שנת האלימות הליטאית • דב הלברטל מסכם שנה

האלימות פשוט הולכת ופושה, באופן שצריכה להדאיג את כל מי שאצילות המגזר יקרה לו. וזה לא מגדיר דווקא פלג כזה או אחר בליטאיות. זה מקיף את כולם. דב הלברטל מסכם שנה

אם הייתי צריך לסכם את השנה החולפת בהקשר הליטאי, הייתי מגדיר אותה כשנת האלימות הליטאית. זה עד כדי כך, שחלילה נגיע גם לדבר על רצח. כמובן שישנם גם דברים חיוביים מאוד בעולם הליטאי, אך כאן מדובר בביקורת.

האלימות פשוט הולכת ופושה, באופן שצריכה להדאיג את כל מי שאצילות המגזר יקרה לו. וזה לא מגדיר דווקא פלג כזה או אחר בליטאיות. זה מקיף את כולם.

וזה מתרחש בליבת המגזר, בישיבות הדגל שלו. רק לאחרונה, בישיבות פוניביז' וחברון, פארי הישיבות. בחברון זה לא הגיע לאלימות ממש, אך לאלימות יש דרגות. ישנה אלימות מילולית. ישנה גם סוג של אלימות התנהגותית. והמרד האחרון בישיבות חברון, התאפיין בסוג מסוים של אלימות. כך לא מתנהגים בחורי ישיבות שאמורים להיות נושאי מעמד כבוד האדם, במובן האציל ביותר שלו.

בישיבת פוניבז', זה כבר הגיע כמעט לרצח. זריקת סטנדרים מקומה שניה לקומה ראשונה, זה ניסיון לרצח. אולי רק בלי הכוונה הפלילית של רצח. התזת חומר רעיל לעיניים, יכולה להביא חלילה לידי עיוורון. גם זה רצח. וגם זה קורה בפוניבז'.

והדקירה בסכין של בן ישיבה במודיעין עילית, יכלה בקלות לגרום למותו. גם זה ניסיון לרצח. הניסיון לפטור מקרים אלה בטענה שמדובר בשוליים, או בבחורים שמצבם הנפשי רעוע, או שזה נעשה לשם שמים, מזכירה להבדיל את הערבים, שכל פיגוע דריסה או דקירה הוא רק תאונה או נעשה בידי מחבל שפגוע בנפשו.

בכל המריבות האלה, זה בכלל לא משנה מי צודק. כל מי שמתנהג כך, הוא ממילא גם 'מחבל' וגם 'שונא'. זה פשוט משהו לא טוב, מאוד לא טוב, שקורה לליטאיות.

אפיון נוסף של האלימות, היו החסימות האלימות של הכבישים. ההתפרעויות שהביאו גם למכות, קללות, יריקות ולגרימת צער למאות אלפי אנשים, היו חזיון חדש בעולמה של ליטאיות. זה מעולם לא קרה בליטא באירופה. שם התנהגו אחרת. אולי כי יכלו ללמוד מהגויים וגם במקרים אלה, שלכאורה הלשם שמים מוסווה יותר, ההשחתה שנגרמת לאצילות ולנפש, ספק אם ניתנת בכלל לתיקון.

ואולי חסימות אלימות אלה של הכבישים, שהפכו לסוג של נורמה, הביאו לזילות בחיי אדם ובפגיעה בו. יתכן שהדוקר במודיעין עילית, הושפע מזילות זו. וזורקי הסטנדרים בישיבת פוניבז', בוודאי התחנכו לאלימות באווירה הכללית השוררת. הם גם מתחילים להבין שהאלימות משתלמת.
ומי שנותן מכות לשוטרים לשם שמים, וגורם צער מתמשך למאות אלפי אנשים, סופו גם לזרוק סטנדרים לשם שמים. מה זה יותר חמור מלחסום דרכו של פצוע קשה שאמור להגיע לבית חולים?

אין ספור שאלות, במשך עשרות שנים, המתייחסות להידורים וחומרות בהלכה נשאל הרב אלישיב. כמעט מעולם לא שמעתי שאלה שנגעה אך ורק להתייחסות לבן אדם לחברו ולהתנהגות אצילית ראויה. אני מתקשה אפילו להיזכר בשאלה אחת כזו, אלא אם כן הייתה חקירה מפולפלת בחושן משפט. נדמה לי שלא פעם גדולי דור התלוננו על עצם תופעה זו.

אז אם נמשיך לא לשאול, רף האלימות יעלה, ושנה הבאה תוכתר לא רק כשנת האלימות של עולם הישיבות הליטאי, אלא של פשיטת רגלו המוחלטת.

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. צודק הפעם! מצער אבל תתעוררו הציבור הליטאי נהייה אלים!!!

    כן כן נהיינו חיות על 2 זה כבר מוגזם וזה חילול שמים .
    התחיל עם מריבות קטנות על ירושה והסתיים בכמעט רצח בישיבה.
    ומה עם בחורים שנרצחו נפשית????
    מה עם אברכים שנפגעו רגשית מכל מני מריבות/תגרות/אלימות מילולית זה גם רצח!!!
    צריך להתעורר שלא יבוא המשחית חלילה והוא יעשה הבדלה בר מינן.
    אין יום הכיפור מכפר עד שירצה את חברו…
    שימו לב

    יצחק |
    הגב
  2. צודק הפעם! מצער אבל תתעוררו הציבור הליטאי נהייה אלים!!!

    כן כן נהיינו חיות על 2 זה כבר מוגזם וזה חילול שמים .
    התחיל עם מריבות קטנות על ירושה והסתיים בכמעט רצח בישיבה.
    ומה עם בחורים שנרצחו נפשית????
    מה עם אברכים שנפגעו רגשית מכל מני מריבות/תגרות/אלימות מילולית זה גם רצח!!!
    צריך להתעורר שלא יבוא המשחית חלילה והוא יעשה הבדלה בר מינן.
    אין יום הכיפור מכפר עד שירצה את חברו…
    שימו לב

    נועה |
    הגב
  3. דב הלבר-'טרול' = חצרוני בלבוש דתי

    דב הלבר-'טרול'חצרוני בלבוש חרדי

    פושט'ער איד |
    הגב