שגרה זו לא מילה גסה

אחרי שמבלגנים את הבית קשה לסדר אותו,  אחרי שהימים משתנים ומתבלבלים, קשה מאוד לסדר אותם ולהביא את עצמנו ואת ילדינו לסדר, לארגון ולמשמעת. הגיע היום הראשון שצריך לחזור לעבודה, ללימודים, לסדר יום קבוע וידוע והנה איננו מצליחים // מנוחה פוקס עושה לכם סדר בשגרה

הראש מסתובב, המטלות מתערבבות. מה עלינו לעשות? מה קודם? מה אחר כך? איך עושים את זה? ואיך, איך גורמים לילדים שלנו שיחזרו למוסד בו הם לומדים ויתחילו מהתחלה?

ראשית, חשוב מאוד לדעת שהבלבול הזה קיים, לגיטימי ונורמלי.

כשאנחנו מבינים שהדבר לא מורה על כך שיש לנו בעיה נוראה – קל יותר לטפל בבעיה.

ואכן הבעיה אינה נוראה.  זה אפילו ברור ומובן שזה יקרה. חישבו על מטבח שאתם רגילים לעבוד בו. כל עוד הנכם עובדים יום אחר יום במטבח, מבשלים, מטגנים, אופים ואפילו מדיחים כלים, אתם עושים זאת באופן מושכל, בצורה שנוחה לכם ושמביאה עבורכם את התוצאות הרצויות לכם.

ברגע שמישהו זר פלש לתוך השטח הפרטי הזה שלכם ובישל במקומכם, ולכלך והכתים ובלגן, כבר אינכם יכולים להמשיך במה שאתם רגילים לעשות ומרגישים אבודים.

גם במקרה של חג. אתם מרגישים שאבדתם את הדרך, לוקח זמן לחזור ולסדר את מה שהתבלגן לא במשך שעה או שעתיים אלא במשך שבוע – שבועיים. קחו את הזמן, סדרו לעצמכם את הדברים בניחותא, ללא לחץ. אמרו לעצמכם שוב ושוב שזה בסדר, בסדר שהראש לא פועל, שהדברים לא במקום, שהגוף לא נענה לכם. הרגיעו את עצמכם, אל תכעסו עליכם, וכך תצליחו תוך יום או יומיים לחזור לעבודה סדירה.

גם לגבי ילדיכם, הסבירו להם שברור לכם שהם עדיין מבולבלים מהחג שהיה, וייתכן שיהיה להם מעט קשה בתחילה, אבל, שלא ידאגו. אם לא יצליחו ממש להירגע ביום הראשון, זה יקרה כנראה מיד אחר כך. ילדים שיבינו שככה זה, לא יהיו לחוצים, ויחזרו לעצמם הרבה יותר מהר ממה שאנו מצפים.

כשאני מנחה מורות אני מסבירה להן ואומרת שכדאי ורצוי להתחיל את ימי הלימודים שלאחר החג בצורה מדורגת. להתחיל בשלבים, לא להקשות על הילדים שגם ככה מבולבלים. אולי אפילו לאפשר עדיין לחגוג מעט, לסיים מוקדם יותר את השיעור, ולתת לילדים לעשות משהו אחר בסופו, לקיים יותר שעורים קלים, וכך הילדים יחזרו ללימודים ללא לחצים.

אתם עובדים בעבודה שמחכה לכם ולתוצרת באופן מידי?

התכוננו לעבודה, כפי שאתם מתכוננים לחג. מספר ימים קודם סדרו לעצמכם בראש, או כשמותר לכתוב, עשו זאת בכתב, את כל מה שעליכם להספיק. נהלו את הזמן שלכם, כך שמיד כשתשובו לעבודה הדברים יהיו ברורים לחלוטין. התחילו באופן הדרגתי כשאינכם מקשים על עצמכם שלא לצורך, וכך חזרו לעבודתכם באופן מסודר.

קחו על עצמכם משימות קטנות ולא כבדות להתחלה, ועודדו את עצמכם על הצלחות קטנות. הצלחתם לכתוב את המייל הדחוף בצורה טובה? כל הכבוד. הצלחתם להכין ארוחת בוקר לילדיכם? –  נהדר. הצלחתם ללמד שעור אחד ברור בכיתה? – מצוין.

שתפו את הילדים שלכם בקושי שלכם, דברו על כך, ספרו להם איך אתם מעודדים את עצמכם, כך הם יעודדו את עצמם כמוכם.

השתדלו שהימים הללו יעברו ברוגע. חבל לזכור מהחג את הסיום המר, את ההערות הקולניות של הבוקר, את הצעקות של סידור הבית ונקיונו. עדיף להשאיר מעט מהבלגן לזמן שקט יותר ולא לגרום ללחץ מיותר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *