בית העלמין באוֹשֶנצִ'ין מוצע למכירה

אוֹשֶנצִ'ין [Osieciny] היא עיירה קטנה ליד וְלוֹצלַוֶוק בצפון-מערב פולין. ערב השואה היו בה 450 יהודים, עולם ומלואו. מוסדות קהילה מפוארים, רבנים דגולים, תנועות ציוניות. את כל 450 היהודים אפשר היה להעמיס על מטוס ג'מבו ולהעלות לישראל…

יהודיה גורשו להשמדה בחֶלמְנוֹ באפריל 1942. שני יהודים ילידי העיירה שניסו לחזור אליה לאחר השואה, נרצחו בה, ואחד נפצע. רק 15 נותרו ממאות יהודי העיירה.

בית-הכנסת עומד עד היום על תילו, מוזנח ומשמש לחנויות. בית המדרש העומד לידו משמש לצרכים אחרים. רחוב היהודים שינה את שמו. מגורי הרב תפוסים בידי תושבי העיירה הלא-יהודים, כמו גם בתים אחרים של היהודים. בית העלמין היהודי חולל בידי הנאצים, ומצבותיו נגנבו ע"י הפולנים לאחר השואה והפכו לאבני מדרכה. בית העלמין תפוס כיום בידי אדם פרטי, שמציע אותו למכירה ומתוכננת הקמת מרכז מסחרי עליו. טכנאי טלפון שחפרו בו תעלה, חשפו עצמות וגולגלות בעומק של 30 ס"מ בלבד…

מעבר לכך אין כל זכר, אנדרטה או אמצעי-אזכרה אחר לתושבי העיירה היהודים. הם נמוגו והיו כלא-היו. העירייה איננה עושה דבר להנציח את זכרם, וללמוד לקח ממה שארע בעיירה.

אם ממשלת פולין דורשת לאחרונה התיחסות שונה מצד ישראל ובעיקר בני-הנוער בביקוריהם בפולין – עליה מוטלת חובת ההוכחה שיש אכן הצדקה לכך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *