תמונת מצב: עלות אחזקת רכב בישראל 2015

אחזקת רכב היא הוצאה דומיננטית בתקציב המשפחתי. רבים לא מבינים כמה עלויות כרוכות ברכישה ותחזוקה של רכב, בדקנו כמה באמת זה עולה לנו ואיך אפשר לחשב את הירידה בערך הרכב

אחזקת הרכב לשנת 2015 קטנו לעומת השנה הקודמת ועומדות על סכום של 2659 שקלים לחודש, על פי תחשיב שנעשה עבור רכב משומש הנוסע 15 אלף קילומטר בממוצע בשנה (וכוללת ירידה של ערך הרכב), עובדה זו היא חיובית אך לא ממש משנה את השורה התחתונה ואת האחוז שמהווה הוצאה זו מסך ההוצאות החודשיות למשק בית.

 

למרות שזוהי ההוצאה הממוצעת הנמוכה ביותר שנרשמה מאז שנת 2011, היא עדיין לא משנה את המגמה הכללית של התייקרות עלויות האחזקה. בשנת 2000, לשם ההשוואה, עלות האחזקה החודשית עמדה על סכום של 2,102 שקלים, ב- 2006 המחיר כבר טיפס ל- 2,590 שקלים, כאשר שיא העלויות לאחזקת רכב נקבע בינואר 2014 ועמד על לא פחות מ- 2,760 שקלים.

 

המחיר הממוצע אותו נידרש לשלם עבור רכב בבעלותנו, מעבר למחיר הרכישה עצמו, משתנה כמובן בהתאם לקבוצת הרכב, הסוג והשנה, אך תלוי בעוד מספר גורמים אחרים: מחירי הביטוחים עבור הרכב, תשלומי רישיון רכב, ביקור במוסכים לשם תיקונים וטיפולים תקופתיים, עלויות ירידת הערך, וכאמור- מחירי הדלק.

 

ביטוח מקיף הוא חובה?

בעוד שביטוח החובה כשמו כן הוא, ביטוח מקיף הינו ביטוח שכל אחר רשאי לבחור לקחת או לוותר, אבל הוא חשוב לא פחות מביטוח החובה שבא להגן על פגיעות בגוף של נוסעי הרכב ושל הולכי רגל שנפגעו בתאונת דרכים. הביטוח המקיף לעומתו מפצה את בעל הרכב במגוון נזקים שעלולים לקרות לרכבו או לרכב של אדם אחר, או במילים אחרות – צד ג'. עם זאת ישנם מקרים, בעיקר בהם הרכב ישן והעלות השנתית של הביטוח המקיף היא גבוהה יחסית לעלות הרכב, כך שנהגים נמנעים מהביטוח אבל איש איש ושיקוליו הוא.

מחירי ביטוח החובה לא השתנו בשנת 2015 לעומת השנה הקודמת ועומדים על סכום של 1,454 שקלים לשנה. לצד בשורה זו עומדת העליה במחירי הביטוח המקיף. התייקרות בשיעור של 2.6 אחוזים מעמידה את הסכום הממוצע שנשלם עבור ביטוח מקיף על 3,052 שקלים לשנה.

בממוצע, נשלם על ביטוחים עבור הרכב אשר בבעלותנו סכום של לא פחות 4,641 שקלים לשנה.

תשלום חובה נוסף שנשלם במסגרת תשלומי החובה הינו רישיון הרכב. עלותו עלתה בכ-3 אחוזים לעומת שנת 2014, היא עומדת על סכום של 1,589 שקלים בשנה והיא מחוייבת בחוק.

 

מוסכים

העלות השנתית של מוסכים צריכה כמובן להיכלל גם היא בסיכום אחזקות הרכב והיא משתנה ממוסך למוסך ותלויה גם בטיב המוסך ומיקומו. עם זאת, גם כאן חלה התייקרות אל מול השנה שעברה, למרות ששיעורה קטן יותר. עלות תיקונים וחלפים עומדת השנה על סכום ממוצע של 4,831 שקלים בשנה, וזאת למרות הירידה  במחירי הצמיגים – בשיעור של 2 אחוזים, והירידה בסעיף השונות בשיעור של 15 אחוזים. כמובן שתכיפות הצורך במוסכים תלויה בגרומים שנים כמו סוג הרכב, שנת ייצורו ועוד ולכן יש לבחון את הנושא בקפידה בטרם רכישה של רכב, ובעיקר במקרה של רכב מיד שניה.

 

דלק

מחירי הדלק, אשר עומדים היום על סכום של 6.57 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן לשירות מלא בתחנת דלק, ירדו משמעותית מהשנה החולפת, אז עמדו על סכומים שחצו את רף שבעת השקלים.

מנתוני עלות אחזקת רכב ממוצעת לשנה עולה כי הפחתת עלות הדלת לכשעצמה אחראית על חיסכון של לא פחות מ 1,200 שקלים בשנה, המהווים 3.3 אחוזים מהוצאות הרכב השנתיות. זוהי ירידה של כ 15 אחוזים במחירי הדלק. יש לציין כי החישוב מתייחס למכונית משומשת משפחתית, עם נפח מנוע של 1.6 ליטר וקילומטרז' שנתי של 15 אלף קילומטר.

 

ירידת ערך לא הדרגתית

ירידת בערך מהווה את ההוצאה התיאורטית הגדולה ביותר על הרכב, הרי שלימנו על הרכב ואנחנו מתכננים למכור אותו בסופו של דבר ולקבל חלק מהכסף חזרה. הוצאה זו עומדת על סכום של 11,081 שקלים בשנה. ירידת ערך המכונית נובע מהבלאי הטבעי בה, אך קשור גם במספר הקילומטרז', תאונות שעבר הרכב, סוג הטיפולים ואפילו מיקומם. בשנים הראשונות לאחר ייצורה ירידות הערך של המכונית הינם גדולים יחסית והערך יורד בעשרות אחוזים.

קיה פיקנטו, המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2013, היא דוגמא טובה לירידה אופיינית בערך הרכב. מכונית חדשה ב 2013 עלתה סביב ה-78,000 שקלים, אפשר לראות שדגמי קיה פיקנטו יד שניה סובלים מירידת ערך "רגילה" פחות או יותר, אבל אם הקילומטרז' נמוך (כלומר הרכב היה בשימוש מינימלי) מדובר בירידה נמוכה יותר של עד 7,500 שקלים בלבד לשנה. מבחינת ההוצאות האחרות: רכב מסוג מיני נחשב זול בזכות צריכת דלק קטנה, עלות התיקונים והטיפולים התקופתיים וגם סכומי הביטוח הקטנים יותר, מהווים סיבות מרכזיות לכך ששוק המכוניות הישראלי הופך פחות ופחות שמרן וקיימת מגמה מתמשכת של גידול ברכישת רכבי מיני על פני רכבים משפחתיים, ולרוב ישמשו כרכב שני עבור משפחה ממוצעת.

 

כפי שניתן לראות, עלות האחזקה השנתית של רכב מגיעה לסכומים גבוהים מדי חודש המהווים הוצאה ניכרת מסך הוצאות משק הבית. מגמת הצרכנות הנבונה הנסמכת על קניה מושכלת מתוך ידיעת הנתונים חייבת להיות מיושמת גם בשוק הרכב על מנת לצמצם עד כמה שניתן בהוצאות. לכן, יש לשים לב למכלול הפרטים בעת חיפוש הדגם המועדף בטרם קנית רכב. תכנון נכון טרום קנייה הופך את רכישת הרכב לחכמה יותר, בדיקה של התקציב המשפחתי ותכנון רחוק טווח יעזרו לכם לא להיכנס למינוס.

 

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. כתבתם יפה, אבל דווקא הפיקנטו ביחס לרכבים אחרים הוא דוגמא לרכב ששומר על ערכו בצורה טובה.
    יש רכבים שהמצב בהם הוא נוראי בכל הקשור לאיבוד ערך

    אוריאל |
    הגב