"הנצנצים שברו את גב הגמל"

בכתבה נרחבת שמפרסם 'הארץ' הוא זוקף לזכותו של ליפא שמעלצר את ההשפעה על הסטייל שמתפשט בין חלק מבחורי הישיבות והאברכים, ועל המאבק של האדמורי"ם. { המאבק נגד הנצנצים }

תופעת הנצנצים במגזר החרדי: המודרנה וההתחדשות בלבוש ובסטייל חסידי מודרני הצליחה להרגיז את האדמורי"ם, כך בכתבה נרחבת שמפרסם' הארץ'.

הכתב לעניני חרדים ב'הארץ'  יאיר אטינגר זוקף לזכותו של ליפא שמעלצר אותו הוא מכנה "כוכב  הפופ החסידי מניו יורק" שלו יש  השפעה על הסטייל שמתפשט בין חלק מבחורי הישיבות והאברכים, גם בישראל, ולוקח את תנועת החסידות למחוזות שהבעל שם טוב לא שיער".

בין מקורות ההשראה של ליפא הם רבי נחמן מברסלב ולהבדיל אלפי הבדלות כוכבת הפופ ליידי גאגא, ליפא היה הראשון  להתלבש במעילי משי ופוליאסטר שאמנם הגזרה שלהם כשרה, אבל הצבעים והדוגמאות — שהשם ישמור" כותב אטינגר.

בראיון טלפוני מעבר לים מספר ליפא לאטינגר על השינוי הקיצוני שחל בו,"בהתחלה אני עצמי לא הבנתי מה העניין שלי עם הבגדים. רק רציתי לשבור קצת את החלון ולא ללכת תמיד רק בשחור",  הוא מסביר "היום אני לומד באוניברסיטת קולומביה, ועדיין מסתובב פה בקמפוס עם זקן ופאות, אבל במקביל חובש כיפות צבעוניות מעוצבות שאני מביא מהעסק שפתחתי, שקראתי לו Lipa-Kippah. בזה שאני הולך באוניברסיטה עם כיפה צהובה־כחולה, או למשל בשבת — בזה שאני הולך לבית הכנסת עם בקיטשע  בצבע צהוב או אדום, אני מראה שאני קצת שונה".

ליפא לא לבד, המודרנה שנטמעה בציבור החרדי, הכניסה זאנר חדש בתחום הלבוש ועל כך  יעידו השטריימלים וכובעי הפרווה, "הנצנצים שברו את גב הגמל". מסביר אטינגר

האדמו"ר מצאנז, יצא נגד תופעת הנצנצים בדרשת "שבת הגדול", שם הוא הביע זעזוע על כך שהם הצטיידו בביגוד ואביזרים מעוצבים, כולל גם מסגרות משקפיים מודרניות, נעליים ושטריימלים. ונצנצים. בו הזהיר כי חלק מאנשיו "מאבדים לגמרי צורה יהודית".הא' עורר את הצעירים "שהחלו בזמן האחרון לנהות אחר איזה 'מאדע' חדשה של 'בעקישטע', שהחליף צורתו לגמרי ממה שהיה במשך כל השנים, עד שנעשה ממש כחוכא ואיטלולא, וחוששני שביום מן הימים עוד ימכרו שטריימל משובץ יהלומים".  וסיכם "יש להוקיע תופעה זו מקרב מחננו, שכל מי שהולך כך יתבייש להסתובב בינינו ויהיה ללעג ולקלס".

כתב הארץ שוחח עם מוכרים בחניות ההלבשה על התופעה החדשה שהשתרשה  "ויפל איז דה נצנץ?" (כמה עולה הנצנץ), שאל מוכר  בדסקל, "אנחנו נגד הנצנצים וכל החידושים האלה", מסביר המוכר לקולגה. "כחסידים בעצמנו, אנחנו מאוד שמרנים ורוצים להישאר שמרנים, אבל אנשים באים ונוסעים לאמריקה, ורואים דברים חדשים ויש תחרות וביקוש, זה דבר שאין לו סוף. באופן אישי אני מניח שהרבי מצאנז צודק. הרבה צעירים, במקום לשים את ראשם בתורה ובחסידות, רוצים להתעסק בבחירה של דוגמה כזאת ודוגמה כזאת. אנחנו, כעסק, לא מעודדים את זה, אבל מוכרים את זה כי יש ביקוש. אם הבן שלי ירצה ללכת עם נצנצים? אוי ואבוי לו".

 צאנז -צילום: משה גולדשטיין
צאנז -צילום: משה גולדשטיין

ליפא שמלצר מסביר בראיון להארץ על תופעת העדר והפתיחות במגזר החרדי ,"יש חסידים נורמלים, חכמים, אבל הם לא יודעים שיש פה בעיה שהם לא יכולים לבטא את עצמם", הוא מסביר, פתאום אתה רואה שלאט לאט אדם רוצה קצת להתפתח, אז הוא קונה קפוטה או בעקיטשע עם נצנצים. ביג דיל. אולי הוא עושה את זה בשביל אשתו ואולי כדי להראות שיש לו קצת קול עצמאי, לבטא את עצמו. אז מגיע מישהו וישר אומר לא. מה, הרעבע הולך עם בעקיטשע פשוט? ממש לא. היתה פעם אחת שהרעבע אמר על בעקיטשע 'לא, זה מדי יפה בשבילי'? לא היה כזה דבר. רק מה, גם הרבנים, ייתכן שגם אצלם יש פחד שמא החסידים יתחילו פתאום להתפתח,

 

"הנצנצים זה רק דוגמה", הוא אומר. "הרבה אנשים בתוך החסידויות מרגישים שהם חיים של מישהו אחר. הבן אדם לא יכול לבטא את עצמו, הוא לא יכול ללמוד. אני היום בקולומביה. תמיד חשבתי שהכישרונות שלי טובים רק בשביל היהודים, ולא בין הגויים. אבל היום בקולומביה אני ברוך השם מבין שיש לי כישרונות, במיוחד באמנות, אני בטופ, ופתאום אני רואה שיש לי כישרונות והם אוהבים אותי מאוד הפרופסורים. יש המון חסידים שיש להם המון כישרונות ופשוט נעלו אותם וזרקו את המפתח. אז הנצנצים זה רק מראה שיש אנשים שרוצים קצת לצאת החוצה. הם רוצים להיות דתיים, אפילו חסידים, אבל שייתנו להם קצת לחיות!

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. ריבון העולמים – איזה אידיוט!
    מענין ברמת פיגור כזו מה אפשר ללמוד?

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב