תרפיה בגמרא – הגמרא כמאמן

איזה כלים אנו יכולים לקבל מלימוד גמרא ומשנה שיעזרו לנו בחיים לפרוח ולשגשג. בשבילי הגמרא קשיי התנהגות מלווים בדיסלקציה

דוד בחור כבן 25  ,חסר סבלנות לזולת ולשונו חדודה תמיד .אוי למי שנתקל בחרצובות לשונו .אך יחד עם זאת כולם יודעים שלדוד יש לב של זהב. הוא לעולם לא מתכוון לפגוע  בזולתו, אף על פי, שקשה לשהות במחיצתו ללא ביקורות נוקבות והתנהגות בוטה.  ולעתים קרובות דוד לא מבדיל בגבולות זולתו ומחליט לאחרים מה טוב להם או לא אף נגד רצונם.

כיצד ניתן להדריך את דוד לשינוי דרך לימוד הגמרא?

ראשית אחרי מפגש ראשוני עם דוד ניכר שיש לו דיסלקציה ברמה שמפריעה לו לחבר מילים בצורה נכונה ואף השורות קצת רוקדות לו. דבר אשר לא זוהה בת"ת כי דוד היה מפריע המון  עקב חוסר עניין בשיעור ומסולק מהת"ת  רצוא ושוב כך שדוד מעולם לא עבר אבחון מקצועי.

אך הדימוי העצמי של דוד נפגע קשות עקב זאת ותמיד הצטייר בעיני עצמו כטיפש ולא רצוי .

דבר אשר גרם לו להיות פחות סלחני וקשוב לסביבה  ואפילו ניתן להוסיף שמרוב ביקורות והערות "כיאה לתלמיד מפריע " פיתח דוד מנגנון הגנה אשר שמו "אטימות" ודבר גורר דבר, מהאטימות מצד אחד והצורך בחברה מצד שני פתח דוד צורת חיים כזאת שמתבטאת באמירות בוטות ופלישה לגבולות חברו וכאשר מעירים לו על כך " מנגנון האטימות" נכנס לפעולה

דרך לימוד בגמרא עבדתי עם דוד להבין שהדיסלקציה  היא  בעיה קטנה שניתן לפתור. ובטח שהיא לא מראה על טיפשות. וכאשר התגברנו על קושי הזה דרך לימוד מסוים במשנה ודוד הצליח לקרוא גם עם קשיי הדיסלקציה. והתחיל לשמוח בלימוד עבדנו על שיפור הדימוי העצמי מהצלחה להצלחה התברר לדוד יותר ויותר שהוא בחור חכם וראה את עצמו כאדם יותר ראוי.

אחרי שדוד כבר היה במקום שהוא מעריך את עצמו  הרשתי לעצמי להתקדם אתו לשלב הבא היכולת להסתכל מהעיניים של השני וכך עבדנו על תרגיל זה הנמצא בגמרא כל הזמן ואותו ניתן לתרגל בקלות לקח לדוד זמן מה להגיע להישג זה ודוד הצליח להסביר את הגמרא פעם מהעיניים שלו ופעם מעיניי זולתו. אחר כך עברנו על יכולת הבעה פעם הבענו את עצמנו בגמרא בצורה בוטה ופעם רכה פעם בלשון קושיא ופעם בלשון תירוץ עד שלמדנו לדבר ברכות

אחר כך העזתי לבקש מדוד  בהדרגה   לנסות להביא דוגמאות מחייו הפרטיים ולעשות את אותם התרגילים. היום לאחר תהליך דוד הינו בחור דינמי תוסס מאוד חברותי שמעריך את עצמו יודע ללמוד ולהביע את עצמו בצורה שתהיה נעימה לו ולסובבים אותו.

הכותב הינו מנחה קבוצות ומנחה נערים דרך "בשבילי הגמרא".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.