איך נראים חייה הכלכליים של אשת אברך?

שרה, אשת אברך בני ברקי העובדת לפרנסת הבית בתחום הביטוח, פותחת את הלב ומספרת לסמדר בנטוב כיצד נראים חייה: "אני לא בזבזנית. אין דבר כזה שילוב של חיי תורה ובזבזנות". והאם המשכורת שלה מספיקה לפרנס משפחה בת שבע נפשות?

לשרה, חרדית מבני ברק, "אברכית", 5 ילדים – מגיל 9.5 ועד שנה וחצי. היא נשואה עשר שנים, באה מבית מאוד חרדי, והאידיאל שלה מאז ומעולם היה להתחתן עם אברך שתורתו אומנותו. "בית של אברך מסתפק במועט. זה לא קלישאה, זו דרך חיים", היא מסבירה לי, כשאני מבקשת ממנה לספר לי כיצד נראים החיים הכלכליים במשפחה של אברכים.

שרה עובדת במשרה מלאה בחברת ביטוח, 8 שעות כל יום, ובנוסף יש לה נסיעה של שעה לעבודה. היא גרה בלב בני ברק ויש להם דירה משלהם כולל משכתנא (לא קטנה בכלל). את בעלה היא מאוד מעריכה על הלימוד התורה היומיומי. "מעבר ללימוד בכולל ביום יום, שבו לא משלמים סכום גדול, בעלי הולך גם לכולל ערב ולכולל שישי, וכל ימות השנה הוא לומד למען לימוד התורה. הוא מנסה להצטרף גם לעוד מסגרות לימוד כדי לעזור לי קצת בפרנסת הבית.

"אבל בהחלט הסכום שאנחנו מרוויחים בחודש", היא אומרת, "הוא לא סכום שמספיק למשפחה של 7 נפשות".

"כבחורה צעירה", היא מעידה על עצמה, "חייתי בבית של תורה אבל בהחלט היה יותר בזבוז וחובות. מי שחשוב לה כסף ורמת חיים גבוהה, שולחת את הגבר לעבוד, חד וחלק. אי אפשר לחיות בבית של תורה ובזבזנות. היום, כשיש לי בית של תורה, אני כן צריכה לוותר על כל מיני דברים שהם בעיני מותרות – אפילו פאה לא קניתי מאז החתונה, ואני נשואה 10 שנים.

"בהחלט לא פשוט לנהל בית של תורה היום, כשהכל מסביב מלא שפע. בית של אברך זה יותר הוצאות מהכנסות, אבל אני חייבת להודות שיש לנו כל חודש ניסים מעל הטבע כדי שנוכל לנהל את הבית.

"לחיות עם אברך, כבן אדם, זה מדהים", היא מוסיפה. "תמיד יש יוצאי דופן, כמובן, אבל ככלל – אני סבורה שזה מעדן את האופי. התורה הופכת את הגבר לטוב יותר, קשוב יותר, מתחשב ורגיש. להרבה גברים עובדים יש את הגישה הזאת ש'אם אני מביא את הכסף העיקרי, הילדים הם על האישה'"

האם בעלך ילמד כל חייו או יעבור לעבודה תורנית שמכניסה יותר כסף?

"דיברנו על זה, אבל בעלי אוהב את לימוד התורה יותר מלהתעסק בעבודה תורנית, וכך הוא גם רוצה להמשיך את חייו. אני סימנתי לי את זה כמטרה ובעיניי זה הייחודיות של הבית שלי, וב"ה אני מתפללת לה' שאני אצליח במשימה שלקחתי על עצמי, כי זה הבית שחלמתי עליו תמיד".

איך אתם נערכים לחד השבועות, בבית שהוא כל השנה סביב הלימוד?

"בליל שבועות לומדים כל הלילה. אני מכניסה לילדים שכל ההכנות שאני מכינה זה עבור אבא, שיהיה לו כח ללמוד תורה כל הלילה".

יש משהו שאת לא מוותרת עליו? למרות החיים כאשת אברך?

שרה "אני חיה בשביל התורה, ואין מצב שאני אצא למסע בזבוזים ויהיו לנו חובות. חשוב לי שבעלי יילך ללמוד תורה ברוגע ובלי לחצים כספיים. באופי שלי אני לא בזבזנית, כנראה, למזלי".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *