הגר"ח: "אין לייחס חשיבות לקוראים בכף יד"

התבטאות מעניינת נשמעה השבוע ממרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי על הקוראים בכף היד: "אין לייחס לזה כלל חשיבות". {התבטאות מפתיעה}

התבטאות מעניינת נשמעה השבוע ממרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי על הקוראים בכף היד: "אין לייחס לזה כלל חשיבות".

בעלון דברי שי"ח המביא מדי שבוע מתורתו של מרן שר התורה סופר כי אברך נכנס השבוע למעונו של הגר"ח קנייבסקי ושאלתו בפיו: "הייתי השבוע אצל מומחה לקריאת – הכף יד שהוא מביט בכף יד ומיד יודע לומר כל את התכונות שלי המגרעות והמעלות ונטייה שלי לדברים מסוימים וכדו', והוא הזהיר אותי מלעשות צעד מסוים בנושא ממוני, שאלתי אם, דעת הרב לחוש לדבריו או שאינו בר סמכא, והאם מצינו כזאת חכמה בכלל או שהוא המצאה בעלמא". שאל האברך.

שר התורה השיבו כי שאין בזה ממש, לא צריך לחוש לדבריו כלל, יתכן אולי שקלע לכל מיני תכונות וכדומה אין אך לייחס לו שום חשיבות, יש חכמה אחרת – הוסיף הגר"ח – חכמת הפרצוף על ידה יכול האדם בהבטה בעלמא על פנים של רעהו, לדעת את טיבו מבלי לדבר עמו כלל וזו, חכמה עמוקה שאפשר לקנותה ידי על ידיעה רחבה בתורת הנסתר כי אין זה פשוט כלל ובדרך כלל אלו שאומרים שהם מבינים בזה לא יודעים מימינם לשמאלם". אמר הגר"ח.

בהזדמנות אחרת נשאל הגר"ח לגבי חוות של דעת מומחים בקריאת כתבי ("גרפולוגיה"), והשאלה היתה לגבי שידוך שבדקו בכתב של היד הבחור וראו דברים לא מחמיאים… הגר"ח השיב כי אכן יש כאן חכמה, ואף נזכר בראשונים אלא שאצל בני תורה אין לזה שום משמעות כי התורה מעדנת את האדם, ויתכן שבטבעו הוא קשה וכעסן וכו' אבל אחרי שלמד תורה ניהיה עדין ורך כקנה, וממילא יש לברר אצל הקרובים ומכירים אותו ועליהם לסמוך". אמר הגר"ח.

ובספר חשוקי חמד מביא הגאון רבי יצחק זילברשטיין שאלה שנשאל, "מעשה שהיה באבי הבת, שהתגלגל לידיו כתב יד של הבחור שנפגש עם בתו, ונבהל לגלות שמדובר בבחור שאינו עושה רושם טוב כלל… אלא שכתב יד זה, נכתב לפני כשלש שנים, וכיום הבחור עושה רושם טוב, והאב עומד ומסתפק, שמא הבחור מעמיד פנים כ'צדיק' ובעל מידות טובות (ולא היה נעים לאב זה לדרוש מהבחור שיראה לו את כתב ידו) ובא האיש לשאול, כיצד יש להתייחס למצב זה? ושאלתי את גיסי מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, ואמר לי, שחכמת הגרפולוגיה היא אמת על פי חכמת הגויים, ורק לגויים, אבל יהודי יכול לעבוד על עצמו ולשנות טבעו, כטבע שני, ואת זאת לא רואים בגרפולוגיה, ולכן אין היא משקפת את מהותו וטבעו של היהודי".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.