אלפי עובדי המעבדות במערכת הבריאות יחלו בשביתה בכל רחבי הארץ ביום ה'

חל מיום ה' הקרוב יחלו בשביתה כ-3,000 עובדי המעבדות הרפואיות והמעבדות לבריאות הציבור ברחבי הארץ, שיעבדו במתכונת שבת בלבד. כחלק מהשביתה תופסק פעילותן של כל המעבדות הרפואיות בבתי החולים הציבוריים, המעבדות המחוזיות של משרד הבריאות ומעבדות לבריאות הציבור ברחבי הארץ. כמו כן, לא יתקיימו בדיקות מעבדה גם במרפאות הקהילה של שירותי בריאות כללית. כתוצאה מכך יתכנו שיבושים בעבודת חדרי הניתוח, ובבדיקות במכונים ולמאושפזים בבתי החולים.

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, הודיעה למנהלי המעבדות על השביתה שתחל מחרתיים. השביתה, שנערכת זו הפעם הראשונה מזה עשרות שנים, תקיף את גם שירותי הפיקוח והניטור על מים, מזון ומחלות מדבקות. המשמעות היא הפסקת הבדיקות לניטור מי השתייה, מי חופי הרחצה, מי בריכות שחייה ומקוואות; הפסקת הבדיקות לאיתור התפרצויות של מחלות, הרעלות מזון, ושיבושים בשירותים רבים נוספים.

הרקע לשביתה נעוץ, בין היתר, בעומסי עבודה חריגים, הנובעים מקושי לגייס עובדים ולשמרם בתנאי העבודה ובשכר הקיימים, בהעסקת עובדים באמצעות צורות העסקה העוקפות את ההסכמים הקיבוציים, ובשינויים ארגוניים המתווספים באופן חד-צדדי ומטילים משימות חדשות השכם והערב. קריסת המעבדות הרפואיות הוכרה גם בדו"ח מבקר המדינה ועל ידי גורמים מקצועיים במערכת הבריאות, והיא בולטת במיוחד לאור יעדי מערכת הבריאות למאבק בזיהומים ושיפור השירות למטופל, בהם עובדי המעבדות הרפואיות מהווים ראש החץ המקצועי.

הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות התריעה במשך תקופה של למעלה משנתיים על משבר המעבדות וההשלכות החמורות של הזנחת המערכת, ואף הכריזה לפני כשנה על סכסוך עבודה בנושא, אך מתוך אחריות למטופלים ולמערכת הבריאות נמנעה מנקיטה בצעדים ארגוניים. לאור ההזנחה ארוכת השנים, גרירת הרגליים המתמשכת מצד משרדי האוצר והבריאות במשא ומתן, ושינויים חד-צדדיים נוספים שכופה מערכת הבריאות על עובדי המעבדות, יוצאים עובדי המעבדות למאבק על עתיד המקצוע ואיכות השירות המקצועי למטופל.

מתוך האחריות כלפי ציבור המטופלים במערכת הבריאות, במסגרת השביתה הצפויה לא תהיה פגיעה בפעילות המעבדות הקשורה לחדרי המיון, למחלקות טיפול נמרץ, פגים, אונקולוגיה ויחידות הפריון. בנוסף לכך, תפעיל הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות ועדת חריגים שתדון בבקשות ספציפיות שיתקבלו להחרגת השביתה, ותאשר במקרה הצורך ולאחר הפעלת שיקול דעת מקצועי.

יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון: "הגיעו מים עד נפש, מצד אחד המדינה הניפה כדגל את המלחמה בזיהומים, אך מצד שני היא מתנהלת בצורה הפוכה ומקשה על עובדי המעבדות המקצועיים והמסורים לבצע את מלאכתם. אני קוראת לאנשי משרדי האוצר והבריאות להתעורר ולפתור את המשבר לפני שיהיה מאוחר מדי. בריאות הציבור מונחת פה על הכף. לא ייתכן שהמעבדות הרפואיות והמעבדות לבריאות הציבור קורסות, ואף גורם ממשלתי לא נותן על כך את הדעת ולא מוכן לשנות את המצב".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *