שיטת המס על מערכות לרכב – כך מעודדים בטיחות

אף על פי שרוב הנהגים מצהירים על הבטיחות כנושא החשוב להם ביותר ברכב, הנתונים מראים שברגע האמת ייבחר הרכב לאו דווקא הבטוח יותר. בשנת 2013 נכנסה לתוקף רפורמה של שר האוצר דאז לפיד בנוגע להקלות מס על מנגנוני בטיחות. כעת, יחד עם ענייני מס רכב נוספים, היא מתעדכנת.

 

אז מה הייתה הרפורמה של לפיד?

מערכות מצילות חיים, כמו מערכת המתריעה על סטייה מהנתיב, או מערכת המנטרת את המרחק של הרכב מהרכב שלפניו, הם פיתוחים טכנולוגיים המסייעים משמעותית בצמצום תופעת תאונות הדרכים. בעקבות נתונים מדאיגים בנושא הויתור של נהגים על מערכות מצילות חיים, החליטה ועדה משולבת של הכנסת להעניק הקלות במס עבור ארבעה אביזרי בטיחות לרכב:

  1. מערכת בקרת יציבות ESP, מנגנון בלימה, אשר נועד לייצב את הרכב במקרים של החלקה. מערכת זו מקטינה את שיעור הנפגעים בתאונות בכ-32%.
  2. מערכת למניעת נעילת גלגלים ABS, אשר מונעת את האפשרות לנעילה מוחלטת של הגלגלים במהלך בלימת חירום, ובכך מאפשרת לנהג המשך שליטה ברכב.
  3. מערכת התראה על אי שמירת מרחק, אשר אמורה להתריע לנהג במידה של קרבה יותרה לרכב אחר.
  4. מערכת התראה על סטייה מהנתיב, אשר מתריעה על סטיות במהלך הנהיגה.

בנוסף, חשוב לציין כי אם בעבר כריות אוויר נחשבו תוספת הרי שכריות אוויר הפכו ממותרות לציוד חובה ברכב, שש כריות ברכב פרטי וארבע ברכב מסחרי. משמעות הדבר כי כריות האוויר הן תנאי מחייב אשר ללא קיומו הרכב לא יקבל ניקוד במסגרת החדשה. הרפורמה מספקת זיכויים ממס קנייה לרוכשים רכב אשר מכיל את ארבעת האלמנטים או חלק מהם, והמערכות עצמן מקבלות ניקוד, דירוג הניקוד הוא שווי ההטבה בפועל.

 

מהי שיטת הניקוד לפני העדכון המתקרב?

שיטת הניקוד של לפיד, אשר תקפה כאמור רק למכוניות בהן שש כריות אוויר ומעלה, מעניקה בין השאר שתי נקודות זכות על מערכת התראה על סטייה מהנתיב ועל מערכת זיהוי מרחק, נקודה על מערכות לזיהוי הולכי רגל ועל בקרת שיוט, חצי נקודה על מצלמת רוורס ונקודה על כרית אוויר נוספת (מעל שש כריות החובה). הזיכוי משיטת נקודות זו יכול להגיע עד לסכום של כ- 2250 שקלים עבור רכבים שצוברים שמונה נקודות זכות.

 

רפורמות, עדכונים וחששות

ועדת הכספים של הכנסת אישרה לאחרונה מס קניה של 19.2% על חלפים לרכב אשר עד כה נהנו מפטור, כגון רצועות תזמון, מושבים ומנעולים. הדבר מעמיד את ישראל במיקום גבוה מאוד ביחס לאירופה מבחינת גובה המיסוי על כלי רכב – 47% יותר. העלאת המיסוי על חלפים מטרידה בעיקר את אנשי הארגונים למניעת תאונות דרכים, אך יו"ר ועדת הכספים, הח"כ משה גפני, התחייב לתמוך באי העלאת המיסוי על מנגנוני הבטיחות.

 

מה כן הולך להתעדכן בתחום הבטיחות?

בעקבות בחינה מחודשת של משרד התחבורה עם יצרני הרכב והעדכונים הטכנולוגיים שהתרחשו בתחום הבטיחות ברכב מאז נכנסה לתוקף הרפורמה של לפיד, הוחלט על עדכון שיטת הניקוד.

עיקר השינוי הוא באביזרים אשר מעניקים הנחות ומשפיעים על מחיר פוליסת ביטוח החובה – בוטל הניקוד על מערכת עזר לבלם ולמערכת ההתראה על ירידה בלחץ האוויר. לעומת זאת, תקבלו עכשיו זיכוי של חצי נקודה על על המערכת השולטת באורות הגבוהים של הרכב למניעת סינוור ונקודה על מערכת בלימה אוטומטית, אשר יכולה לבלום את הרכב ללא התערבות נהג במידה והוא קרוב מדי לרכב אחר.

 

אם כן, ניתן להבין שנושא המיסוי בישראל הוא דינמי, ומתעדכן בתדירות גבוהה מאוד. לכל בעלי הרכב מומלץ להתעדכן תדיר, גם במחירי הביטוח אך גם במערכות הבטיחות החדשות שכן הן אינן רק אמצעי להקטנת הוצאות, אלא טכנולוגיות מצילות חיים.

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.