ציורי קיר לבתי ספר: האם זו תהיה הרפורמה של נפתלי בנט?

אומרים שתמונה שווה אלף מילים, ואכן, תמונות או ציורי קיר לבתי ספר יכולים ללמד, לגבש ולפתח את התלמידים בנוסף ליצירת סביבת לימוד נעימה ומרגיעה יותר.

לפני כשנתיים יצא משרד החינוך בראשות שר החינוך הקודם, הרב שי פירון, עם תכנית ההבראה למערכת החינוך בארץ תחת הכותרת "ישראל עולה כיתה – עוברים ללמידה משמעותית". מורים רבים הוצאו להשתלמויות יקרות, הודפסו ספרי הדרכה ולכל בית ספר הוצמדה רכזת מיוחדת שאמורה לסייע למורים לעשות את השינוי הגדול בדרך ההוראה שלהם.  אותה למידה משמעותית הוגדרה ככזו שמעוררת סקרנות ושאלות בקרב התלמידים, מפתחת אצלם יכולת עיבוד מידע (ולא רק הקאת חומר) ובאופן כללי מכשירה אותם למאה ה-21. המורים מצדם אינם מתרגשים. כל שנתיים בממוצע מתחלף השר, מושקת רפורמה חדשה, מנהלת בית הספר מרכזת את כולם, מציגה את הרכזת החדשה של התכנית, מבקשת מכולם לשתף פעולה, בינתיים כולם הולכים להשתלמויות ומנשנשים שם קרואסונים, וחוזרים לבית הספר רק כדי לגלות שבקרוב תצא לדרך תכנית חדשה ומהפכנית אף יותר.

כל קורה שהמורים ממשיכים להיות לא רלוונטיים, הלמידה ממשיכה להיות מאוד לא משמעותית והכלים העיקריים שמכשירים את התלמידים למאה ה-21 הם וואטס אפ ופייסבוק, אבל מלהיות כותבי הודעות וסטטוסים יהיה להם מאוד קשה להתפרנס בבוא היום.

אולי הלמידה המשמעותית צריכה להגיע ממקום אחר, לא מהספרים והמחברות, וגם לא מהלוחות החכמים ומהציוד הממוחשב היקר (שרוב המורים בכלל לא יודעים לתפעל). אולי הכתובת הייתה על הקיר כל הזמן – אותו קיר חיוור ולבן בכיתות ובמסדרונות.  אולי הרפורמה הבאה צריכה להיות בכלל ציורי קיר לבתי ספר. כן כן, דרך ציורים אפשר להעביר לתלמידים שיעורים כיפיים, מעשירים, ועל הדרך גם לעצב את סביבת בית הספר ולהפוך אותו למקום שהרבה יותר נעים ללמוד בו.

איך אפשר לעשות למידה משמעותית עם ציורי קיר?

א. לימודי היסטוריה ותנ"ך יכולים לדבר ללבם של הילדים אם הם רואים בעיניים את הסצנות המסעירות בתולדות המין האנושי, ובמיוחד אם הם בעצמם שותפים בהן. יום שיא בבית הספר שבו מתקיימת תחרות ציורי קיר בין הכיתות כאשר כל כיתה מציירת אירוע תנ"כי לבחירתה, עשוי להיות אחד מן הימים שהילדים יזכרו הכי טוב מהלימודים שלהם. במיוחד כאשר הם ימשיכו לעבור מדי יום על פני ציור הקיר שהם הכינו בעצמם ביחד עם בני כיתתם.

ב. שיעורים על תזונה ואבות המזון יהיו הרבה יותר מעניינים אם הם יכללו גם צד מעשי. פרישת בריסטולי ענק על הקירות והכנת ציור קיר כתתי בעזרת צבעים שעשויים ממזון (חרדל, קטשופ, מיונז, פסטו ועוד) היא למשל דוגמא מצוינת איך ניתן להעביר שיעור בצורה לא שגרתית. רק חשוב לנקות את הציור הזה אחר כך, כן?

ג. ציור קיר בהמשכים – פעילות בית ספרית שיכולה לגבש את הילדים ולחזק את הקשרים החברתיים ביניהם.בוחרים נושא מרכזי, מגרילים את סדר ההשתתפות של הכיתות, וכל כיתה  בתורה מציירת על הקיר ולמעשה ממשיכה את מה שהספיקו לעשות הכיתות שלפניה. התוצאה הסופית עשויה להיות מאוד מסקרנת!

אז אם תמונה שווה אלף מילים, ציורי קיר לבתי ספר וגני ילדים, בהחלט יכולים ללמד את כולנו שיעור חשוב, איזה שלא נבחר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.