רישום וסימון של בעל חיים ואחריות בעליו לצורך מניעת תאונות עם גמלים משוטטים

מדי שנה מתקבלות כ-1,000 תלונות בדבר שוטטות גמלים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק להסדרת רישום וסימון של בעל חיים ואחריות בעליו או המחזיק בו, התשע"ח-2018 של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וקבוצת חברי כנסת.

מוצע להסדיר את חובת הרישום והסימון של בעלי חיים, כדי למנוע תאונות דרכים ומפגעים הנגרמים עקב שוטטות בעלי חיים בכבישי הארץ, וכן לקבוע חזקה פלילית, הניתנת לסתירה, לפיה במקרה של עבירת תעבורה או תאונת דרכים בין רכב ובין בעל חיים, יראו את מי שרשום כבעלים של בעל החיים במרכז הרישום כמחזיקו ואפשר יהיה להטיל עליו אחריות פלילית. בשלב זה מוצע כי הצעת החוק תחול על גמלים בלבד, ושר החקלאות יהיה רשאי להרחיב את ההסדר כך שיחול על בעלי חיים נוספים.

בדברי ההסבר נכתב: "במציאות של היום התרגלנו לראות בעלי חיים משוטטים בשטחים פתוחים, עדרים חוצים כבישים ופסי רכבת, גמלים או חמורים משוטטים בצדי הכביש ועוד. בחודש דצמבר 2014 נהרג דוד כהן בכניסה ליישוב רתמים שבנגב, כשרכבו התנגש בגמל משוטט. מקרה זה מתווסף לעוד מקרים רבים של מוות בעקבות תאונות עם גמל. במלאות שנה לתאונת הדרכים הקטלנית נחשפה תשובת המשטרה המתארת תמונת מצב מטרידה של התופעה המסוכנת. על פי משטרת ישראל, מדי שנה מתקבלות כ-1,000 תלונות בדבר שוטטות גמלים בנתיבי תחבורה במרחב הדרום ובסך הכל 7,151 מקרים בין חודש ינואר 2008 ועד לחודש יוני 2015. בכל המקרים, למעט אחד, לא נמצאה זהותו של בעל הגמל. בעלי הגמלים מכחישים לעיתים את בעלותם, ואין כיום דרך להוכיח זאת. כך גם לגבי היסטוריה רפואית, חיסונים וגניבות בקר. דרך הסימון כיום היא באמצעות סימון באוזן, סימון אשר ניתן להסירו בקלות. בנוסף, הדרך המסוכנת בה עדרי בעלי חיים חוצים כבישים ראשיים ועוצרים את התנועה או חוצים מסילות רכבת, מסכנות את התנועה.

ישנם מקומות ייעודיים ומוסדרים לרעיית בעלי חיים, ובכל זאת רבים מבעליהם של בעלי החיים בוחרים לרעות אותם בשטחים פתוחים, בסמיכות לכבישים ואף בשטחי אש של צה"ל."

ח"כ סמוטריץ': אנחנו מקדמים צעד שיגן על אזרחי ישראל ובעיקר על תושבי הדרום שדמם אינו הפקר. ממש לאחרונה כולנו הזדעזענו ממותו ליאל אלמקאייס שנהרג. זו איננה גזירת גורל זו תוצאה של הזנחה פושעת של המדינה לאורך השנים מטיפול יעיל של המפגע של הגמלים שמשוטטים ללא בקרה, פיקוח ואכיפה. כדי שנוכל להגיד שידנו לא שפכו את הדם הזה אנחנו חייבים לעשות הכל כדי לצמצם את התופעה ובחוק הזה אנחנו עושים צעד חשוב בכיוון.

ח"כ סעיד אלחרומי: "ברור שלכולנו כואב כל דם שנשפך על הכבישים אבל צריך לקחת כל נושא בפרופורציה המתאימה. כאן בעלי הגמלים נמצאים במלכוד שהבהמה הזו איננה מוכרת במשרד החקלאות כזכאית לשטחי מרעה. כל המכלאות שנבנות נחשבות ללא מכריות ומיד נהרסות. הפתרון הוא הכרה בגמלים כחיה מוכרת והקצאת שטחי מרעה."

36 תמכו 12 התנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.