אני לא יודע מה אומרים האדמורי"ם, הליטאים טובים יותר • דב הלברטל

הזדמנתי לאזור מאה שערים בשבת. הייתי היחיד בין עשרות רבות שפגשתי בדרך, שלבשתי מסכה. נראיתי גם בעיני מגוחך. קשה לכאורה להבין מה פשר התופעה. זה הרגיז אותי מאוד. אנשים יראי שמים, חרדים, מקפידים על קלה כבחמורה, ומזלזלים בדיני נפשות. גם במאה שערים מתו ונדבקו אנשים. ואיפה הדוגמא האישית? מה הזלזול והרשלנות האלה. מאיפה זה בא?

הזדמנתי לאזור מאה שערים בשבת. הייתי היחיד בין עשרות רבות שפגשתי בדרך, שלבשתי מסכה. נראיתי גם בעיני מגוחך. קשה לכאורה להבין מה פשר התופעה. זה הרגיז אותי מאוד. אנשים יראי שמים, חרדים, מקפידים על קלה כבחמורה, ומזלזלים בדיני נפשות. גם במאה שערים מתו ונדבקו אנשים. ואיפה הדוגמא האישית? מה הזלזול והרשלנות האלה. מאיפה זה בא?

זה לא רק במאה שערים. החסידים באופן כללי, מזלזלים. כבר בהתחלה, עוד כשהיתה הקורונה בתוקפה, חסידים התנהגו כאילו אין קורונה. בכלל, כל מי שיש לו פאות, גם אם הוא ספרדי מברסלב, מזלזל במסכות ובתנאים המגבילים. הדברים נכתבים בהכללה. יש חסידים אחרים. אבל הראיתי למישהו במשך מספר תפילות, כל מי שהיה עם פאות, היה ללא מסכה.

גם ספרדים לא מעטים מזלזלים בעניין. גם בזה אני נתקל בתפילות או ברחוב. אסור להכליל, אבל זו המציאות. אולי לשים מסכה זה לא לכבודם של החסידים, הירושלמים והספרדים.

אני לא יודע מה אומרים האדמורי"ם. כי גם כשתגיד לחסיד שהאדמו"ר הוציא מכתב להישמע בדקדוק להוראות משרד הבריאות, הם יגידו שהאדמו"ר לא מתכוון לזה, וכתב את זה רק בשביל התקשורת.

אני לא מדבר כאן על האנטי ציונים. הם בכלל מתנהגים בהפקרות ובסיכון חייהם וחיי אחרים. לא איכפת להם מכלום. העיקר לא להקשיב לציונים. גם אם ימותו עשרות מתוכם. עליהם אין מה לדבר. הכוונה היא לחסידים באופן כללי. לשטיבלאך, לבתי הכנסת של החסידים, של הספרדים, רמת הזהירות שם היא כאילו אין קורונה בעולם. אצל החסידים פחות מאשר הספרדים.

הכוונה היא לא רק למה שהיה בל"ג בעומר. אני עצמי ראיתי עשרות חסידים רוקדים יד ביד כאילו אין קורונה, ללא מסכות, ולידם עומדים נשים וטף, ללא מסכות ובלי שמירת מרחק. אבל מכיוון שנדמה לי שהם היו שייכים לאנטי ציונים, לא אטען שכל החסידים כך.

המגזר היחיד שלוקח ברצינות את ההוראות, הוא המגזר הליטאי. בהתחלה גם הוא זלזל. היו קולות שהציונים רק רוצים למגר את הישיבות. אבל הם התעשתו. גם כאן אין להכליל, כי ישנם ליטאים שמזלזלים בהוראות. אבל באופן כללי, הוא המגזר הזהיר ביותר. יש הרבה יותר עטית מסכות ושמירת מרחק ואי נתינת יד, אצל הליטאים, מאשר אצל חסידים או ספרדים.

אם בין נפגעי הקורונה לא היו חרדים, היתה לי תשובה. כנראה שיש על החרדים השגחה פרטית מיוחדת, כך הייתי אומר. ושלא תהיה שום אי הבנה. גם אז הייתי מרוגז אם לא היו נשמעים להוראות. אלא שהחרדים הם שבעים אחוז מנפגעי הקורונה, כולל המתים מתוכם. ועל מה שנעשה בקהילות החרדיות בחוץ לארץ, אין לצערנו צורך להכביר במילים.

התשובה מוכרחה להיות בפער בלמדנות שבין הליטאים לחסידים ולספרדים. כנראה שהלמדנות עושה משהו. מביאה ליותר משמעת. ליותר רצינות. ליותר עומק. ליותר הבנה שיש חכמה בגויים, וקל וחומר בציונים.

אני פשוט לא רואה כל סיבה אחרת, איך זה שדווקא המגזר הליטאי מקפיד, בעוד שהחסידים והספרדים מזלזלים. לפי דרכם, כנראה שהרופאים לא מבינים כלום, והם מצאו איזה ווארט אצל אחד האדמורי"ם, ממנו משתמע שעדיף לא להישמע. אין לי הסבר אחר.

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. סלח לי, גיבוב של שטיות

    רוב רובם של החסידים ממושמעים.
    מצאת הכבשה השחורה.. מאה שערים . פשש כל הכבוד לך.
    גם הליטאים בהתחלה זילזלו בהוראת הגר"ח שליט"א עד שהמציאות טפחה על פניהם.

    אולי תביא את העצנקים כדוגמא לכל הליטאים???

    ואגב, מתוך כל הנפטרים החרדים, כמה מאלו (באחוזים) היו מהחסידיות שבקרת בהם??
    לא שאני מצדיק את ההתנהגות, אבל
    תראה מה קרה בהגימנסיה.. כ25% נדבקים
    ומה המצב במאה שערים?
    ומה התוצאה מההדלקות הגדולות בל"ג בעומר בהרבה חסידיות. גארנישט, כלום!! אולי היה כמה בודדים כמו הממוצע בכל הארץ, אבל כלום חריג.

    אז ליטאי ממורמר, הנתונים מדברים בעד עצמם.
    ואל תשווה חוץ לארץ למאה שערים, כנ"ל תקרא מספרים.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. למה?

    לצערנו אתה צודק אבל למה את חייב תמיד לכתוב בצורה פוגענית ומרגיזה? אי אפשר לכתוב מעודן ומכובד יותר?

    רפאל ישראלי |
    הגב
  3. אני ספרדי שלא שם מסיכה מכיוון ששמתי ג' בקלפי ואיני מפחד לחלות בקורונה (מפיו של ר' חיים )

    אני ספרדי שלא שם מסיכה מכיוון ששמתי ג' בקלפי ואיני מפחד לחלות בקורונה (מפיו של ר' חיים )

    אני ספרדי שלא שם מסיכה מכיוון ששמתי ג' בקלפי ואיני מפחד לחלות בקורונה (מפיו של ר' חיים ) |
    הגב
  4. איזה אידיוט

    נשלח את הכתבה לעיתונות הכללית כדי שימצאו סיבות לרדת גם על המגזר הליטאי עם גזענות

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  5. ואוו כמה טימטום באיש, אצלינו בבני ברק בדיוק הפוך הלטאים בעיקר עץ מזלזלים ורבים עם כולם

    מה לעץ ולדומיהם יש איזה וורט שגם אנחנו לא יגענו עליו למה צריך לזלזל. אני מזמין אותו לשיכון .ג בבני ברק ויראה שזה המצב.

    בני הפרנק |
    הגב