אושר בוועדה: ארכה של 3 שבועות לשימוש באיכוני השב"כ

ועדת המשנה למודיעין אישרה לממשלה ארכה של 3 שבועות בלבד לשימוש בכלי של השב"כ למאבק בקורונה – על מנת לאפשר קידום הליך חקיקה לשימוש באמצעים

ועדת המשנה למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן, בראשות ח"כ רא"ל (במיל') גבי אשכנזי, שהיא הוועדה המפקחת על השב"כ, אישרה היום להאריך את החלטת הממשלה המסמיכה את שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות הקורונה – בשלושה שבועות בלבד (עד ה-26 במאי 2020) לצורך קידום חקיקה ראשית. זאת לאחר שהממשלה ביקשה מהוועדה ארכה של 6 שבועות, לצורך קידום החקיקה.

ההחלטה התקבלה לאחר דיון ממושך בו השתתף גם ראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי), מאיר בן שבת, שהסביר לחברי הכנסת כי "למרות שהנתונים טובים ומעלים שאלה, דווקא בעת כזו משום שפוטנציאל ההדבקה גדל אנחנו צריכים כלי שיאפשר פעילות כירורגית, מהירה שתקטע את שרשרת ההדבקה ולאפשר לאוכלוסייה להמשיך בחייה. אין לנו חלופות זמינות מתאימות בשלב זה לצורך הזה. אנחנו ממשיכים לחפש חלופות והאפשרות להפעיל את שב"כ איננה עדיפות ראשונה, אם יהיה כלי שייתן מענה בהחלט נאמץ אותו".

היו"ר אשכנזי שאל את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, מה הסיבה שהמשרד עדיין זקוק לשימוש בכלי, למרות שהנתונים טובים. פרופ' סדצקי השיבה כי המערכה עדיין לא הסתיימה וכי ארגון הבריאות העולמי עדיין מודאג וגם היא. "כל מה שיש לנו כדי להילחם במגיפה הזו, זה הפסקת הקשר בין אדם מדביק לאדם אחר. אני לא רוצה להגיע למצב שהמחלה התפשטה יותר מדי ואני לא יכולה להחזיר את השד לבקבוק. זו הדרך הכי יעילה לדעת על המגעים ולהכניס אותם לבידוד", אמרה. פרופ' סדצקי התייחסה גם לנתונים שהוצגו בפני הוועדה, לפיהם בעקבות השימוש בכלי (עד ה-29 באפריל 2020) הוכנסו לבידוד 5,516 אנשים שהתברר שהם חולים (7% ממקבלי המסרונים) – היא ביקשה להדגיש כי מדובר בשליש מהחולים המאומתים שאותרו עד היום.

ח"כ יאיר לפיד אמר כי בישראל יש לא מעט תאונות דרכים ויש יותר הרוגים בתאונות מאשר מנגיף הקורונה, ושאל את ראש המל"ל האם היה מסכים לנטר כל מכונית שעוברת את המהירות המותרת. בן שבת השיב כי הממשלה מבינה את הבעייתיות בשימוש בכלי ונעשו פעולות רבות לחפש חלופות, אך בעת הזו זה הכלי האפקטיבי. הוא הוסיף כי אפליקציית "המגן" עדיין לא מספיק טובה במתן מענה, וכי היא עוברת שיפורים בימים אלה ובעוד שבוע תוצג ההתקדמות בעניין.

ח"כ רא"ל (במיל') משה יעלון טען כי הבעיה העיקרית היא ניהול כושל של המשבר ושאל האם בוצעה הפקת לקחים לקראת הגל השני שצפוי בחורף. בינתיים הציע יעלון להפסיק להשתמש בכלי, ולשקול זאת רק אם אכן תהייה התפרצות שנייה. ח"כ אלי אבידר הוסיף כי ספר החוקים מלא בחוקים שטוב היה אם היינו מוחקים, ושאל מה המניעים לחוקק כל כך מהר. בן שבת השיב כי הממשלה בונה את היכולת להתמודד עם גל נוסף בעתיד. הוא הסביר כי אנחנו עכשיו בשלב של המערכה שבין המלחמות ולא נכון, בשלב זה, לוותר על המודיעין. "הפגיעה הזו עדיפה על פני יצירת סגרים פעם אחר פעם ועל תשלום בחיי אדם", אמר בן שבת.

ח"כ אבידר אמר כי יש עוד מגיפות רבות, כמו האבולה, שלא מטפלים בהם בכלים הללו. "ב-2013 מתו אלף איש משפעת, מישהו סגר את המדינה?", שאל ח"כ אבידר. ח"כ גדעון סער אמר מנגד כי יש אמצעים הרבה יותר קיצוניים שהציבור מוטרד מהם, כמו סגירת אנשים לתקופה ממושכת ומניעת מפגשים משפחתיים, מאשר הדברים האלה שהוועדה דנה בהם שבוע אחר שבוע. הוא אף שאל האם אנחנו מוכנים שכל האזרחים יוותרו ביוזמתם על הפרטיות רק בשביל ששב"כ לא יינטר רק את החולים, ותהה האם ההתנגדות היא לא רק בגלל המילה המפחידה "שב"כ". "אם אומרים ששליש מהחולים התגלו באמצעות בדיקות השב"כ, זה נתון משמעותי ויחסית גבוה, לכן נראה לי שמספיק בטוח להמשיך להשתמש בכלי בתקופה הזו", אמר ח"כ סער.

ח"כ איילת שקד הוסיפה כי אנשים איבדו פרנסה וזו פגיעה חמורה הרבה יותר מהפגיעה בפרטיות. לדבריה, זה שהשב"כ הוא שמפעיל את האיכון זו חלופה פחות גרועה מהפעלה של חברות פרטיות. עם זאת ציינה שקד כי היא מעריכה שתזכיר החוק לא יוגש בתוך שבועיים, והציעה להאריך את השימוש בכלי לתקופה של חודש. ח"כ יואב קיש הוסיף כי אנשים דווקא רוצים לדעת אם הם היו בקרבת חולי קורונה. עם זאת, ח"כ יעלון אמר שלא השתכנע שנכון להשתמש בכלי אפילו לדקה נוספת, וכי החקירות האפידמיולוגיות והשימוש באפליקציית "המגן" משמעותיות הרבה יותר. ח"כ לפיד הזהיר מכך שהממשלה מושכת זמן כדי לקבל ארכה, שאחריה תבקש ארכה נוספת והציע שלא להסכים לבקשת הממשלה.

היו"ר אשכנזי סיכם ואמר כי לפי מה שעלה בדיון, המודיעין הזה לא יכול להתקבל, בשלב זה, בחלופות אחרות. לדבריו, נכון להגן על הציבור מפני הדבקות, דווקא עכשיו כשהמשק נפתח. עם זאת הוא הדגיש כי ההארכה נועדה לקידום חקיקה בלבד ובתקופה זו הוועדה תמשיך לבחון גם את החלופות וכן תמשיך לפקח על הפעלת הכלי.

"נכון להגן על הציבור מפני הדבקות, דווקא עכשיו כשפתחנו את המשק. עניין החלופות הוצג בפנינו ועולה מכך שבעת הזאת אין חלופה אחרת שנותנת מענה. אני ממליץ לאפשר לממשלה להתקדם בתהליך החקיקה ויחד עם זאת להגביל את ההארכה של השימוש בכלי לשלושה שבועות (עד ה-26 במאי 2020), תוך המגבלות והריסונים שאישרה הוועדה בעבר, במקום 6 השבועות שביקשה הממשלה – זה האיזון הנכון שיאפשר להותיר שימוש בכלי לניטור בסוגיית שרשראות ההדבקה. מדובר בצעד מידתי, שיאפשר ניטור חולים או שוהים בסביבתם וגם לבחון את המשמעות וההשפעות של פתיחת המשק", סיכם היו"ר אשכנזי.

בעד הצעתו של היו"ר אשכנזי הצביעו גם ח"כ גדעון סער, ח"כ יואב קיש, ח"כ איילת שקד, ח"כ יואב בן צור וח"כ עמיר פרץ. לעומתם, חברי הכנסת יאיר לפיד, רא"ל (מיל') משה יעלון ואלי אבידר התנגדו – והצעתו של היו"ר אשכנזי אושרה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *