הפולמוס שמסעיר את הציונות הדתית

טרנד קריאת מגילה לנשים ע"י נשים כובש את הציונות הדתית ורבני האגף החרד"לי מנסים לעצור את הסחף {"ממציאות דרכים לעבודת השם"}

הפולמוס קריאת המגילה לנשים מלהיט את הציונות הדתית: בשנים האחרונות עולה מידי שנה כמות המוקדים בהן נשים קוראות מגילה ומוציאות ידי חובה (?) נשים אחרות.

מאחורי הטרנד הנוכחי עומדות קבוצות שונות של פמניסטיות דתיות המבקשות "לקדם את המעורבות הנשית בעשיה הדתית".

רבני האגף השמרני/תורני בציונות מנסים להילחם בתופעה, בעוד הרבנים מהאגף הליברלי יותר נותנים לה גיבוי ומחזקים אותה. באתר 'סרוגים' הובאו אמש דבריו של ראש ישיבת 'עטרת כהנים', הרב שלמה אבינר, שכותברתו: "תפסיקו להמציא דרכים חדשות לעבודת השם".

בתחילת המאמר מונה הרב אבינר את הבעיות ההלכתיות שבקריאה ע"י נשים (ספק ברכה לבטלה, ספק הוצאה יד"ח ועוד), ובהמשך הוא מוסיף: "זה מביא לשאלה מה הדחק לקבוע סדרים חדשים. הסוברים אנחנו שהסדרים הקבועים שהתמידו בהם דורות אינם טובים? היש לנו תרעומת נגדם? הגר"מ פיינשטיין כותב שגם אם יש אופנים מסוימים חדשים של תפילה שאין בהם איסור, אבל הם באים מתוך תרעומת הם אסורים בגלל המניע (שו"ת אגרות משה, ח"ד, ס' מ"ט). כדוגמת בני ישראל שביקשו מלך, שאמנם זו מצווה, אך הם עשו זאת מתוך תרעומת (סנהדרין, כ', ב'); מתוך רצון להידמות לגויים.

זה מביא אותנו לנקודה עוד יותר כללית, שאין להמציא דרכים חדשות לעבודת ד', כדברי הנצי"ב על התורה, על הפסוק "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם". אם היו דרכים טובות נוספות, אזי ריבונו של עולם הטוב והמטיב, לא היה מחביא ומסתיר אותן.

מוביל את המלחמה במגמה. הרב אבינר
מוביל את המלחמה במגמה. הרב אבינר

במשך כל הדורות היו נשים גדולות בחוכמה ובחסד, שהגיעו לדרגות רמות, שלא נזקקו לקרוא בעצמן במגילה. ברוריה לא קראה במגילה, ולא ילתא, ולא בתו של רבי שמואל בן עלי גאון בגדד, ולא בתו של רש"י, ועוד ועוד. בדרכים שד' מסר לנו, הגיעו שישים ריבוא נשים לנבואה. לכן, אם אישה חושקת להתעלות בעבודת ד', אשריה ואשרי חלקה, והדרך בה תראה אור, היא ללמוד ספרי מסילת ישרים, ומתוך כך תעלה מעלה".

מנגד, הרב אמנון בזק, מראשי ישיבת 'הר עציון', יוצא להגנת הנשים ותוהה על המאבק המתחדש בהן מידי שנה. "אני מתקשה להבין את המאבק החוזר מדי שנה נגד המנהג החשוב שהתפתח בדורנו של קריאת מגילה על ידי נשים לנשים, בטענה הקבועה ש"צריך לבדוק מה המניע שלהן"…המניע הוא לא "שלהן"; המניע לתמוך במנהג זה הוא של כולנו – של כל אדם המאמין שהתורה היא תורת חיים, האמורה במסגרת ההלכה להיות מחוברת למציאות, כפי שחכמי הדורות דאגו במשך כל השנים", כותב הרב בזק בדבריו שהובאו אף הם באתר 'סרוגים'.

הרב בזק מוסיף: "בדור שבו נשים ממלאות תפקידים בכירים בכל תחומי החברה, אין שום סיבה לשלול מעורבות מבורכת של נשים בתחומי עבודת ה' במסגרת ההלכה, ולחפש חומרות קיצוניות כדי לשלול פסק מפורש של השולחן-ערוך".

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. כותב הכתבה רואה בטעות את אמנון בזק כ"רב". אמנון הרביץ פעם סמיכה, אך זה הכל . הוא לא נחשב כגדול בתורה מורה הלכה, אלא כמרצה מבוקש על ענייני יהדות באלון שבות. דבריו משקפים אוירה שבסביבתו הקרובה אך אינם דברי תורה .

    מנחם שטיין |
    הגב
  2. יש צדיקים מיוחסים המתפארים בכך שהם הולכים בדרך שהלכו בה אבותיהם. ללכת בדרכי האבות זה לסלול דרכים חדשות. החיקוי הוא דרך של קופים, בני אדם צריכים לחדש. ~ רבי מנחם מנדל מקוצק

    יואב |
    הגב
    • ליואב
      אתה הולך לפי האמרה "החיקוי הוא דרך של קופים" שהמצאת בעצמך ושאתה מבלף כאילו הרבי מקוצק אמר.

      מנחם שטיין |
      הגב