רשות שמורות הטבע מתנגדת לתוואי מסילת הרכבת המתוכננת לאילת בשל פגיעה בטבע • הפתרון: מנהרות באורך של 50 ק"מ מתחת לאדמה

הממשלה החליטה לאחרונה לבחון הקמת מסילת רכבת שתחבר את מרכז הארץ לאילת. אלא שמומחים מטעם רשות הטבע והגנים יצאו בעקבות התכנית לבדוק את הנזק לטבע ולנוף של הנגב' כידוע, הנגב הוא מפלטם האחרון של בעלי חיים רבים מפני הפיתוח והתיעוש המסיביים, וגם מפלט אחרון למטיילים, החפצים להתחבר לפשטות וליופי הבראשיתי של ואדיות הנגב, גבעות הסלע הרכות ולמכתשים היחידים בעולם.  ברשות טוענים כי במסגרת סלילת המסילה לאילת, יחצבו הרים, יוקמו סוללות בגבהים של עד 50 מ' (גובה בנין בן 17 קומות) על פני אורך של קילומטרים רבים, יבנו גשרים וישוטחו מרחבים. המסילה תוקף גדרות ויוקמו כ־14,000 עמודי חשמל.

לדבריהם, לטבע לא תהיה דרך חזרה וההרס יפגע לנצח בערכי טבע נדירים. כדי שלא תהיה בכיה לדורות, רשות הטבע והגנים מציעה תוואי פחות הרסני לטבע. לנתיב הנסיעה קיימות כיום שתי הצעות, ביניהן צריך לבחור. שתי ההצעות דומות, אך קיימת מחלוקת בקטע של 40 ק"מ בתוואי שבין ממשית לכביש הערבה. ע"פ החלופה הירוקה, בה ניתן דגש להיבט הסביבתי, מציעה רשות הטבע חציבת מנהרה תת קרקעית ארוכה שתותיר את פני השטח ללא שינוי ולא תפגע בשטחי המדבר הפתוחים. הרכבת תצא מהמנהרה לשטחי כריה הרוסים תמשיך בגשר עילי ותשוב למנהרה נוספת תחת פני הקרקע ממנה תצא רק ליד כביש הערבה. בנוסף, המסילה המוצעת תחסוך אמנם כ־50 ק"מ מתוואי הנסיעה אך עשויה להעלות את מחיר הפרויקט. ברשות בטוחים כי המחיר שווה מול הנזק שיכול להימנע.

בשבוע הבא יתקיימו בועדות התכנון במשרד הפנים ישיבות בהן אמורים להחליט על חלופה נבחרת. רשות הטבע והגנים ביחד עם המשרד להגנת הסביבה עבדו במשך חודשים, תוך שיתוף פעולה עם צוותי התכנון של הרכבת ומומחים מהארץ ומחו"ל על התוואי החלופי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.