זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב (וידאו)

לפניכם זמני כניסת הצום ויציאת הצום בירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע ואילת. וגם, כיצד בדיוק עורכים הבדלה במוצאי שבת שחל בו תשעה באב? צפו. צום קל ומועיל {הכל על הצום הנדחה}

תשעה באב הוא היום העצוב ביותר בלוח השנה היהודי. ביום זה אנו מתאבלים על חורבן בית המקדש הראשון והשני ועל מאורעות טרגיים נוספים שאירעו ביום זה.

הכלל הוא שאין אבלות בשבת, ולכן נוהגים לענג את שבת חזון ככל שבת. ואפילו אם שבת חזון בערב תשעה באב או שתשעה באב עצמו חל בשבת והצום נדחה ליום ראשון, בשבת שלפני הצום אוכלים בשר ושותים יין ומעלים על השולחן אפילו כסעודת שלמה בשעתו, וכן שרים שירי שבת כרגיל, שאין אבלות בשבת.

צום ט' באב השנה נדחה לתאריך י' באב
הצום מתחיל זמן מסוים טרם צאת השבת הקרובה. ומסתיים למחרת (יום ראשון י' באב 14/08/2016) בערב.

זמן כניסת ויציאת צום תשעה באב תשע"ו \ 2016 – בערים מרכזיות בארץ:

ירושלים – כניסה: 19:29 יציאה: 19:51

תל אביב – כניסה: 19:27 יציאה: 19:53

חיפה – כניסה: 19:29 יציאה: 19:54

באר שבע – כניסה: 19:28 יציאה: 19:52

אילת – כניסה: 19:22 יציאה: 19:48

יציאת הצום: זמן ר"ת (רבינו תם) = 8:38

זמני הצום בערים וישובים נוספים בארץ:

אלעד – כניסה: 19:25 יציאה: 19:54

אשדוד – כניסה: 19:26 יציאה: 19:54

אשקלון – כניסה: 19:26 יציאה: 19:54

באר יעקב – כניסה: 19:26 יציאה: 19:54

בית שמש – כניסה: 19:25 יציאה: 19:53

ביתר עילית – כניסה: 19:29 יציאה: 19:52

בני ברק – כניסה: 19:27 יציאה: 19:54

חברון – כניסה: 19:29 יציאה: 19:52

טבריה – כניסה: 19:24 יציאה: 19:35

ירוחם – כניסה: 19:24 יציאה: 19:52

כפר חב"ד – כניסה: 19:26 יציאה: 19:54

מירון – כניסה: 19:30 יציאה: 19:53

נתניה – כניסה: 19:26 יציאה: 19:55

ערד – כניסה: 19:27 יציאה: 19:51

פתח תקוה – כניסה: 19:26 יציאה: 19:54

צפת – כניסה: 19:30 יציאה: 19:53

קרית מלאכי – כניסה: 19:26 יציאה: 19:54

רחובות – כניסה: 19:26 יציאה: 19:52

ראש העין – כניסה: 19:27 יציאה: 19:54

לשאר הערים בארץ ובעולם הזינו מקום מגוריכם ואת התאריך הרצוי בקישור הבא:
http://www.he.chabad.org/calendar/location_cdo/aid/384845

וכן כששבת בר-מצווה נופלת בשבת חזון, חתן בר המצווה עולה לתורה ועושים לו קידוש ושמחה כמקובל בכל השבתות. וכן כשנולד בן זכר עורכים מסיבת "שלום זכר" כרגיל.

ואף שככלל אין נוהגים אבלות בשבת, מכל מקום היו באשכנז שנהגו מקצת מנהגי אבלות, בעניין הלבוש והרחצה לקראת שבת חזון. וזאת מפני שכל מנהגי האבלות על החורבן מתחילים לפי מנהג אשכנז מראש חודש אב, וממילא יוצא ששבת חזון נופלת בתוך ימי האבלות. אבל למנהג הספרדים רוב מנהגי האבלות נוהגים רק בשבוע שחל בו תשעה באב, וממילא יוצא שלמנהג ספרדים שבת חזון אינה בשבוע שחל בו תשעה באב ואין בה שום מנהגי אבלות.

כיוון שיצאה השבת החל הצום ואי אפשר להבדיל על היין, לפיכך ההבדלה על הכוס נדחית עד לאחר סיום צום תשעה באב. אבל את ההבדלה שבתפילת ערבית – "אתה חוננתנו" כמובן שאומרים. ויש אומרים שטוב שנשים יתפללו ערבית במוצאי שבת זה כדי שיבדילו ב"אתה חוננתנו", ומי שאינה מתפללת תאמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" ואז תוכל לעשות מלאכות (מ"ב תקנו, ב).

בנוסף לכך מברכים על הנר במוצאי שבת, מפני שברכת הנר אינה תלויה בכוס היין, אלא היא הודאה על בריאת האש שנתגלה לאדם במוצאי שבת. ונוהגים לברך עליו אחר סיום תפילה ערבית לפני קריאת איכה שאז מדליקים נרות. וגם נשים מברכות על הנר. מי שהשתהה ולא ברך על הנר בתחילת הלילה יכול לברך כל הלילה, שכל הלילה של מוצאי שבת הוא זמן ברכת הנר.

בסיום הצום, לפני שאוכלים ושותים, צריך להבדיל על הכוס, ומברכים שתי ברכות, על הגפן והמבדיל. אבל אין מברכים על הבשמים ועל הנר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.