבלת הקהל של הרב. בשעות הצהריים משתרך תור ארוך של גברים בכל הגילים במעלה המדרגות החיצוניות, המובילות אל דלת הבית שבקומה השנייה, בבניין מגורים שבו גרות כמה משפחות נוספות. ברגע מסוים, אחרי תפילת מנחה, נפתחת הדלת, וההמונים נכנסים פנימה לראות את הרב למשך שעתיים. כך קורה גם ב־8 בערב. בגלל ריבוי הפונים, נפתחה לאחרונה מערכת טלפונית להזמנת תור להיכנס אל הרב.

גם בתוך הבית, מצטופפים במעברים ובמסדרונות עוד ועוד אנשים שממתינים לתורם להיכנס אל הרב. הם נכנסים לסלון הקטן, שם יושב הרב ליד ספרים גדולים ולומד, ויוצאים לאחר קבלת הברכה מהדלת השנייה של הסלון, שמובילה אל חדר השינה הצנוע של הרב. משם הם יוצאים מהבית, בדלת שבה נכנסו. כששאלנו מתי יש לרב קצת יותר זמן פנוי, התברר שאין. המדרגות גדושות בכל שעות היום, עד לשעה 10 בלילה, אז הוא פורש לישון.

בין הבאים, גם רבנים חרדים מכובדים, שבאו לבקש את חתימתו של הרב על הוראה כלשהי לציבור הליטאי. הרב קורא את הדברים בין מבקר למבקר, ובסוף חותם על הדף, באיטיות. אחד הנכנסים, חובש כיפה סרוגה, מציג את עצמו לרב, אומר שהוא עומד מחר בפני משפט גורלי, ומבקש ברכה. הרב אומר לו: "תגדל זקן והכל יהיה בסדר".

הרב נוהג לברך כל אחד מהבאים במילים "ברכה והצלחה". בשנים האחרונות הוא אף מקצר את ברכתו, ונוהג לברך במילה "בּוּהָ!" (ראשי תיבות של "ברכה והצלחה"). לעיתים הוא כופל את הברכה ואומר "בּוּהָ בּוּהָ" בקול רם, או עונה לשאלות בקצרה.

הזמר החרדי ליפא שמלצר הקליט לאחרונה שיר בשם "בּוּהָ בּוּהָ", כמחווה סאטירית לברכה של קניבסקי. תחנות הרדיו החרדיות החליטו שלא להשמיע את השיר, בשל מה שנתפס כפגיעה אפשרית בכבודו של הרב והפיכת הברכה שלו לבדיחה.
"לרב עצמו לא אכפת בכלל אם מישהו צוחק עליו על זה", מספר אחד ממקורביו. "הברכה המקוצרת אולי נראית קצת מוזרה, אבל אם הרב החליט שהיא תחסוך לו מעט זמן, שום דבר לא יזיז אותו מזה. אתה צריך להכיר אותו: ממש לא מעניין אותו מה שחושבים עליו".

"כשהרב נשאל שאלה, הוא עונה תשובות חדות וחותך דברים", אומר ראש עיריית בני ברק ומזכיר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, אברהם רובינשטיין, הנחשב מקורב לרב זה שנים רבות. "אני יכול לפעמים לשאול אותו שאלה מורכבת במשך רבע שעה, לפרוש בפניו את כל הזוויות, והוא ייתן את ההחלטה שלו בן־רגע, במילים קצרות.

"לעיתים אני מעלה על הכתב שאלה ארוכה ומסובכת בעניין ציבורי כלשהו, והוא נותן תשובה קצרה וחדה כתער. הוא קורא טקסטים ארוכים במהירות מטורפת ובלתי שגרתית. מי שנכנס אליו לא יוצא עם ספקות. ורואים לאורך עשרות שנים שכל מה שיוצא מפיו, קדוש ומתקיים.

"לגדלות שלו בתורה אין אח ורע. הוא אדם גדול ברמה של כמה דורות, מתנת שמיים שניתנת אחת לכמה דורות. מי שלומד בספריו יכול לעמוד מעט על העומק הגדול שלו בלימוד התורה. יש לו סדר יום מטורף, עם לימודים קבועים שהוא לא זז מהם".
רבים מה"מתברכים" מציגים בפני קניבסקי בקשות, כמו ברכה עבור קרוב חולה מאוד, או סיוע במקרה משפחתי מורכב. להם ממליץ הרב על מספר סגולות יהודיות עתיקות ובראשן גידול זקן. זו היתה גם דרכו ההלכתית של הרב קרליץ – גידול זקן והקפדות הלכתיות ייחודיות, למשל גנרטור פרטי לייצור החשמל לשימוש בשבת, כדי לא להשתמש בחשמל שמגיע מחברת החשמל ומיוצר לגרסתם תוך חילול שבת על ידי יהודים.
יזמי בנייה חרדים, שבאים אליו מדי פעם כדי לקבל ברכה, ואולי גם כדי להתהדר אחר כך בצילום המשותף, שמהווה מקדם מכירות לא רע, יודעים שברכתו של הרב תהיה חמה ומפורטת הרבה יותר אם ידגישו בפניו שיישמו בפרויקט הבנייה את כל ההקפדות ההלכתיות שלו.

יעקב גוטרמן, ראש העיר החרדי של מודיעין עילית ומקורב לרב קניבסקי, אומר שהעיר שלו היא "דוגמה מושלמת להשפעתו העצומה של הרב. הוא משפיע על כל אורח החיים בעיר, על צביון העיר ועל חינוך דור העתיד בעיר. השפעה מאגית שאין לה אח ורע בעולם. למשל, על פי הוראותיו, הוקמה בעיר מערכת מיוחדת לתשתיות של שבת – מים, חשמל, תאורה.

"בערב הבחירות, כשהרב הגיע לעצרת תמיכה במועמדות שלי לראשות העיר, באו רבבות תושבים בלי שום פרסום, רק לראות את הרב ולקיים את הוראתו. זה דבר נדיר".

במגזר החרדי נפוצים מדי פעם סרטוני וידאו שצולמו בבית הרב, ובהם הוא מגלה בקיאות רבה בענייני תורה והלכה, אך בקיאות מעטה במה שמכונה בבית "ענייני העולם הזה". למשל, בסרטון שצולם לפני כעשר שנים, נשאל הרב שאלה הקשורה למוסדות חרדיים בבית שמש. הוא שאל את הפונה: "איפה זה בית שמש? באמריקה? תשאלו את הרבנים באמריקה". רק אחרי שהסבירו לו כי בית שמש נמצאת "בין ירושלים לבני ברק", ערים שהוא מכיר היטב, הסכים הרב לענות על השאלה.

בציבור החרדי רואים בכך דווקא עדות לגדולתו של הרב, שמנותק לחלוטין מכל מה שאינו מופיע בספרים שבהם הוא לומד. "שום דבר אחר לא מעניין אותו", אומר המקורב, "רק התורה שהוא לומד".

הוא יודע, למשל, מי ראש הממשלה?

"אני לא בטוח. הוא לעולם לא משוחח סתם שיחה של חולין. אם תבוא ותשאל אותו שאלה קונקרטית, הוא יענה".
בשנה האחרונה, הרב קניבסקי הוא שמוביל את ההחלטות של דגל התורה, שנציגיה בכנסת הם חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב. הוא זה שהכריע ש"דגל" תתמוך בחוק הגיוס, דבר שאגודת ישראל התנגדה לו נמרצות, ואף איימה בגללו בפרישה מהקואליציה.
"הרב מעורב בכל הדברים הקשורים להנהגה של דגל התורה", אומר ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים. "במהלך השנה הזאת נכנסנו אליו הרבה פעמים בנושאים ציבוריים, וראינו גם הרבה דברים שהשתוממנו מהם, כמו הוראות שהתבררו אחר כך כמדויקות, אבל אלה דברים שאני לא יכול לחזור עליהם.
"מה שמאפיין אותו, זה שהוא 'מתמיד' בסדר גודל בלתי רגיל. לומד כל היום וכל הלילה. תמיד כשאנחנו נכנסים אליו, הוא שקוע בלימוד. כשאנחנו רוצים לשאול שאלה, אנחנו צריכים לחכות עד שירים את הראש כדי שנוכל לדבר איתו. ההתמדה שלו היא לא רגילה. הוא מסיים בשנה ללמוד את כל התורה, על כל חלקיה".

גם לשאלות שלכם הוא עונה בקצרה?

"כן, כדי לחסוך זמן, שיוכל להמשיך ללמוד".
מה ההבדלים בינו לבין הרבנים הקודמים שהנהיגו את דגל התורה ונפטרו?
"אנחנו לא עושים השוואות. אבל אצלו אנחנו בהחלט רואים דברים שאי אפשר לתאר. הוא קדוש עליון. בתקופה האחרונה הוא עושה מה שלא עשה בעבר וממש מנהיג את התנועה שלנו, ולא רק עונה על השאלות.

"למשל, בכל הנושאים שעלו בבחירות המקומיות הוא הכריע וענה על הכל. הוא גם נסע לכנסי בחירות בכל הארץ, והוא אדם מבוגר ולא חזק, אבל נסע והיה לגמרי בתוך העניין. הרגשנו גב רוחני.
"בגלל שהרב לא קורא כיום עיתונים, גם לא חרדיים, ואינו מעודכן באקטואליה, אנחנו צריכים להציג בפניו בכל שאלה תמונה רחבה ככל הניתן, כדי להסביר לו את הנושא בכללותו, מהעבר ועד ההווה, וגם זה חייב להיות בקצרה".

גפני מספר שהרב קניבסקי הביע בו תמיכה יוצאת דופן בתקופה האחרונה, בעת שהפלג הירושלמי החרדי־קיצוני הפגין שוב ושוב ליד ביתו של גפני בבני ברק במחאה על חוק הגיוס. "הרב הוציא מכתב תמיכה אישי בי, בכתב ידו. זה חימם את הלב".

• • • • •

מי שיכול לזקוף לזכותו של הרב קניבסקי חלק משמעותי בניצחונו בבחירות המקומיות הוא ראש עיריית ירושלים הנבחר, משה ליאון. מול ליאון רץ, כזכור, מועמד חרדי־חסידי, יוסי דייטש, המקורב לח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה. למרות זאת, הרב החליט שלא לתמוך בו אלא בליאון, מה שהביא אליו מאסה של מצביעים מהזרם הליטאי, מלבד מצביעי ש"ס, שתמכו בו כבר מההתחלה. החסידים, לעומת זאת, תמכו בדייטש לאורך כל הדרך, עד להפסדו.

"הדיבור על הנושא החל לפני כשנתיים", מספר לי אחד ממקורבי הרב. "בשלב הראשון הגיע אל הרב קניבסקי רב מירושלים, ששאל אם דגל התורה צריכה להריץ למועצת העיר מועמדים אחרים במקום חברי המועצה המכהנים מטעמה, כדי לרענן את הרשימה עם שמות חדשים.

"הרב השיב בשלילה, בגיבוי הטענה ההלכתית, שזו בעיה להעביר אדם שיש לו שררה ממשרתו. הוא אמר: 'רק אם יש נגד אחד החברים טענות רציניות מאוד, נחליף. אצלנו לא זורקים בני אדם רק בגלל שהזקינו מעט'. זו גם עמדתו, אגב, באשר לחברי הכנסת הליטאים.

"בשלב השלישי, יוסי דייטש הציג את מועמדותו. אבל היתה בעיה: לא ראינו שיש לו סיכוי, במיוחד לנוכח התמיכה של ש"ס בליאון. ואז הרב נשאל: מצד אחד יש מועמד חרדי, אבל אין לו סיכוי לקחת את הבחירות, ומצד שני – מועמד דתי, שיש לו יותר סיכויים.

"הרב שאל על ליאון: הוא שומר תורה ומצוות? אמרו לו שכן. הוא אמנם לא אדם חרדי, אבל בטח לא אנטי־חרדי. את הרב עניין רק שליאון ימנע חילולי שבת וישמור על האינטרסים החרדיים. ברגע שהוא התחייב על כך – הרב הכריע לתמוך בו".

אחרי ההכרעה הגיע ליאון לבית הרב וקיבל ממנו את ברכתו להצלחה בבחירות. מקורביו של הרב סברו שהיו כמה ניסים בדרך לניצחונו של ליאון. "למשל, זה שזאב אלקין לא נשאר לסיבוב השני. אם החסידים היו מבינים מההתחלה שלדייטש אין סיכוי, והולכים עם אלקין לפני הסיבוב הראשון, ייתכן שהכל היה שונה.

"בלילה של הסיבוב השני היה עוד נס. כשספירת הקולות התחילה, עופר ברקוביץ' הוביל, ורבים כבר היו בטוחים שהפסדנו את זה. הרב ישן באותן שעות. בערך ב־12:30 בלילה הוא קם ושאל, שלא כדרכו, מה עם הבחירות. סיפרנו לו שברקוביץ' בינתיים עוקף את ליאון. ומהשעה הזאת, פתאום השתנו המספרים, וליאון התחיל לאט־לאט לצמצם את הפער, עד שהוא עקף את ברקוביץ' וניצח".

שאלנו השבוע את משה ליאון אם, כשנכנס אל קניבסקי, הרב ביקש ממנו משהו בתמורה לתמיכה ולברכה שלו. "ממש לא", אמר ליאון. "אין אצלו דבר כזה, לבקש תמורה. הוא רק נותן ברכה, ומעבר לכך לא מבקש שום תמורה ואין תנאים. הוא אמר גם לי מה שהוא אומר לכולם – 'תגדל זקן' – אבל זה כמובן לא היה תנאי לתמיכה".

עד כמה התמיכה שלו ושל הליטאים בך היתה קריטית לניצחון?

"נזקקתי לתמיכה של הרבה קצוות, ובהם דגל התורה, ש"ס והבית היהודי. ש"ס ודגל התורה בירושלים הם ביחד 11 מנדטים מתוך 31 שיש במועצה – כלומר, בסביבות 35 אחוזים, וזאת בהחלט תמיכה משמעותית. ידוע גם שאחוזי ההצבעה שלהם גבוהים יחסית, וזה נותן לך מקדמה גדולה.

"אין ספק שכאשר הרב מחליט החלטה, אף אחד לא יכול להזיז אותו ממנה. הרב החליט לתמוך בי יומיים לפני יום כיפור האחרון, ומאז זרמו הרבה מים בכנרת והופעלו לחצים גדולים מאוד שהוא ישנה את ההחלטה ויתמוך בדייטש, אבל זה לא קרה".
בתקופה ההיא, לפני הבחירות לרשויות המקומיות, סבל ביתו של הרב מהשמצות פנים־חרדיות. היו שראו בנכדו ועוזרו האישי, יענקי קניבסקי (29), את מי שאחראי להחלטה לתמוך בליאון ולא בדייטש, והשמיצו אותו בתכתובות פנימיות, ובעקיפין גם את סבו.
אחד ממקורבי הרב מספר: "לפני הישורת האחרונה של הבחירות, היו אנשים שאמרו לנו: תעשו יחסי ציבור לרב ולהחלטה שלו, למה אתם נותנים שישמיצו אתכם? אמרנו להם: 'אם ננצח בסוף, כל הביקורת תיעלם מאליה, ואם נפשל, לא יעזרו שום יחסי ציבור'".

• • • • •

עוד צעד מפתיע של הרב קניבסקי בבחירות המקומיות היה תמיכתו בעינת קליש־רותם, המועמדת לראשות העיר חיפה, שאכן הביסה את ראש העיר הוותיק יונה יהב. בין יהב לאנשי דגל התורה בחיפה זורם דם רע כבר כמה שנים. הליטאים החיפאים טענו לאפליה נגדם ולהצרת צעדיהם, למשל אי מתן מבנים למוסדותיהם. לאורך הקדנציה האחרונה של יהב הם שבו ודיברו על הצורך להחליפו.
יהב דווקא הסתדר עם חוגים חרדיים אחרים, וטען שהבעיה היא פרסונלית, מול ראש סניף דגל התורה בחיפה, שאיתו היה לו סכסוך מתוקשר. אבל מכאן ועד לתמיכה של הרב החרדי קניבסקי באישה חילונית – רחוקה הדרך.

אחד מאנשי ביתו מספר כי "התמיכה בעינת קליש־רותם הגיעה אחרי שנים שבהן הרב שומע סיפורים נגד יהב. לפני שנה הוא אמר: ה' יעזור שלרשע הזה (יונה יהב; ח"ב) תהיה מפלה גדולה.
"כשהתבררה מצבת המועמדים בחיפה, הסברנו לרב שחיפה זו לא בני ברק, ודווקא האישה, עינת קליש־רותם, היא בעלת הסיכויים הטובים ביותר לנצח את יהב. מבחינת הליטאים שם – הכל הולך, ובלבד שיהב יעזוב. הרב התייעץ עם רבנים חיפאים, שאישרו לו שזו האופציה הטובה ביותר, ואז החליט לתמוך בה. כמובן שהוא לא אמר להביא אותה לכנסי הבחירות שלנו, אבל אישר לתמוך בה".
בתקופת הבחירות עשה הרב הישיש מה שאיש לא האמין שיעשה: הוא נדד בין כנסי בחירות למען מועמדים שדגל התורה הליטאית תמכה בהם. בין השאר, היה בפתח תקווה, בביתר עילית ובחיפה. את הנסיעות אל מחוץ לעיר, אגב, הוא עושה בטנדר מרצדס גדול ומצויד, שנרכש עבורו על ידי תורם חרדי וכולל, בין השאר, גם חדר שירותים קטן.
הכינוסים בהשתתפות הרב זכו להצלחה מסחררת: הם הראו לכולם את מידת החשיבות שהרב מייחס לבחירות. בליל הבחירות חגגו הליטאים בחיפה ובירושלים עם ניצחונם של קליש־רותם ושל ליאון. בקטע וידאו יוצא דופן ניתן היה לראות בחורי ישיבות חרדים, כשהם רוקדים ליד ראש העיר החדשה של חיפה, קליש־רותם, זאת שלא הורשתה לבוא לכינוסי הבחירות שלהם. עם היוודע התוצאות, השמחה גברה על המגבלות.

• • • • •
מאחר שהרב קניבסקי עסוק רוב שעות היום בלימוד תורה, לא תמצאו אצלו מקורבים שונים שאין להם קשר לימודי איתו, להוציא את חברי הכנסת של דגל התורה, שמגיעים אליו להתייעץ בנושאים הציבוריים הקשורים לעבודתם.
עם זאת, יש לא מעט אישים מפתיעים שנוהגים לבוא אליו לעיתים מזומנות, כמו השר לשעבר גדעון סער, שסיפר לאתר החרדי "כיכר השבת": "אני בא אל הרב פעמיים בשנה, לפני ראש השנה ולפני פסח, באופן קבוע, כדי להתברך".

בין האישים שבאו אל הרב בשנה האחרונה אפשר למנות גם את השר משה כחלון, שבני הבית מספרים שנחלץ לעזרתם בנושא חוק הגיוס מייד לאחר הברכה מהרב, ואת השר נפתלי בנט. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו פקד את ביתו של הרב לפני בחירות 2009, הציג לפניו את תוכניותיו ויצא מהבית עם ברכת "ברכה והצלחה".
אבל אין ספק שהאיש המפתיע ביותר שביקר בבית לאחרונה הוא שר הביטחון המתפטר, אביגדור ליברמן. ליברמן, שהתנגח בשנים האחרונות שוב ושוב עם החרדים, צולם כשהוא עולה במדרגות אל בית הרב, יום לאחר שהתפטר מתפקידו.
אחד ממקורבי הרב מספר: "לליברמן יש בן שומר שבת, עמוס, שבא לכאן המון. באחת הפעמים שהוא נכנס לרב, הרב שאל אותו אם הוא מניח תפילין, ומאז הוא מניח תפילין בכל יום. לאחרונה הוא החליט לתרום ספר תורה לישיבה שבה הוא לומד בבני ברק, וסיכם איתנו שיבוא לרב עם כמה מחבריו כדי שהרב יכתוב את האות האחרונה בספר.
"כמה ימים לפני מועד הפגישה הוא צלצל לומר שאבא שלו שמע ממנו על כך, והוא רוצה להצטרף אליו לביקור אצל הרב. צלצלנו לח"כ גפני לשאול אותו מה עמדתו, והוא אמר שאין בעיה להכניס את ליברמן לרב, כי לא משנה מה הוא אומר בחוץ – בשורה התחתונה הוא עשה עם חוק הגיוס עבודה נהדרת לחרדים.
"כשליברמן נכנס אל הרב, הרגשנו שיש לו משהו מיוחד איתו. אחד מהמלווים של ליברמן ביקש ברכה, והרב אמר לו לגדל זקן. ליברמן תפס אותו בחוץ ואמר לו: 'אל תשחק עם זה. הרב אמר לך לגדל זקן – תגדל זקן'.

"מקורב לליברמן סיפר לנו שבלילה שבו משה ליאון נבחר בירושלים, ליברמן יצא ואמר: 'הוא לא נבחר בזכות פוליטיקה טובה, אלא בזכות הרב הזקן מבני ברק ששיחק עם הפתקים'. הוא אמר את זה באמת, לא כבדיחה".

חיבה יתרה יש לרב כלפי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שהביא אל פתחו מקרים פרטיים רבים במהלך השנים.
בתחילת דרכו של דרעי, באמצע שנות ה־80, הוא היה חביבו של הרב שך, המנהיג החרדי האולטימטיבי, שהכל סרו למרותו, אבל אט־אט הוא החל לגלות יותר עצמאות ונצמד אל הרב עובדיה יוסף. השיא היה כשבניגוד לדעתו של הרב שך, הוא פעל מאחורי הקלעים להצלחת "התרגיל המסריח" שרקח שמעון פרס להפלת ממשלתו של יצחק שמיר. הרב שך ראה בכך פגיעה אנושה בכבודו, ודיבר פומבית נגד דרעי וש"ס. מאז החל נתק בין הרב קניבסקי לבין דרעי. באחת הפעמים שדרעי בא לביתו והמתין להיכנס אליו, הוא שאל: "מי זה דרעי?" וסירב לקבל אותו.
זמן קצר לפני שדרעי נכנס לכלא, חלה הפשרה ביחסים בינו לבין הרב. מקורב לרב מספר כי באחד הימים באותה תקופה, עצר רכבו של הרב במקום צדדי באזור צומת מורשה. דקות לאחר מכן הגיע לשם דרעי ונכנס אל רכבו של קניבסקי. כל הנוכחים, כולל נהגו של הרב, יצאו מהרכב, והשניים נותרו שם לבדם כחצי שעה.
בשיחה הזו כנראה יושרו ההדורים, ודרעי חזר לפקוד את ביתו של הרב. היום הוא עדיין עושה זאת לא מעט, אבל משתדל לשמור על פרופיל נמוך ולא לפרסם תמונות מהביקורים.
• • • • •

את ביתו של הרב פוקדים גם ידוענים רבים. השחקן יובל שם־טוב ("יובל המבולבל"), למשל, בא לקבל את ברכתו לאחר שהתפרסמו החשדות נגדו בפרשיית הסמים. גם ניצב דוד ביתן, שהיה אחד המועמדים למפכ"לות המשטרה, ביקש את ברכתו. הרב שאל את ביתן מספר פעמים אם הוא כהן, וסירב לברכו בברכה אישית. כשניצב מוטי כהן מונה למ"מ המפכ"ל, היו בין חסידי הרב שראו בכך מעין "רוח הקודש" ששרתה על קניבסקי, שכביכול חזה שאדם שהוא כהן יקבל את התפקיד.

גם ג'ודי שלום ניר מוזס הסתופפה לא פעם בבית הרב והתקבלה אצל אשתו, הרבנית בת שבע ז"ל, שנפטרה לפני כשמונה שנים. את הרב עצמו היא ראתה רק דרך המרפסת, בשל הקפדת הרב שלא לקבל אליו נשים לברכה. "אני מאוד מחבבת את הרב קניבסקי", סיפרה שלום ניר מוזס בראיון בעבר. "אנחנו צריכים לקבל אנרגיות מאנשים כמוהו – צנועים ורגועים".

מי שמנהל את מערכת הקשרים מול אישי הציבור, וצבר כוח רב בפוליטיקה הפנים־חרדית כלוחש על אוזנו של הרב, הוא נכדו יענקי. הנכד עומד רוב שעות היום ליד הסב בחדר הקטן בבני ברק ומווסת את תנועת הבאים. הוא מכניס אותם אל הרב, ובדרך כלל גם חוזר על דבריהם באוזני הרב, שהוא מעט כבד שמיעה בשנים האחרונות.

בשל קרבתו הרבה לרב, רוב הפניות הפוליטיות והמהלכים הנרקמים בסוגיות הציבוריות, שבהם דרושה החלטת החרדים, עוברים דרך יענקי קניבסקי. בכך הוא מצטרף לנכדיהם של הרב אלישיב והרב שטינמן המנוחים, שגם הם היו בעלי שליטה נרחבת והשפעה על מהלכים חרדיים, מתוקף מעמדם כאנשים הקרובים ל"גדולי הדור".

כך, למשל, יש ליענקי קניבסקי מערכת קשרים ענפה עם אריה דרעי, וזו הוכיחה את עצמה בבחירתו של משה ליאון ובהצגת חזית אחידה בנושאים פנים־חרדיים. הנכד מקיים גם קשר עם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, השייך לחסידות גור. בתחילת השבוע רעשו וגעשו האתרים החרדיים, כשפורסם על פגישה חשאית שנערכה בין השניים בדירה בירושלים, מעל לראשיהם של חברי הכנסת גפני ומקלב.
על פי ההערכות, עלה בפגישה הרעיון לריצה משותפת של שלוש המפלגות החרדיות בבחירות – אגודת ישראל, דגל התורה וש"ס, ונראה שהרב תומך ברעיון. בשיחות הגישוש שהחלו בין הצדדים עלה שם מפתיע, שעשוי להביא לאיחוד החרדי אפילו קולות חילוניים: הרב אורי זוהר. זוהר זוכה למעמד של כבוד במגזר, אבל מהווה גם פנים מוכרות מחוצה לו, ויוכל לגייס תמיכה "מבחוץ".

מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום:יעקב כהן \\ פלאש 90)

אבל למרות הרצון הטוב מביתו של הרב קניבסקי, פרשנים חרדים סבורים כי ספק גדול אם המהלך יבשיל – בעיקר בגלל התנגדותה של ש"ס, שמעדיפה לשמור על זהותה כמפלגה מזרחית ולשמר את קהל הבוחרים החרדי־ספרדי.

• • • • •
יחס קשה מפגין הרב קניבסקי כלפי הפלג הירושלמי, הליטאים הקיצוניים, שפרשו מהזרם המרכזי לפני כמה שנים ואחראים, בין היתר, לחסימות הכבישים במרכז ובירושלים במחאה על "גזירת הגיוס". בעבר אף נקט קניבסקי לשון קשה נגד הרבנים המרכזיים של "הפלג".

"הוא מתייחס אליהם כאל אנשים תועים", אומר מקורב לרב. "הוא לא מאמין שהם מתכוונים לשם שמיים ולמטרות טובות, ומתנגד להידברות איתם. הוא מאמין שההנהגה שלהם באה להרוס, ולא לבנות.
"הרב גם לא הסכים שידברו עליהם בעצרות הבחירות שלנו, כדי שלא נהפוך אותם לאישיו. המהלך הזה אכן הצליח. מצד שני, בזמן המשא ומתן הקואליציוני בירושלים, שבו דגל התורה היתה שותפה מלאה, אפילו לא היתה שאלה אם לצרף את נציג 'הפלג' לקואליציה.

"יש לרב מחלוקת עזה על דרכם, אבל הוא סבור שצריך לתת להם מינויים של כבוד – לא מינויים של שליטה, כי אז הם יבואו ויצרו את צעדינו שלנו. דווקא בנושאים רגישים כמו שידוכים, הוא לא רואה בעיה שבנות ליטאיות יינשאו לבחורי ישיבה מהפלג, בתנאי שהבחור לא חצוף ולא מדבר נגד הרבנים הליטאים מהזרם המרכזי".

 הכתבה פורסמה במוסף השבת של 'ישראל היום'  על ידי הכתב חנני בליך 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *