אין למי להצביע • דב הלברטל

דב הלברטל בטור חריף על הימנעות מהצבעה

אני בהחלט יכול להבין ולהצדיק חרדי שלא יצביע בבחירות. בימים אחרים, ידענו כולם לעמוד בפרץ, כשחיללו שבת או רצו לגייס. לא הכל היה תקציבים או מינויים ושררה. ידענו את מגבלות הכוח, כי באותם ימים, האידיאל גבר על החומריות.

ברוח החדשה שהשתלטה על הפוליטיקאים החרדים, קשה היום להאמין שהיו ימים בהם פרשו מהממשלה על מטוסים שהגיעו בשבת. או על משחן שהובל בשבת. אז ידענו, שגם אם מפסידים כסף ושררה, ואין לזלזל בכך, הערכים הדתיים היסודיים הם מעל הכל.

היום זה כבר לא כך. ממש לא. חילולי בשבת בפרהסיא, בהיקפים גדולים, מתבצעים על ידי המדינה מתוך הסכמה בשתיקה של החרדים. חנויות ומרכולים נפתחים בשבת. גם זה בהסכמת החרדים. יסכימו גם לתחבורה ציבורית מסוימת. נציגי החרדים היו מוכנים כבר לקבל את מתווה הכותל, הכולל הכרה ממלכתית בזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים.
ומה ההסברים של הנציגים? שלא כדאי להסתכסך עם הממשלה. לא כדאי לפרוש מהקואליציה. המיליונים זורמים לישיבות. פעם זה לא היה כך. גם כאשר המיליונים זרמו לישיבות, גם כאשר היו

בעמדות שררה פוליטיות, ידעו לעמוד כאיש אחד ולומר לא. לא משנה תקציבים. לא משנה שררה. פשוט לא.

הקרירות משתלטת על הנציגות החרדית. בחלקה אשמים הנציגים מש"ס, שהם בעצמם אוהבי המדינה ובניהם משרתים בצבא ולומדים במסגרות אקדמיות. אבל לא רק. הנה קם ראש תנועת יהדות התורה, ומכריז שאם הבן שלו לא ילמד כראוי, אז שילך לצבא. האם הרב אלישיב היה שולח לצבא בן שלו שלא לומד כראוי? ור' חיים? ור' גרשון? הם היו שולחים לצבא?
התהליך פשוט. החיכוך המתמשך עם הציבור החילוני ועם המדינה, עושה את שלו. אני משוכנע, שאם זה היה תלוי רק בגפני, הוא היה גם שולח את בניו לאקדמיה. דרעי ממילא כבר נוהג כך. דרעי גם התגאה בכך, שלא בתו של הרב עובדיה שומרת על המסגרות האקדמיות, אלא דרעי עצמו.

לא צריך להיות תומך בפלג הירושלמי, כדי להבין את תהליך ההתקררות העובר על נציגי התנועה. לא שמענו אפילו פעם אחת מאבק של גפני או של דרעי לשחרור בחורי ישיבה שנעצרו בשרירות, שלא לומר ברשעות על ידי שלטונות הצבא והוכרחו להתגייס. איפה הם היו כשחוזרות בתשובה או גיורת נאלצו לשבת בכלא. זה לא כבר לא עניינם של גפני או דרעי? האמת, זה כבר לא עניינם. כי הם מושפעים מהחילוניות ומהציונות. במודע או שלא במודע הם עוברים תהליך של התקררות, בחיכוך המתמשך שלהם עם החילוניות. וזה מחלחל אל הציבור הליטאי והספרדי, אלו שלא שייכים לעץ.

אבל לא צריך להיות שייך לעץ, כדי להבין את זה. כששומעים את הנציגים או קוראים ראיונות שלהם לתקשורת, מה שאכפת להם זה רק דבר אחד, רק אחד: להחזיק בשררה שהייתה להם. כך ליצמן עם משרד הבריאות, כך גפני כיו"ר וועדת הכספים ודרעי כשר הפנים. מתוך לשמה, הגיעו שלא לשמה. פתאום נהיו אולטרה ממלכתיים. גם את זה הם מדגישים בכל ראיון.

הם פשוט התאהבו בשררה ובתקציבים. מיליונים עוברים דרכם, ולא ברור לאן הם הולכים. רק לאחרונה שמענו על עסקן חרדי בכיר שניצל את מעמדו לרכוש בכחש מכונית יוקרתית. ועל ליצמן שמנצל את מעמדו כדי לעשות פרוטקציה לאנשים, במקום לדאוג לכך שלא יצרכו פרוטקציה. אבל אם הכל יהיה בסדר, איך ליצמן ישלוט על האנשים? והרי זה כל מה שאכפת להם.
ממילא ישנם גם לא מעט גדולי תורה שקוראים להימנע מהצבעה. אז אם ביום הבחירות ימנעו החרדים בהמוניהם מהצבעה ליהדות התורה, אפילו אם הם שייכים לג', ניתן לומר בצער רב, שתהיה לכך מלוא ההצדקה.

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. קראתי ולא האמנתי

    חולק עליך, על כתבתך, השתלחותך, אבל כנראה יש קונה עולמו ברגע, או בשיחה נאמר על המאמר הקצר והנפלא הזה, נהנתי

    אבי |
    הגב
  2. עלוב שכמוך משתלח בשלוחי דרבנן אוי לנשמתך אחרי 120 אולי צריך לבדוק אם אתה לא מזרעו של המקרר... אשר קרך...

    אדם הזוי

    חיים |
    הגב
  3. חותמו אמת

    אם היה שווה להקים את האתר הזה בשביל מאמר אחד בודד זה היה זה. אני חולק עליך בכל כך הרבה ענינים ומוכן למסור נפש, פשוטו כמשמעו, כדי שאנשים חרדים כמוך יוכלו להמשיך לעמוד בשער ולצעוק, לצעוק מעומק לבם בלי לפחד. יישר כח

    חגי |
    הגב
  4. האמת

    והעיקר לא להצביע למפלגת הברברים הגויים סוגדי השדה מימונה – שס – שהובאו לכאן כדי לגרום התבוללות.

    שב ואל תעשה, עדיף. יש דעה לפיה אסור להצביע. |
    הגב