בניגוד לחוק: בתי הדין הרבניים פרסמו בפומבי שמה של מסורבת גט

בתי הדין הרבניים פרסמו בסוף השבוע האחרון את שמה של מסורבת גט, זאת בניגוד לחוק ובאופן שעלול לגרום לה נזק. בפרסום נכללו גם שמותיהם של בני משפחה נוספים שמעורבים לכאורה בפרשה. ההודעה נשלחה למאות מנויים ברשימת התפוצה מטעם בתי הדין, ובהם גם אזרחים, עורכי דין ועיתונאים.

בתי הדין הרבניים פרסמו בסוף השבוע האחרון את שמה של מסורבת גט, זאת בניגוד לחוק ובאופן שעלול לגרום לה נזק. בפרסום נכללו גם שמותיהם של בני משפחה נוספים שמעורבים לכאורה בפרשה. ההודעה נשלחה למאות מנויים ברשימת התפוצה מטעם בתי הדין, ובהם גם אזרחים, עורכי דין ועיתונאים.

את המייל עם שמה של האישה ושמותיהם של בני משפחה נוספים האסורים על פי חוק בפרסום, שלחה מערכת בתי הדין ארבע פעמים, ככל הנראה, לאחר ניסיונות לטשטש את השמות שפורסמו מטעמה בפעמים שקדמו לכך. עם זאת, גם לאחר מכן חלק מהשמות עדיין נותרו במסמך שהופץ. שליחת המסמך פעם אחר פעם הגבירה את תשומת ליבם של מאות המנויים, באופן שהביא לפגיעה גדולה יותר בפרטיות המעורבים.

פרסום של פסקי דין והחלטות שיפוטיות עלול להיות כרוך בפגיעה בפרטיותם של בעלי הדין. חשש זה משמעותי במיוחד כאשר מדובר בפסקי דין בענייני משפחה, המכילים מידע אישי רב, בנוגע, למשל, ליחסים רגישים שבין בני הזוג, למצבם של קטינים, לאופיים של המעורבים בהליך או למצבם הכלכלי. בהתאם לכך, פרסומם של פסקי דין רבניים נאסר על פי חוק, בין אם הליכים אלו התנהלו בדלתיים סגורות ובין אם התנהלו בפומבי, כל עוד לא התיר בית הדין את הפרסום במפורש.

לפני מספר שנים, הורה היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, עו"ד שמעון יעקבי, לדיינים לכלול בפסיקותיהם הוראה מפורשת בעניין פרסום פסקי הדין, והנחה להקפיד שלא לפרסם את שמות בעלי הדין וילדיהם הקטינים. במקרה שאירע בסוף השבוע פסק הדין פורסם בפזיזות וברשלנות, ללא כל מחשבה מקדימה, מבלי שישנה הוראה כלשהי בפסק הדין, ותוך פרסום שמות הצדדים בניגוד לדין.

גורמים המעורים בפרשה טענו כי במקרה זה "באופן אבסורדי בית הדין ממשיך לפעול כנגד מי שאינו רלוונטי לעניין, ומפרסם את שמות האישה והאב דווקא, ולא שם הבעל הסרבן", ולדבריהם, "יש להצטער על כך שבית הדין והדוברות אינם משקיעים את כל מאמציהם כנגד הבעל הסרבן דווקא, שכן גם האב עצמו ביקש מפורשות את פרסום שמו של בנו ברבים , על מנת להפעיל עליו לחץ ליתן את הגט, ואף על פי כן לא ניתנה עד כה כל החלטה בבקשתו".

מדובר בפרשה בה בני הזוג נישאו לפני כ-20 שנה והתגוררו בארצות הברית שם נולדו להם שני ילדים. לפני למעלה מעשור הם הגיעו לביקור בישראל, ובמהלכו לקתה האישה באירוע מוחי ונשארה נכה עד היום. בית הדין קבע כי הבעל חייב לתת גט לאשתו, אך הבעל שחזר לארה"ב התעלם מפסק הדין ואפילו לא טרח לערער עליו.

הדיינים קבעו כי אביו של הגבר הוא שעומד מאחורי העיגון, זאת ללא כל ראיה מפורשת שהוצגה לכך עד כה. למרות זאת, לאחרונה אולץ האב לשלם קנס בסך מיליון וחצי שקלים על כך שבנו מסרב לתת גט, זאת למרות שאין לו קשר עמו, ועל אף העובדה ש ביקש מבית הדין לפעול כדי להוציא נגדו צו מעצר על מנת שייתן גט לאשתו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *