'המבקר' חוזר בטור נוסף: שודדי השואה • מהיכן נובעים רגשי הנחיתות והתיסכול, המזניקים בכל שנה ביום השואה את מקהלת הצרחות של הישראלים החדשים נגד היהודים הישנים? • 'המבקר' מנסה לעשות סדר בדברים

ההשתלחות המוזרה בחרדים, בכולם ביחד ובכל אחד לחוד, והכל ב"עוון" הנורא והמחריד של קבוצת נערים שהעזה לערוך מנגל ביום השואה, אומרת דרשני.

מהיכן נובעים כל אותם רגשי נחיתות ותיסכול עצומים ואדירים, שגורמים ללא מעט ישראלים-חדשים לחפש בנרות את החרדי שלא מכבד מספיק את הסבים והסבתות שלו שניספו בשואה? מהו המעיין שמנביע אותם בכל שנה מחדש בעוצמה כה רבה?
נדמה לי שיש לי את התשובה והיא נמצאת במישור אחר לגמרי: המישור הפסיכולוגי.
הישראלים החדשים יודעים היטב שהחרדים מכבדים את השואה ואת זכר הניספים. היטב יודעים הם, ואף למעלה מכך. הם יודעים שאנחנו המכבדים האמיתיים של זכר הקדושים, ולא הם. אנחנו הממשיכים את דרכם ומורשתם של הנרצחים, ולא הם. אנחנו מנציחים את יהודי השואה ואת קהילותיהם בכל מהלך חיינו, בכל מעשינו, ביום ובלילה, בבית הכנסת ובבית המדרש, בבית הספר ובישיבה. כל חיינו הם המשך אחד של החיים היהודיים שאותם ביקש היטלר להכחיד.
אין צורך להאריך בציטוטים ובעובדות היסטוריות כי הנאצים ימ"ש שנאו את היהודים מכיון שאלו היו בעיניהם מייצגי הדת היהודית – שכללה בעיניהם את האמונה באלוקים, המצפון, והערכים המוסריים – ומשום כך ראו את העם הזה כסותר את תוכניותיהם לשלוט על העולם בשמה של דת הטבע האכזרית והדורסנית המשמידה ומשעבדת גזעים חלשים למען הגזע העליון. ברוב רדיפותיהם שמו הנאצים בראש ובראשונה את רדיפת היהדות מצוותיה ומנהגיה.
אתן לדוגמה שני ציטוטים:
הראשון, של רבי קלמן קלונימוס שפירא זצ"ל, הרבי מפיאסצנא (מחבר ספר "חובת התלמידים") ,מתוך דרשה לקהל חסידיו בגטו ורשא בשנת תש"ב. וכך הוא אומר: "לא על שגזלנו ולא על שעשינו רע לשום אדם אנו נרדפים, רק על שאנו ישראלים, דבוקים באלוקינו ובתורתו יתברך, ולא די להם לשונאינו לכבות ניצוץ האלוקות לבד אשר בתוכנו, רק את שניהם יחד רוצים לכלות, את גוף ונפש איש הישראלי".
השני, מתוך עיתון של אגודת ישראל בגטו ורשא: "עמלק שם לו את השמדת היהודים למטרה… עמלק דעתו אינה כל כך ליהודים כמו ליהדות: להשקפה היהודית, לתפיסת העולם היהודית, לתחושת היושר היהודית, לרגש היהודי לצדק, ליחס היהודי למך ולמקופח… כל אלה ניגודים גמורים הם לעמלקיות… עמלק והמן אינם מתכוונים כל כך ליהודים כאל עם, כמו ליהודים כעם אלוקי" (הציטוטים מתוך קונטרס של "גנזך קידוש השם" שצורף לספר חדש שיצא באחרונה).
אבל הציטוטים הללו הם לא העיקר.
מה שיותר מטריד הוא שאילו, לצורך ההנחה, היו קורבנות השואה ברובם הגדול יוצאים מקברותיהם וחוזים בצאצאיהם הישראלים-החדשים, הם היו חוטפים 'שוק' אדיר, ולא היו יודעים על מה להזדעזע יותר – על הפרצוף הגויי שקיבלו נכדיהם וניניהם, על החוצפה של שימוש בשמם וזכרם על ידי מחללי ועוקרי היהדות שכה סבלו עליה וכה התאמצו להנחיל לדור הבא, או על גסות הרוח של הצאצאים התוקפים ורודפים דווקא את אחיהם שכן ממשיכים בדרכם של האבות.
לישראלים החדשים יש בעיה עם השואה ועם כל מה שקשור לזכרון היסטורי של דורות קודמים. אפילו את הרצל המנוח, מתקשים היום להכניס לשיעורי ההיסטוריה בלי שהצעירים יריצו בדיחות על זקנו העבות, אז איך אפשר להתייחד עם זכרם של מיליונים שרובם הגדול היו כמעט כל מה שהפוך מהישראלים החדשים?
איך אפשר לעשות כבוד ליהודים ניספי השואה, כאשר המזכירים את שמם מתנהגים באורחות חייהם בדיוק כמו הגויים?
"במה אתם יהודים?", שאל הרב שך זצ"ל בנאום השפנים המפורסם, והרגיז עד מאד, כי האמת כואבת.
כמדומה שהיהודים הישנים מזכירים להם את דור הסבים ומורשתם אשר כה ביקשו לשכוח ולהשכיח. ובינינו, זה באמת מרגיז.

** ** **

וכעת בואו ונתקדם, בזהירות, עוד צעד אחד.
האם יכול להיות – לכאורה, ורק לצורך השאלה האינטלקטואלית בעלמא – האם יכול להיות שההתבוננות של הישראלים החדשים ביהודים הישנים מעיקה עליהם במקצת, כי בסתר ליבם מתגנב החשש שאולי הפעם הם נמצאים כאן בתפקיד הקלגסים? שאולי מן המראה ניבטים רודפי היהדות?
האם אכן עבר העם הישראלי את אותו תהליך פסיכולוגי עמוק, שגורם להזדהות הפנימית של הקרבן עם המתעלל? האם שנים של התעללות הגויים ביהודים יצרו לנו את הישראלים החדשים המוכרחים כעת להתעלל ביהודים הישנים כדי להרגיש טוב יותר עם עצמם?
זה יכול להיות, דבר כזה, או שאני הוזה הזיות פרועות ומטורפות?
אני באמת מבולבל.

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. אני קורא ויודרות לי דמעות מהעיניים\
    באמת הייתי המום וכי מה השואה היא של החופשיים?
    נניח שהחרדים הנל לא ידעו להתנהג אבל האם הם ביזו את החילונים? הם ביזו את עצמם! גםן הם בנים לניצולי שואה
    זכר השואה אינו ממלכתי ומי שמבזה את זכרר השואה לא פוגע בחילונים אלא בעם היהודי כולו וכנראה גם בסביו וסבותיו כו'
    כל ההסתה הזו מטופשת וצודק כותב הטור

    דודו |
    הגב
  2. שקוף שזו הסתה מכוערת ומטומטמת
    רק המשיח יעזור מול הגלותה בין יהודים

    מני |
    הגב
  3. אהבתי
    הסברה מעולה
    להפיץ הלאה
    לא יאומן החוצפה כאילו השואההיא שלהם והחרדים לאנפגעו בשואה? החרדים מזלזליםבזכר השואה?בגלל שזה מושג חילוני? כמה טימטום פהבמדינה ואנשים כמו עדר משתלחיםבגסות רוח ושנאה
    אני מתבייש לחיות כאן בירראל
    אגב הגעתי מצרפת

    אלברט |
    הגב
  4. אני מרתגשת מאד לקרוא כל מאמר של הכותב " המבקר " מחדש.
    אמא שלי ניצולת שואה ואנחנוחרדים. המשפחה כולה מכבדת שאה. וכואב לנו ההצגה המעוותת שעושים לחרדים
    סבתי נספתהשואה ואנו מזיכירם את \זכרה אך לא ביום השואה שנוכס על ידי מדינתנו האהובה והדורסנית
    עצוב לכולנו אך אין יחס הוגן לניצולי שואה חרדים
    בכלל היינו ביד ושם והאווירה שם לא מתאימה לסגנון חרדי
    יש הרגש ה שלמדינה נוח לנכס את השואה לצרכיה
    וזה עצוב מאד
    החלוואי וכבר נזכה לגאולה השלימה
    חיה

    חיה |
    הגב
  5. חזק ביותר
    המבקר אצתה ענקקקקקקקקקקקקל
    לייק אדיר!!!!!!!!!!!!!1

    אבי הכוכב |
    הגב