צפו: רבנים ראשיים – אבות בתי דין ודיינים מרחבי העולם בהודיה משותפת בכותל המערבי

כמאה וחמישים רבנים בראשות הגאון רבי ישראל מאיר לאו נשאו תפילה והודיה בעצרת לציון שחרור והצלת שארית הפליטה שהתקיימה בחסות 'ועידת רבני אירופה'. בעצרת השתתפו חבר מועצת חכמי התורה הגאון הגדול רבי שמעון בעדני, נשיא 'ועידת רבני אירופה', רבה של צרפת, השר לשירותי דת, נציגי הבית הלבן והקרמלין, שגרירי ישראל באו"ם וברוסיה וראשי הארגונים היהודיים

'יום השחרור וההצלה' של יהודי אירופה מידי הנאצים שנקבע בכ"ו באייר לציון כניעת הנאצים והצלת שארית הפליטה ולזכרם של הקדושים הי"ד שחירפו את נפשם במלחמה בנאצים, צוין אתמול בחסות 'ועידת רבני אירופה' בפעם השביעית בישראל וברחבי העולם.

כנהוג נפתחו אירועי 'יום השחרור וההצלה' ופתיחת אירועי שבעים וחמש שנים להצלת שארית הפליטה בעצרת תפילה והודיה ברחבת הכותל המערבי בראשות; הרב הראשי לתל אביב יפו וראש אבות בתי הדין הגאון רבי ישראל מאיר לאו שליט"א שנשא דברים מרגשים. בתפילה השתתפו חבר מועצת חכמי התורה הגאון הגדול רבי שמעון בעדני, נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט. רבה של צרפת הרב חיים קורסיה. אב"ד לונדון ויו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי מנחם געללי. המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים במוסקבה הגאון רבי משה לבל. השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן. רב מרכז נתניה וחבר לשכת הרבנות הרה"ג רבי משה חיים לאו. נציגי הבית הלבן והקרמלין, שגרירי ישראל באו"ם וברוסיה וראשי הארגונים היהודיים בעולם. משתתפי העצרת קיבלו עול מלכות שמים מתוך תפילה והודאה לקב"ה 'אשר גאלנו מיד צר'.

כמאה וחמישים רבנים ראשיים אבות בתי דין ודיינים מעשרים מדינות ברחבי העולם ובהם; מרומא באיטליה, מפרנקפורט ברלין ולייפציג בגרמניה, מוינה באוסטריה, מורשה בפולין, מפאריס שטרסבורג ומרסיי שבצרפת, מאמסטרדם ומלונדון, ממוסקבה ומניו יורק, מפינסק ומינסק שבבלארוס, מאודסה שבאוקראינה, מסופיה בבולגריה, מציריך וז'נבה בשווייץ, מבריסל בבלגיה, ממולדובה, מאיסטנבול שבטורקיה ומג'רבה שבתוניסיה נשאו יחד תפילה והודיה לציון שחרור והצלת שארית הפליטה ובתחינה לבורא עולם; 'אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך'. התרגשות רבה עוררו תלמידי מוסדות קרלין סטולין מפינסק שבבלארוס ובני משפחותיהם שהשתתפו בתפילה ממקום בידודם במחנה הנופש צ'ייקא שם הם שוהים מאז חג פורים.

צילום: אלי איטקין.

קודם לכן בשעות הבוקר קיים רבה של צרפת הרב חיים קורסיה עצרת תפילה והודיה לציון 'יום השחרור וההצלה' בהשתתפות כמאה מרבני צרפת. הרבנים אמרו את פרקי תהילים וחזן נשא את תפילת יזכור. שגריר לטביה בצרפת שהתארח בועידת הרבנים אמר כי יש ללמוד את לקחי השואה וליישמם יום יום בחייה של אירופה.

את העצרת בכותל פתח הרה"ר הגרי"מ לאו בדברי שבח והודיה לבורא עולם שהחיינו וקיימנו לזמן הזה וליוזמה המבורכת של הנגיד גבריאל גרמן זכרייב לציין את נס ההצלה של שארית הפליטה בידי שליחיו. 'אני זוכר היטיב גם לאחר 75 שנים כילד ששוחרר ממחנה בוכנוולד. ואני רוצה שהעולם יזכור ויבין. העולם נחלק לארבע קבוצות. הרוצחים השפלים ומשפי הפעולה עם החיה הנאצית. הקורבנות הי"ד. העולם שקרא את ה'פתרון הסופי' שהגה השטן בועידת וונזה ועמד מנגד והקבוצה הרביעית שלא עמדה מנגד ובניה חירפו את נפשם למות כדי להילחם בנאצים ימ"ש. בעלות הברית והצבא האדום שלא נשכח אותם כשהם אלה ששחררו את אושוויץ ובהם כרבע מיליון חיילים אחינו בני העם היהודי שיצאו למערכה ולא שבו'.
'
עם ישראל – אמר הגרי"מ לאו חב חוב קדוש קודם לבורא עולם 'מודים אנחנו לך' בכל יום ויום 'על שהחייתנו', אז לפני 75 שנים. 'ועל שקיימתנו' מאז ועד היום כשאנחנו יכולים לעמוד כאן ליד שריד בית מקדשנו להלל ולשבח ולבקש רחמים על עם ישראל במיוחד בעת הזו'. בברכתו למשתתפי העצרת אמר הרה"ר ונשיא מועצת הרה"ר הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף כי הוא 'מברך ומעודד את היוזמה לארגן מידי שנה בשנה בכ"ו באייר עצרת תפילה לציון ניצחון הרוח על החומר. הנאצים רצו להשמיד להרוג ולאבד והנה ברוך השם קם עולם התורה על רגליו ובישראל קיבץ מכל הגלויות עולם התורה פורח ואלפי תלמידי חכמים יושבים והוגים בתורה. כל מה שזממו חיות האדם האלה לא עלה בידם. אמנם השמידו באכזריות נוראה שליש מבני עמנו אבל הקה"ה ריחם על שארית עמו. אשריו ואשרי חלקו של מר גבריאל גרמן זכרייב מוקיר ורחים רבנן שהוא הרוח החיה ליוזמה זו ונזכור תמיד ש'אין אומתנו אומה אלא בתורתה'. רק שמירת המצוות וחיזוק שמירת השבת בין אדם למקום ובין אדם לחברו זה הניצחון האמיתי על הנאצים ימ"ש'.

צילום: אלי איטקין

הגר"פ גולדשמידט אמר כי 'העם היהודי נקרא כך ע"ש יהודה שאמו קראה לו בשם זה; 'עתה אודה את ה'. לאמור; מהותו של היהודי הוא ההודיה. אנו פוקחים עיניים בבוקר והמילים הראשונות הן; 'מודה אני לפניך'. זה מה שמייחד אותנו. אנו מאמינים בני מאמינים החבים חוב קדוש להודות לקב"ה על החסד של הצלתם ושחרורם של שני שליש מעמינו ולבנות הברית והצבא האדום שבהם נהרגו כרבע מיליון יהודים שלא היה במשך שבעים שנה מי שיאמר עליהם קדיש ויעלה את זיכרונם. שליח ציבור יכול להוציא את הציבור בכל הברכות רק לא ב'מודים'. לומר לך כי כשצריך להודות חלה החובה על כל אחד ואחד. ואנו בזכות היוזמה של מר גרמן זכרייב זוכים לומר קדיש ללמוד משניות ופרקי תהילים ולהעלות את זכרם של הקדושים הי"ד. זהו תיקון גדול והיסטורי'.

הרב חיים קורסיה אמר בדברי ברכתו כי 'הסכם הכניעה של גרמניה הנאצית נחתם בבית ספר בריימס שבצרפת. כמו לומר לעולם כי החינוך הוא בראש סדר העדיפות. עלינו לחנך את ילדנו ללימוד התורה הקדושה 'ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים'. הרב קורסיה סיפר כי בכל שנה הוא נוהג לעלות עם אחד מחבריו ניצול מחנה המוות בוכנואלד. ששהה עם הגרי"מ לאו במחנה, עם 100 מילדי צרפת. חברי אמר לי כי ההיפך של האהבה אינה שנאה אלא האדישות. זה סוד החיים לא להישאר אדיש. לבנות ולסייע בין אדם לחברו מבחינת 'וחי אחיך עימך'. לזכור ולא לשכוח ובעיקר לבנות עולם של 'ובחרת בחיים' – 'אין חיים אלא תורה'.
במשא בכורה שעות לאחר שנכנס לתפקידו אמר השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן כי 'כאן ליד שריד בית מקדשינו המקום להודות להקב"ה על הישועה והפדות ולזכור את קדושי השואה שנעקדו על קידוש ה".

הרב אביטן החל בסיפורו האישי של הגרי"מ לאו שכתב על יום שחרורו ממחנה בוכנוואלד :'אני מבקש שתבינו ותרגישו מה עבר עלינו כשנכנסו האמריקאים למחנה בוכנוואלד ומהו בשבילי 'יום השחרור וההצלה', כשלאחר שש שנות תופת בהם ראינו רק את המוות. שש שנים של מנהרה אפילה ופתאום נפתחה הדלת. האור שחדר היה מסנוור. אנו מציינים היום את יום השחרור וההצלה של ניצחון ושחרור הגוף והנפש מהצורר הנאצי ימ"ש. יום שבישר לאודים המוצלים מאש כי הנה החלה גאולתם'. התיאור החי והמדויק הזה חושף בפני העולם את התחושות של האודים המוצלים מאש. את הגאולה הפרטית של כל אחד ואחד מהניצולים ואת הגאולה הכללית של העולם כולו ממכונת ההשמדה שאיימה להחריב את העולם'.

'בכל דור ודור עמד עלינו לכלותינו אבל הקב"ה מצילנו מידם. אנו מודים ל'ועידת רבני אירופה, הגוף שמוביל את ענייני יהדות אירופה בגאון. הרבנים העומדים בחוד החנית לשמר את כרם ישראל, זוכים לשמר את העם היהודי בגולה, ודואגים להזכיר לעולם כולו את היום הזה. ממשלת ישראל חייבת להיות אתכם כדי לתת לכם את הכלים כדי לשמר את מלאכת הקודש. שאו ברכה ממקום הקודש והמקדש מקום שבו נוכל לברך על גאולה כללית לכלל עם ישראל'.

נציג הבית הלבן יו"ר הועדה לשימור מורשת ארה"ב מר פול פאקר אמר כי הנשיא טראמפ שולח דרישת שלום חמה לרבני אירופה וליוזם ציון יום השחרור וההצלה אותו כינה 'המלאך גבריאל'. אתם הפועלים לחזק את כל מה שאיבדו לנו הנאצים, להילחם בבניה באנטישמיות ולהזכיר לעולם את מה שעוללו לנו ואת אלו שקמו נגדם והכניעו אותם. ארה"ב היא הידידה הטובה ביותר לעם היהודי ואנו מוקירים ומעריכים מאוד את הרבנים שאינם שוכחים וזוכרים גם לאן אנו הולכים'.

העצרת שהופקה ע"י הר"ר מרדכי רבינוביץ 'טיפ הפקות' ננעלה בתפילת יזכור מפי החזן העולמי הר"ר דוד וינבך ובשירת 'קהילות הקודש' בתפילה ובערגה; 'ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים'. את היוזמה לציון 'יום השחרור וההצלה' מוביל הנגיד גבריאל גרמן זכרייב סגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי ונשיא קרן 'סטמאגי' העולמית; "הרעיון החשוב הזה מוטמע בכל שנה ברוך השם בעוד ועוד מקהילות ישראל. אני מודה לרבני אירופה על תמיכתם ועידודם ואמשיך לעשות ככל שביכולתי כדי להטמיע את החובה שלנו להודות ולהלל את שמו יתברך ולזכור את שליחיו הי"ד בתפילה בצדקה בהכנסת ספרי תורה ובלימוד משניות כדרך המסורה לנו מדור דור'. יצוין כי היוזמה זכתה לברכתם של גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלח"א. ובמסגרת זו התקיימה אף הכנסת ס"ת ברב עם ע"י מר זכרייב לכותל המערבי ולבית מרן שר התורה שליט"א וסיום שישה מיליון משניות עם ילדי 'אנחנו וצאצאינו' בבני ברק.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיגר אגרת ברכה שנתית לעם היהודי שהוקראה למשתתפים על ידי נציג הקרמלין מנהל אגף בכיר בלשכת הנשיא מר סרגיי נוביקוב; 'יום השחרור וההצלה מהווה כיבוד זכר גבורתם החסרת תקדים של חיילי הצבא האדום וצבאות בעלות הברית, שהכריעו את הנאצים והצילו את העם היהודי ועמים אחרים מכיליון חרוץ'. הנשיא פוטין מסיים את מכתבו; 'אני בטוח, שהן עלינו והן על דורות העתיד לשמור על האמת של המלחמה הזאת בצורה נחרצת ולהבין, מהן ההשלכות של התעלמות מלאומנות, אנטישמיות, גזענות ושנאת זרים'.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *