שוב אותו סיפור? הקניית עקרונות באמצעות – הסיפור

לחנך ילדים זה לא משחק ילדים. אנו מצפים שילדינו יבינו את חשיבותם של עקרונות מסוימים, אך לא תמיד יודעים כיצד לחנך אותם לכך ולהקנות זאת. יש דרך נוספת להקנות ולהנחיל ערכים בצורה חווייתית- בעזרת הסיפור.

"שעת ערב, את נכנסת לחדר הילדים ומגלה, שוב, גם היום, את שלל המשחקים מאחר הצהריים מפוזר על רצפת החדר, התלבושת מונחת ברישול בקרן זווית והמחברות- שריד מהכנת שיעורי הבית, פתוחות ומונחות על גבי השולחן.

ושוב, גם היום בכל יום, המשפט הקבוע והשימושי כל כך לאחרונה, על קצה הלשון: "כמה פעמים ביקשתי לשמור על הסדר ולהחזיר חפצים למקום"?

ושוב, כמו תמיד, הם יפתחו בקו הגנה של: "זה לא אני", "זה הוא הוציא", "היא לא החזירה" ועוד אמירות מוכרות ונדושות.

ושוב, אותו סיפור- כל ערב, כל יום. בתוך תוכך, את גם מאוכזבת, כמה פעמים אפשר להסביר, לחנך, לדרוש, להתריע? ואת כל כך מקווה, שבסוף גם הם יפנימו את הצורך והחשיבות לסדר וניקיון, רק לא בדיוק יודעת איך וכיצד".

ליהודית כהן, מנחת הורים מוכרת יש שיטה מוכרת וחביבה- הסיפור. כולנו מכירות בערכו החשוב של הסיפור ואף משתדלות גם לספר וליצור חוויה משותפת לילדי המשפחה, אך כדאי גם באמצעות הסיפור להעביר מסרים חשובים וערכיים לילדים ששומעים אותו. יהודית מדריכה אותנו כיצד לעשות זאת על הצד הטוב ביותר.

לב פתוח

כדי להעביר את המסר הנכון, עלינו קודם כל, לפתוח את הלב. כאשר נכעס על ילדינו ונפנה אליהם בצורה מאשימה, הם יפתחו מיד מנגנון הגנה, יעטו עליהם חליפת הגנה וכל מה שנאמר בהמשך ייפול על אוזניים לא קשובות ואפילו אטומות. כאשר נפנה אל ילדינו באמצעות סיפור, ליבם של הילדים יהיה קשוב והם יקלטו היטב את המסר שיועבר להם דרכו.

דמות אנושית

בזמן הסיפור והכרת הדמויות שבו, לא ניצור דמות מושלמת מדי של גיבורי הסיפור. הילד שבסיפור צריך להיות אנושי ולא ככזה שתמיד היה מוצלח במיוחד וללא שגיאות. הוא צריך להיות כמו הילד שלך, חמוד, מתוק שרוצה להיות טוב אך לפעמים כושל. בסיום הסיפור, אל תשתמשו במשפטי חינוך, כמו: נכון, שגם אתם רוצים להיות כמוהו וכדו'.

האמונה ברצון לשינוי

יש ליצור בכל מבנה הסיפור חיבור עם הגיבור. להזדהות עימו, עם קשייו להאמין בו וברצון שלו להשתנות, גם ילדייך יבינו שאת מאמינה בהם וברצון שלהם להשתנות.

הילדים שותפים לפיתרון

שתפי את הילד במהלך הסיפור ובפרט, בסוף הסיפור. תני לילד להציע פתרונות, כיצד גיבור הסיפור יצליח להתגבר על הבעיה שעומדת בדרכו ועם חסרונותיו. כאשר הילדים שותפים לסיפור ומציעים פתרונות אפשריים לבעיה הקיימת, בבוא היום, בזמן אמת, הם יזכרו את ההצעה שהם הציעו ואף יישמו אותה בשטח.

כאשר התובנות באות מתוך ה'אני העצמי' של הילד, מתוך הבנת הבעיה באופן עצמאי, בוגר וחווייתי, אז הן תשארנה קבועות ומובנות. מתוך ראיית הבעיה אצל הילד בסיפור וההבנה כי "אימא מבינה אותי ואת הקושי שלי", הילד יפנים ויקנה לעצמו את התובנות והעקרונות החשובים כל כך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.