פרסמתם את העסק שלכם ברחבי האינטרנט? מס הכנסה בדרך אליכם

רשות המסים ערכה מבצע ניהול ספרים ארצי בן יומיים, במטרה לאתר עסקים המנוהלים ברשתות החברתיות ובאינטרנט ולבדוק האם הם מדווחים על פי דין על הכנסותיהם מפעילות זו. במסגרת המבצע התמקדו הבודקים ביוטיוברים, בלוגרים, אופי עוגות מעוצבות, שפים, ועוד, כאשר המכנה המשותף לכולם הוא העובדה שהם ומנהלים את עסקיהם ברשת האינטרנט.

אחרי עבודת הכנה אינטנסיבית שכללה בדיקות מבוססות מידע, הצלבות מידע ממוחשב ושימוש באמצעים טכנולוגיים שונים, נוטרו העסקים הוירטואלים שמרכז עשייתם הוא, כאמור, ברשתות החברתיות וחלקם אף מקבלים שכר מגוגל (בעיקר יוטיוברים), ומהרשתות החברתיות אינסטגרם ופייסבוק ואחרים. למרבית בתי העסק שילמו הלקוחות באמצעות אפליקציות תשלום שונות.

כוכבת רשת, יוטיוברית שלא ניהלה רישום הכנסות למרות שקיבלה תשלום קבוע מגוגל בעבור סרטונים שהעלתה ביוטיוב, טענה "אני בוחנת את האופציה אם שווה לפתוח תיק.." יוטיוברית אחרת שאף היא לא פתחה תיק במס הכנסה ולא ניהלה את ספרי העסק שלה משנת 2018, למרות שסכומי כסף אותם קיבלה מיוטיוב ומחברות נוספות, הופקדו לחשבון הבנק שלה, מיהרה להבטיח למבקרים: "אני אגש לפתוח תיק". יוטיובר נוסף שקיבל מגוגל סכום של כ-100,000 ₪ עליהם לא דיווח בספרי העסק שלו הצהיר: "אני רוצה לסגור את התיק".

מאמנת כושר ידועה, שמפרסמת את עצמה בסרטונים ביוטיוב מחד, אך מאידך, לא תיעדה הכנסות מגוגל בעבורם, במהלך שנת 2019. מאמנת הכושר גייסה את בן זוגה שאמר למבקרים: "לא ידעתי שצריך להוציא קבלות על הכנסה זו וגם אשתי נמצאת הרבה בחו"ל". סטנדאפיסטית שברשותה נכס המושכר לטווח קצר, אותו פרסמה באמצעות האינטרנט, בנוסף להכנסות מעמלת מכירת כרטיסים, אותם היא מבצעת באמצעות האינטרנט, לא רשמה הכנסות מפעילויות אלו, בסכום של 57,182 ₪. תשובתה לפשר הדבר היתה: "רואה החשבון מכניס הכל לדוח בסוף השנה, אני לא מבינה ולא מתעסקת בזה". מבצע

רשת של מתקשרת, שהבטיחה לגולשים שחרור ממתחים באמצעות העברת זרמים ואנרגיות, ככל הנראה לא "תקשרה" עם מס הכנסה ולא רשמה הכנסותיה ממבצע זה. תשובתה למבקרים היתה: "כנראה פספסתי, אקפיד על זה". מאפר אירועים מוביל, דאג לפרסם את עבודותיו בפייסבוק, אך לא לתעדם בספרים. הצלבות שעשו המבקרים אל מול דף הפייסבוק שלו לעומת רישומי ההכנסות המדווחות, גילו כי חלק מההכנסות לא דווחו. המאפר מיהר להסביר: "כנראה פספסתי, זה לא בכוונה".

גם תחום הבישול, שצובר תאוצה ברשת, לא נעדר ממבצע הביקורת, ובתוך כך שף שמומחיותו ב"ייצור" מתכונים ותוכן באינסטגרם, בפייסבוק וביוטיוב, שקיבל מיוטיוב סכום של 47,000 ₪ בשנת 2018 ו-15,221 ₪ נוספים במהלך שנת 2019, ולא תיעד אותם כהכנסות בספרי העסק טען: "חשבתי שאני צריך להוציא קבלה ולרשום בספרים רק בסוף השנה, כי זה כסף שהתקבל מחו"ל, טעיתי אני מצטער". שף אחר המתמחה באירועים פרטיים ברחבי הארץ, אותם הוא מעלה לאינסטגרם וליוטיוב, קיבל תשלום בסך 11,369 ₪ מגוגל , שלא תועד בספרי העסק שלו. השף אמר למבקרים: "אני אברר ואעדכן אתכם.."

ולקינוח, "איפה העוגה"- בתחום הכנת עוגות מעוצבות נתקלו המבקרים בשלל תירוצים על אי רישום הכנסות שעיקרן באמצעות אפליקציות תשלום. בין התירוצים הבולטים: "התפקששו לי רישום התקבולים הללו", "אני לא זוכרת כלום! באמת זה לא תירוץ..", כנראה פספסתי לא בכוונה, אני אחפש שוב כרגע אין לי תשובות, אני לא מוצאת את הרישום, אמשיך לחפש בבית…"

פעילות הביקורת נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור בכל התחומים, לרבות אלו המנוהלים באינטרנט. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, הצלבות מידע ושימוש באמצעים טכנולוגים, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *