שיכון ובינוי בע"מ מקבוצת אריסון לא יוכלו להשתתף במכרז על מערך הרכבת הקלה בירושלים

קבוצות אריסון ואלקטרה נחשבות לגורמים ריכוזיים בהתאם לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות

הוועדה לצמצום הריכוזיות הודיעה אמש לוועדת המכרזים הבין-משרדית לפרויקט ה-JNET על המלצתה ברוב קולות שלא לאפשר לשיכון ובינוי בע"מ מקבוצת אריסון להשתתף במכרז על מערך הרכבת הקלה בירושלים.

קבוצה נוספת שהשתתפותה במכרז נבחנה היא אלקטרה (זכיינות) בע"מ בשליטת משפחת זלקינד. לגבי קבוצה זו הודיעה הוועדה (פה אחד) כי אין מקום למנוע את התמודדותה במכרז משיקולים של ריכוזיות כלל-משקית.

שיכון ובינוי ואלקטרה מבקשות להתמודד במכרז שיכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי רכבת קלה בירושלים. מאחר שתחום הפעילות שלגביו נדרש זיכיון להפעלת מסילת ברזל מקומית הוא תחום תשתית חיונית וקבוצות אריסון ואלקטרה נחשבות לגורמים ריכוזיים בהתאם לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, נדרשת ועדת הריכוזיות לתת המלצתה בנוגע להשתתפותן במכרז זה.

מערך הרכבת הקלה בירושלים צפוי לשמש כגרעין רשת התחבורה של ירושלים ולחבר בין אזורי מגורים, תעסוקה, מסחר, תיירות והשכלה בעיר. השבתת פעילות הרכבת הקלה או פגיעה בפעילותה הסדירה, עלולה להותיר מאות אלפי תושבים ללא פתרון תחבורתי נאות ובמידה רבה לשתק את התחבורה הציבורית בעיר.

"בחינת הריכוזיות הכלל-משקית של קבוצת אריסון מלמדת כי מדובר בקבוצה שמחזיקה בזכויות בתשתיות חיוניות בתחומי המים והחשמל שנחשבים תחומי התשתית החיוניים ביותר, בזכויות משמעותיות בתחום תשתיות התחבורה – תחום בעל חשיבות רבה אשר בו מבוצעת ההקצאה, במונופול בייצור מלח, בבנק הגדול בישראל שעומד בצומת מרכזית ביותר במשק – מוביל ומממן פרויקטים בעלי חשיבות לאומית, מחזיק בחברת האשראי הגדולה בישראל ואף עשוי להיות בעל השפעה תקשורתית כאחד המפרסמים הגדולים. הקבוצה אף בעלת פעילות שתדלנית לא מבוטלת. הכוח הפיננסי האדיר של הקבוצה לצד פעילותה הריאלית הענפה וזכויותיה בתשתיות חיוניות משמעותיות יוצרים את אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.