תאונות דרכים – זה לא בשוליים

עצירה בשול הכביש היא אף פעם לא מומלצת. אך דעו שאם חייבים, יש דרך לעצור בצד הדרך

זאב נחמנזון

המחיר הכבד שתאונות הדרכים גובה מאתנו בכל שנה מוכר לנו היטב. לצד המספרים המזעזעים של תאונות בכבישים שאינם מפסיקים להתעדכן, ישנו נתון מדאיג לא פחות: על-פי נתוני עמותת "אור ירוק", מדי שנה נהרגים עשרות בני אדם כתוצאה מתאונת דרכים המתרחשת בשולי הדרך. אל נתוני הנפגעים הכלליים והפצועים באורח קשה בתאונות בשולי הדרך, אין אפילו טעם להכנס. בין אם מדובר בדרך עירונית ובין אם בין עירונית מדובר בתופעה בעייתית, שניתן וחשוב לצמצם אותה. האחריות לכך ושינוי התפיסה לגבי עצירה בשולי הכביש תלויה אך ורק בנו, ולכן אנו מעלים מספר כללים והמלצות בנוגע לכך.

השוליים נועדו לעצירה במצב חירום בלבד

האם יצא לכם להתקל בנהג עייף שעצר בשולי הדרך כדי לנוח מעט? האם עצרתם פעם את רכבכם בשולי הכביש כדי לקבל שיחת טלפון בלי לעשות זאת תוך כדי נהיגה? על פניו זה נראה כמו נהיגה אחראית, אך בפועל מדובר בסכנה של ממש. עצירה בשולי הדרך אינה חוקית! מבחינת החוק אסור לרכב לעצור בשוליים לשום פרק זמן.

חשוב שתדעו שגם למקרים יוצאים מן הכלל – יש כללים שחובה להקפיד עליהם. אם רכבכם התקלקל או שהייתם מעורבים בתאונה, ראשית עליכם לקיים את כל נהלי הבטיחות עבורכם ועבור אנשים נוספים העלולים להיפגע בהמשך. רק לאחר מכן התפנו ליצור קשר ולהפעיל את הביטוח המקיף ולהזמין גרר, במידת הצורך.

מה זה מצב חירום?

גם אם קיבלתם עכשיו שיחה דחופה מחו"ל – אסור לכם על פי חוק לעצור בשולי הדרך. הרבה מעבר לחוק – אפילו אם השיחה הזו עשויה לשנות את חייכם, גם עצירה בשוליים כדי לענות לה עשויה לשנות את חייכם, ואפילו לקפד אותם. מצב חירום הוא מצב בו לכם אין כמעט שליטה עליו. תאונת דרכים, רכב שהתקלקל במהלך הנסיעה, דחף עז להקיא נחשבים למצב שכזה. אך גם כאשר נקלעתם למצוקה שכזו – עליכם להקפיד על מספר נהלי בטיחות

איך עוצרים בצד הדרך?

במידה ונקלעתם למצב חירום אשר מונע מכם להמשיך בנסיעה חשוב שתקפידו על הכללים הבאים:

  • נסו לעצור את רכבכם במקום המרוחק ביותר מנתיבי הנסיעה. השתדלו להעמיד את הרכב במקום בו השוליים רחבים, והימנעו ככל הניתן מעצירה בעיקולים וסיבובים מסוכנים בכביש, שעשויים להקשות על נהגים חולפים לזהות אתכם בזמן.
  • במידה ואתם על כביש מהיר, ויש יציאה קרובה ממנו – נסו להגיע אליה. אם הדבר מתאפשר תוכלו לצאת מהאזור המסכן יותר לשטח שבו הנסיעה היא איטית יותר ויש בו פחות תנועה.
  • הפעילו אורות מהבהבים. גם בלילה וגם ביום.
  • היה ומדובר בתקר – אם קיימת האפשרות להמשיך ולנסוע כדי לצאת מאזור מסוכן יותר דוגמת כביש מהיר – עשו זאת. עדיף נזק לגלגל מפציעה של אדם.
  • לפני היציאה מהרכב לבשו את האפוד הזוהר. אם יש עמכם עוד נוסעים זכרו לצאת לפניהם כאשר אתם כבר לבושים באמצעי הבטיחות. השתדלו לצאת מהצד הרחוק מנתיב הנסיעה.
  • אם גדר הבטיחות לצדה עצרתם מאפשרת חצייה שלה, צאו ועברו לצדה השני.
  • באם גדר הבטיחות גבוהה מדי עדיף שתישארו ברכב. למרות שזה נשמע מסוכן יותר – גדר בטיחות גבוהה מספקת הגנה טובה יותר מעמידה לצד המכונית מחוצה לה.
  • במידה ועצרתם כי רכבכם התקלקל או נפגע בתאונה ברמה שלא ניתן להמשיך ולנסוע – הניחו משולש אזהרה במקום ברור ובטיחותי. אם אתם על דרך בין עירונית – מקמו את משולש האזהרה אפילו מאה מטרים מאחורי הרכב.
  • במידה ועצרתם לרגע עקב חולשה או צורך אחר מחייב – צאו מהרכב והתרחקו כמה שיותר מנתיב הנסיעה. גם אם מדובר בעצירה קצרצרה – הפעילו אורות מהבהבים וצאו מהצד הבטוח יותר, הרחוק מנתיב הנסיעה.
  • רק לאחר שעצרתם וביצעתם את כל המצוין למעלה, לאחר שעברתם לאזור בטוח יותר – התפנו להמשך ההתנהלות. באם מדובר בתאונה הזמינו חילוץ או משטרה במידת הצורך (הדבר תקף גם במקרה שעצרתם להגיש עזרה לנהגים אחרים שהיו מעורבים בתאונה). במידה ורכבכם נתקע ואינו מאפשר נסיעה התקשרו לגרר או שירותי חילוץ מתאימים.

חשוב מאד לזכור – לצד האיסור החמור על נהיגה בשוליים, לצערנו הרב יש גם לא מעט אנשים הנוסעים בהם. רוכבי אופנועים ואופניים, רכבים פרטיים שנהגיהם מנסים לקצר דרך ואפילו הולכי רגל חסרי אחריות. הוסיפו לכך משאיות רחובות הגולשות לשוליים לא פעם והרבה יותר בעייתיות מבחינת שליטה – ותבינו כה סכנות אורבות בשולי הדרך. אם אתם נאלצים לעצור בשוליים הקפידו לעשות זאת נכון והגיעו אליהם בזהירות ובבטחה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.