אילו סוגי דגים נמצא על השולחן בפסח הקרוב? כמה ביצים רכשנו? וכמה בשר נאכל?

לקראת חג הפסח, משרד החקלאות סוקר את כל הנתונים והמספרים אודות ענפי הבשר, הדגים והביצים. אז כמה ביצים צרכנו השנה? מהי כמות הבשר שנשים על שולחן החג? האם ישנה עלייה בכמות הדגים לקראת החג, או שמא דווקא נרצה ל"שמור מקום" לבשר ונוותר על המנה הראשונה? ואיזו מדינה התמקמה במקום הראשון ונחשבת ל"שיאנית צרכנית הביצים"?
בענף הדגים, הישראלי הממוצע יעדיף בעיקר את דגי אמנון, במקום השני הסלמון, במקום השלישי נמצאים דגי נסיכת הנילוס והדניס, במקום הרביעי התמקם הטונה ואת המקום החמישי תפס הקרפיון, במקום השישי נמצא הסול. בחודש ממוצע צורך הישראלי כ-1.4 ק"ג דגים, כחמישית מתוכם דגים טריים (וכ- 800 גרם נוספים של מוצרי דגים, כדוגמת: סלטים, שימורי דגים, דגים מלוחים ועוד). במהלך ההכנות לחג, נוסקת הצריכה לאדם של דגי קרפיון טריים ומגיעה לכמעט פי 6 לעומת שאר חודשי השנה(!)
על פי נתוני המשרד, המחיר הממוצע של אמנון קפוא, שהוא הדג הפופולארי ביותר בין הדגים הקפואים, ירד מ- 37 ₪ בשנת 2015 ל- 30 ₪ בשנת 2016, ול-26.6 ₪ בשנת 2017. בשנת 2018 עלה מחירו ל- 28 ₪ ונכון להיום (2019) מחירו הממוצע עומד על 29 ₪.

במסגרת ההכנות לקראת החג, נערכים מכוני התערובת ומגדלי הדגים להזנת הדגים במזון הכשר לפסח, וכבר כיום, מוזנים הדגים במזון זה. במקביל, מנתוני המשרד עולה, כי במהלך השבועות הקרובים צפויים להימכר כ- 2,800 טון דגים טריים מגידול מקומי, מתוכם: כ- 600 טון קרפיונים, כ- 800 טון אמנונים וכ- 300 טון בורי טריים ומקומיים. בנוסף, נמצא בשווקים סוגים נוספים של דגים כגון: מוסר, כסיף, באס, אמור ואדמונית. בנוסף, ישווקו גם כ-50 טון של פילה טרי של דגי הבורי, האמנון, האדמונית, המוסר, הפורל והקרפיון. השנה נמצא בשווקים במגמת עלייה גם את דג הברמונדי שהגיע אלינו היישר מאוסטרליה ולאחר חבלי לידה ארוכים, נמצא כיום כחלק מהדגים המגודלים בבריכות ומתקני הגידול השונים בארץ.
רוב הדגים הנצרכים בישראל מיובאים (כ-85%): 135,000 טון מיבוא (רובו של דגים ומוצרים קפואים) ו- 21,000 טון מייצור מקומי.
ומה באשר לצריכתנו לדגים ביחס לעולם? בישראל הצריכה הממוצעת לנפש היא כ- 18 ק"ג בשנה, ובמדינות צפון הים התיכון הצרכן יצרוך 60-30 ק"ג לנפש. באיים המלדביים, הממוקמת במקום הראשון בצריכת דגים בעולם, צורכים מעל 160 ק"ג לנפש. ככל הנראה, לאור המודעות למזון בריאות וחשיבות הדגים בתפריט מאוזן, מגורים באי ודיג כגורם ייצור מרכזי למקומיים, וגם לעובדה שבמדינות אלו ישנו מרכיב לא מבוטל לפירות ים שאינם מהווים מקור משמעותי בישראל (עקב נושא הכשרות) .

בענף הביצים, מנתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומועצת הלול, עולה כי הישראלי צורך מדי שנה כ- 240 ביצים, ובחודש כ- 20 ביצים בממוצע. לקראת החג, עולה צריכת הביצים בכ-7%. ככלל, הישראלים מעדיפים לצרוך ביצים "רגילות" ורק כ-10% מהצריכה היא של ביצים ברשתות השיווק היא של ביצים "מיוחדות" (ביצי חופש, ביצי אומגה 3 וביצים אורגניות). בישראל מיוצרות מדי שנה כ- 2 מיליארד ביצים ב- 2,000 לולים, מרבית המגדלים מתגוררים באזור הצפון (בגליל מיוצרים 65% מהיקף הביצים בישראל).
ומה באשר לצריכתנו ביחס לעולם? כאמור, הישראלי הממוצע צורך כ-240 ביצים בשנה. צריכה זו נחשבת לגבוהה ביחס למדינות אחרות. מקסיקו, הנחשבת ל"שיאנית הצריכה" עם צריכה של כ-352 ביצים לנפש, ואחריה יפן (329), סין (255) וארה"ב (253) .

בענף הבשר, ממוצע הצריכה של בשר בקר (טרי וקפוא) עומד על כ- 16 ק"ג לנפש בשנה. הישראלים צורכים כ-140 אלף טון בשר בשנה, כ-40% מהכמות היא של בשר שנשחט בישראל וכ-60% מהכמות היא של בשר מיובא. בנוסף, לקראת חג הפסח, נצפית עלייה בביקוש של 45% בהשוואה לממוצע כמות הבשר הנמכרת ברשתות השיווק ב"ימים רגילים".
בשנים האחרונות יזם משרד החקלאות שתי רפורמות לטובת הגדלת היקפי היבוא של בשר שחוט לישראל. האחת, פתיחת ייבוא בשר טרי ומצונן ממדינות נוספות באירופה לישראל, כדוגמת פולין ואירלנד, הנמצא כבר כיום ברשתות השיווק. הרפורמה השנייה הינה הארכת חיי המדף של הבשר הטרי והמצונן המאפשר ייבוא ממדינות רחוקות. לאור רפורמות אלו ניתן לראות ברשתות השיווק גידול בצריכת בשר טרי ואיכותי על חשבון בשר קפוא.
בענף העוף, הצריכה המקומית של עוף טרי היא הגבוהה בעולם ועומדת על כ-58 ק"ג בשנה לנפש. לקראת חג הפסח ברשתות השיווק, נצפית עלייה בביקוש של כ-150% בהשוואה לממוצע כמות בשר העוף הנמכרת ברשתות השיווק ב"ימים רגילים".
ומה באשר לצריכתנו ביחס לעולם? כאמור, הצריכה המקומית של עוף טרי היא הגבוהה בעולם ועומדת על כ-58 ק"ג בשנה לנפש, בעוד הצריכה במדינות ה-OECD נאמדת ב-31 ק"ג בשנה, בארה"ב 50 ק"ג ומדינות האיחוד האירופי EU28 מדובר ב-25 ק"ג עוף בשנה לנפש. הממוצע העולמי נאמד ב14. ק"ג בלבד. כיום, בענף העוף פועלים כ- 500 מגדלים .
וכמובן- משרד החקלאות ממליץ לקנות תוצרת ישראלית!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *