תיעוד מרגש: תור לצדקה בפרלמנט האמריקאי

שורת פוליטיקאים בבית המחוקקים האמריקאי, נצפו עומדים בתור בכדי לשים צדקה בקופה מהודרת. מה בדיוק היה שם? הסיפור המלא

צילומים: באדיבות חב"ד

המחזה הזה היה נראה לא שגרתי: מצעד של פוליטיקאים אמריקאים בבית המחוקקים נראו עוברים בפני רב חסידי ונותנים מטבעות צדקה. מיהו הרב החסידי ומה עשתה שם קופת הצדקה?

לכבוד יום הולדתו של הרבי מליובאוויטש, נערכה בבית המחוקקים בבירה של מדינת ניו-יורק, ישיבה מיוחדת, בה הוכרזו על 117 ימי חינוך מיוחדים לכבוד הרבי. העובדה שבירת חב"ד שוכנת בניו-יורק, בשכונת קראון הייטס המפורסמת, נותנת לחברי בית המחוקקים גאווה וחיבור.

מושל מדינת נו יורק אנדריו קואמו וגם ראש העיר של עיר נו יורק ביל דה בלאסיו, הכריזו על ימי החינוך לכבודו של הרבי. המושל גם שלח למסיבה את נציגו האישי, ריטשרד סנאו, המשמש כנציג המושל לקהילה היהודית במדינת ניו יורק, שמסר לרב בוטמן את ההכרזה הרשמית חתומה על ידי המושל. ריטשרד סנאו גם הכריז בגאון "שעד היום יש לרבי תפקיד גדול בחיי".

"זוהי זכות וכבוד עבורי להיות יושב ראש המושב החגיגי הזה", אמר חבר בית המחוקקים דוד ופרין והזמין את הרב שמואל מנחם מענדל בוטמן, מנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית, שהתכבד לשאת את נאום הכבוד. "כאשר הרבי דיבר על החינוך, הוא דיבר על חינוך של כל הילדים, ללא הבדל גזע, דת, צבע או לאום", אמר הרב בוטמן שמלווה מידי שנה את הטקס המסורתי. במהלך נאומו, סיפר הרב בוטמן כי "כיום יש לרבי למעלה מ- 5000 מוסדות בלמעלה מ- 1000 ערים ב- 102 מדינות בעולם".

הטקס החגיגי בבית המחוקקים נערך כבר למעלה משלושים שנה ברציפות. בסיום נאומו של הרב בוטמן, הוא הזמין את חברי בית המחוקקים לשים שטר של דולר בקופת הצדקה.

מסתבר כי מנהג זה נולד בעקבות הוראה שקיבל הרב בוטמן מהרבי בימים ההם. זה היה בשנת תשנ"א. הרב בוטמן היה אמור לנסוע לוושניגטון לפתוח את הסאנאט של ארצות הברית. כשעבר אצל הרבי בחלוקת דולרים ביום ראשון, לפני הנסיעה לוושינגטון, נתן לו הרבי הוראה מפורשת: "נעם מיט זיך א צדקה פושקע און אלע זאהלן זעהען וואס דו טוסט און זאהלן זיי וויסן אויף וואס געלט דארף גיין" [="קח עמך קופת צדקה וכולם יראו מה אתה עושה וידעו על מה כסף צריך ללכת"].
"אין זה ניסיון לגביית כספים", הרגיע הרב בוטמן את חברי בית המחוקקים, "כי אז היינו מבקשים מכם יותר מדולר אחד, זה רק ענין של עשיית צדקה, טוב וחסד בפועל ממש".

וחברי בית המחוקקים נענו בהמוניהם. היה זה מרגש לראותם, עומדים בתור כדי להכניס את הדולר לקופת הצדקה. "תראו, הם עומדים בתור לקיים את רצון הרבי", התבטא חבר האסעמבלי דוד וופרין בסיפוק רב.

ומשם, פנה הרב בוטמן למנהגו השנתי, גם הוא בהוראה של הרבי: חלוקת מצות שמורות לצמרת הנציגות הישראלית בניו-יורק, ובראשם לשגריר ישראל באו"ם דני דנון ולקונסול הכללי דני דיין ואלפי פעילי הממסד הישראלי הרשמי, בקונסוליה היהודית, בפדרציה היהודית, במגבית היהודית המאוחדת, בשגרירות הישראלית, ב'משלחת הביטחון', בפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, שכוללת את המגבית היהודית המאוחדת של כל ארצות הברית וגם את המגבית היהודית המאוחדת בכל צפון אמריקה, וב'משלחת הבונדס'. "הרבי רוצה שלכל יהודי תהיה מצה שמורה", סיכם הרב בוטמן.

תיעוד מרגש: תור לצדקה בפרלמנט האמריקאי

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *