אושר סופית: דחיית המועד האחרון להעברת התקציב ב-120 ימים

בתום דרמה פוליטית ומתמשכת שהייה נראה כי חברי הכנסת בדרך להצביע על פיזור הכנסת, מליאת הכנסת אישרה ברוב של 67 תומכים מול 37 מתנגדים את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר לפיה המועד הקובע לאישור התקציב

בתום דרמה פוליטית ומתמשכת שהייה נראה כי חברי הכנסת בדרך להצביע על פיזור הכנסת, מליאת הכנסת אישרה ברוב של 67 תומכים מול 37 מתנגדים את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר לפיה המועד הקובע לאישור התקציב, יהיה ה-23 בדצמבר 2020. ח"כ סמוטריץ': "גנץ ונתניהו משחקים במדינת ישראל ובאזרחיה". ח"כ תומא סלימאן: "ממשלת מוות קליני דוחה את התקציב ולוקחת אותו כבן ערובה להמשך שלטון הרודן". ח"כ פורר: "ממשלת ישראל ה-35 הלכה לבית עולמים, תעודת הפטירה כבר כתובה אך עדיין לא נחתם התאריך". ח"כ קרעי: "בחירות לא טובות לאזרחי ישראל אבל ההתנהלות של חלק מחברי הקואליציה אם תימשך ככה גרועה אף יותר".

בתום דיון ממושך ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 50 – הוראת שעה), של ח"כ צבי האוזר. מאחר שמדובר בתיקון לחוק ייסוד נדרש לו רוב מיוחד של 61 חברי כנסת ואכן בקריאה שלישית תמכו בהצעה 67 מול 37 שהתנגדו.

סעיף 36א(ב) לחוק יסוד: הכנסת קובע, בין היתר, שבשנה בה התקיימו בחירות אחרי המועד להגשת חוק תקציב, יהיה היום הקובע שלאחריו יראו את הכנסת כאילו החליטה על התפזרותה לפני גמר כהונתה – 3 חודשים מיום תחילת שנת הכספים או תוך 100 ימים מיום כינון הממשלה, לפי המאוחר. בהצעת החוק נקבע, כי בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 יהיה היום הקובע 220 ימים מיום כינון הממשלה ולא 100 ימים כאמור. על פי ההצעה, המועד הקובע לאישור התקציב, יהיה ה-23 בדצמבר 2020.

במסגרת הצעת החוק, סוכם על תוספת של 11 מיליארד ₪ לתקציב המדינה לשנת 2020, נוסף על ההצמדה למדד המחירים לצרכן. סה"כ יעמוד התקציב המעודכן על 411 מיליארד ש"ח. התקציב נועד לממן בין השאר תכניות וצרכים שונים שמומנו בשנת 2019 ולא נמצא להם מקור תקציבי בשל התקציב ההמשכי, לצד תוספות תקציביות ותוכניות נוספות – התוכנית המלאה לשימושי התקציב תוצג בפני ועדת הכספים עד ל-13.9

כמו כן, נקבע במסגרת הוראת שעה כי לעניין התקציב ההמשכי לשנת 2020, שר האוצר יביא לאישור הממשלה הצעה לתוספת התקציב, לפיה הממשלה תהייה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 של התקציב השנתי הקודם, בתוספת מדד המחירים לצרכן ובתוספת 11 מיליארד ₪, ובלבד ששר האוצר יביא לאישור של ועדת הכספים תכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת לתקופת 120 הימים, לרבות פעולות ותמיכות.

בדברי ההסבר נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת עם משבר לאומי כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה. המשבר מנוהל על-ידי ממשלת אחדות וחירום לאומית שהוקמה בפרט לצורך התמודדות עם השלכות התפרצות המגפה כאמור. מאפייני המשבר והשלכות ארוכות הטווח שלו יצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת. על זאת מתווסף אתגר לאומי, בו ישראל עלולה להתמודד לראשונה בחורף הקרוב עם אירוע המשלב התפרצות נגיף הקורונה יחד עם התפרצות נגיף השפעת.

מצב מיוחד וחסר תקדים זה מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב מדינה מזו הקבועה בחוק היסוד. פיזור הכנסת בעת זו יפגע פגיעה של ממש באיתנות משקי הבית, ביציבות הכלכלית הישראלית באינטרס הציבורי הכולל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "גנץ ונתניהו משחקים במדינת ישראל, בכלכלתה, באזרחיה, בחינוך הילדים שלה, הבריאות שלה, ברווחה שלה ובחשבון הבנק שלה, בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים במדינת ישראל. הם לא מסוגלים להתעלות מעל המריבות הקטנוניות שלהם אפילו בשביל המינימום ההכרחי של תקציב מדינה. המדינה לא יכולה להתנהל בשגרה בלי תקציב מסודר ובוודאי ובוודאי שהיא לא יכולה להתנהל בתקופת משבר כלכלי בלי ודאות ויציבות."

ח"כ עודד פורר: "בצער לא רב וביגון לא קודר אני מודיע כי ממשלת ישראל ה-35 הלכה לבית עולמים. תעודת הפטירה כבר כתובה אך עדיין לא נחתם התאריך. הצער לא נורא והיגון לא קודר כי מאז הקמת הממשלה אני בכל פעם חושב שהממשלה הזו לא יכולה להגיע למחוזות נמוכים יותר, ופעם אחר פעם אני מגלה שנתניהו, גנץ, ליצמן, גפני ודרעי מצליחים להוריד את הציבוריות הישראלית נמוך יותר. עומדים מול הציבור הישראלי ומנהלים קרבות עזים לכאורה על נושאים שברומו של עולם, אבל בפועל אתם נלחמים על דבר אחד על ההישרדות האישית שלכם."

ח"כ שלמה קרעי: "אתם מרגישים שהצלחתם להסיט את האש כלפינו כלפי הליכוד כלפי ראש הממשלה כאילו האשמה אם נלך לבחירות היא עלינו. איך יכול להיות שמפלגה שמובלת ע"י שני אנשים שלא עומדים בראשה, גוררת מדינה שלמה לחוסר יציבות ואולי לבחירות. שני האנשים שלא עומדים בראשה של השותפה הבכירה בממשלה, עושים הכל, אפילו כנגד האינטרסים של המדינה רק כדי להציל את עצמם. מתדרכים גורמים מדיניים בינלאומיים נגד ממשלת ישראל ותוכניותיה, מגנים בגופם על פקידים מושחתים לכאורה, ומקימים חומה מול כל אפשרות לבדיקת הדברים רק כדי להציל את עצמם, שמור לי ואסגור לך. בחירות לא טובות לאזרחי ישראל אבל נראה שההסכם הזה הוא ברכה לבטלה. בחירות לא טובות לאזרחי ישראל אבל ההתנהלות של חלק מחברי הקואליציה אם תימשך ככה גרועה אף יותר."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *