בית הדין ביטל היתר 100 רבנים לשאת אישה שניה שניתן לסרבן גט

לפני מספר שבועות הגיע אל ח' מכתב מבית דין בחו"ל בו נאמר שמיכאל אייזנבך, אשר מסרב לתת לה גט, קיבל היתר מאה רבנים בארה"ב לשאת אישה שניה. בשבוע שעבר ביטל בית הדין בירושלים בראשותו של הדיין הרב אוריאל לביא את ההחלטה

ח' בת ה-35 ומיכאל אייזנבך, המשתייכים לחסידות תולדות אהרון, היו נשואים 9 שנים עד שהחליטה בעקבות מסכת ייסורים והתעללות שכללה אלימות קשה כלפיה וכלפי חמשת ילדיהם, להתגרש ממנו. ח' תבעה בבית משפט לענייני משפחה מזונות ומשמורת על הילדים, ובמקביל פנתה לבית הדין של העדה החרדית. אייזנבך פנה לבית הדין הרבני ממלכתי, אולם מיד אחר כך עזב את הארץ לחו"ל, בעודו משאיר את אשתו עגונה, ללא אמצעי פרנסה, כאשר היא מטפלת בחמישה ילדים קטנים.

אייזנבך, המסתיר עד היום את מקום מגוריו, יצר קשר באמצעות מקורבים, ודרש שח' תעביר את הסמכות להתדיין לבית הדין הרבני בכל הנושאים. ח' נעתרה לבקשתו ואף חתמה על הסכם ברוח זו, אולם מיד לאחר חתימת ההסכם, אייזנבך ניתק קשר לשלש שנים נוספות.

לפני כחודשיים הגיע מכתב מאדמו"ר חשוב באנגליה עם צילום של גט ובו נכתב שאייזנבך הלך לבית דין במונסי שבניו יורק, קיבל היתר מאה רבנים לשאת אישה שניה, בכפוף לגט שהשאיר בבית הדין.
ההלם היה גדול, ועמו התקווה: אולי ימצא כאן הפתרון וח' סוף סוף תשתחרר מכבלי עגינותה? כאן הסתבר שאייזנבך שלח מכתב נוסף ובו רשימה של דברים שהיא צריכה לקיים, כדי שיסכים לשבת איתה למשא ומתן על תנאים לקבלת הגט.

ח' ההמומה פנתה לטוענת רבנית ועו"ד אסנת שרון שמייצגת אותה מטעם ארגון יד לאישה מבית רשת אור תורה סטון. שרון ניסתה להבין מהם התנאים אותם המעגן מבקש, אך נתקלה בסירוב – קודם שתבטל את תביעת המזונות והמשמורת, ורק אז יסכים לנהל משא ומתן על הסכם גירושין חדש. "צריך להבין כי ברגע שהלכנו לבית הדין הרבני, הדיון בעניין כבר אינו בסמכותו של בית הדין לענייני משפחה", מסבירה שרון, "הוא יודע זאת היטב ובכל זאת נאחז בכך ומנצל את המצב כדי לא לתת גט לח'".

מאחר שאייזנבך מסתיר את מקום מגוריו, מזה שנה וחצי מפורסמים שמו ותמונתו באתר בתי הדין הרבניים. גם אקט חמור זה לא הביא עד עתה את הגט המיוחל. לפני כחצי שנה פסק בית הדין כפיית גט כנגד אייזנבך בכל אמצעי שהחוק מאפשר: "הבעל בחר לברוח מהארץ ולא להתמודד עם חיוב המזונות שיש לו כלפי ילדיו… אבל בוודאי שאין הצדקה להוסיף חטא על פשע וגם לעגן את אשתו… לכן די בטענה זו כדי לחייב את הבעל לתת גט לאשתו".

בשבוע שעבר התקיים דיון דחוף בבית הדין הרבני בירושלים בראשותו של הדיין אוריאל לביא, לאחר שכל הניסיונות לבירור התנאים אותם אייזנבך מבקש עבור הגט כשלו. בדיון סיפרה ח' את כל מה שקרה ואף הציגה את מכתבו של אייזנבך בפני הדיינים. בית הדין נתן פסק דין חד משמעי שפוסל לחלוטין את היתר 100 רבנים שהתקבל בארה"ב. הדיינים הזכיר את פסיקתם של הרב משה פיינשטיין והרב יוסף שלום אלישיב ז"ל אשר תקנו תקנות ברורות לגבי היתר מאה רבנים, וקבעו שבית הדין בארה"ב לא עמד בהן. בתקנות מודגש כי על הבעל לדאוג שהאישה תוכל לקבל את גיטה בכל עת שתרצה ובלא שום קושי ומניעות, ו'היתר' שניתן ללא זה יחשב לחסר ערך. בית הדין בירושלים קבע באופן ברור ונחרץ: "מאחר ותקנות אלו מחייבות את בית הדין בארה"ב… ההיתר בטל לחלוטין". עוד הוסיפו שהיתר 100 רבנים לשאת אישה אחרת, תקף רק כאשר האישה אינה רוצה לקבל גט, ואילו כאן ח' רוצה בכך עד מאוד.

"הדיון בהיתר הנישואין יכול להתקיים רק במסגרת דיון במעמד שני הצדדים. מאחר שכבר החלו דיונים בין הצדדים בבית הדין בירושלים, לא ייתכן שבית דין אחר בארה"ב ידון בבקשתו להיתר נישואין", אומר בית הדין. "הבעל הוא זה שנמלט מהארץ ואינו ציית לפסק בית הדין המחייבו בגירושין, ותוך כדי הדיונים כאן בירושלים מצא לעצמו מי שידון בבקשתו להיתר נישואין בלא דיון ועדויות במעמד האישה". בנסיבות אלו ההיתר בטל ו"'חרם דרבינו גרשום' רובץ על הבעל".

בית הדין מסיים בהחלטה דרמטית ומאשר את פרסום החלטתו ללא השמטת שמות הצדדים "זאת במגמה להביא לידיעת העוסקים בהיתר הנישואין ובחתימת מאה רבנים שחובה עליהם למשוך ידם מכך".

טוענת רבנית ועו"ד אסנת שרון מוסיפה: "בסיפור שלנו הגט ניתן מבלי שאנו יודעים מי בית הדין, והם מסתתרים מאחורי החלטה שאין לה שום ביסוס הלכתי. יש שמועות שאפשר בעשרת אלפים ש"ח לקנות היום היתר כזה. האם זה מה שנעשה כאן וההחלטה הזו שמשחקת בחייה של ח' התקבלה עבור בצע כסף? הייתכן שבית דין כלשהו בעולם נותן היתר כזה דרמטי בלי לשמוע את האישה?!"

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון יד לאישה מבית אור תורה סטון: "הסיפור של ח' חושף אותנו לתופעה מצערת בה בעל מעגן מרהיב עוז ובעוד הוא אוחז בכח בחירותה של אישה אחת, הוא מוצא היתר מפוקפק לשאת אישה שניה וכבר מתחיל בחיים חדשים. לצערי הרב אין זו הפעם הראשונה בה אנחנו נתקלות בעיוות צדק משווע שכזה. תודה לבית הדין שנרתם למזער את העוולה ולצאת נגדה בראש חוצות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *