בעקבות הקורונה: מחלוקת בעולם הערבי על צום הרמדאן – ד"ר דרור מנור

גורמי רפואה בכירים מכל העולם הערבי והמוסלמי, ביניהם פרופסורים בעלי שם, טוענים שהצום יחליש את עמידותו של גוף האדם לחיידקים

לאחרונה אנו עדים לדילמה מיוחדת במינה המתנהלת בכל מדינות העולם הערבי והמוסלמי: האם יש להתיר את צום הרמדאן, או שכדאי להודיע על הקלות מסוימות בכל הקשור לצום. חכמי הדת הבכירים טוענים בתוקף כי נגיף הקורונה לא יפריע כלל לקיים בשלמותו את החודש של צום הרמדאן. לעומת זאת, גורמי רפואה בכירים מכל העולם הערבי והמוסלמי, ביניהם פרופסורים בעלי שם, טוענים שהצום יחליש את עמידותו של גוף האדם לחיידקים. עדיין לא ידוע באמת מה יהיה, אבל נוצר הרושם כי חכמי הדת הבכירים יהיו מוכנים להתעלם מאותם מוסלמים אשר יחליטו לשתות ולאכול בביתם.

חשוב לציין כי עד עכשיו אין נתונים אמיתיים שפורסמו בקשר למספר האנשים שנפגעו מנגיף הקורונה במדינות העולם הערבי והמוסלמי. רוב המדינות הן נחשלות ופרימיטיביות, והמשטר בהן הוא דיקטטורי ונוקשה, ואינו מרשה לחשוף את הנתונים האמיתיים. דוגמא בולטת לכך היא מצרים. התקשורת המקומית מדברת על מעל למאתיים נפטרים ועל כ- 3,000 חולים, שחלקם אף הבריאו מהמחלה. אולם מדינות העולם המערבי בטוחות כי מדובר בשקר של ממש, וכי יש במדינה אלפי נפגעים מהנגיף הקטלני. לאור השלטון הדיקטטורי שאנו מכירים במצרים, סביר להניח כי מדובר בנתונים מזויפים של השלטונות.

אין ספק כי צום הרמדאן ייראה שונה לחלוטין השנה. סעודיה סגרה את מתחם הכעבה והכריזה בקשיחות כי לא תאפשר את כניסתם של מיליוני מוסלמים מכל העולם הערבי והמוסלמי כמו בכל שנה לערים הקדושות לאסלאם מכה (שבה שוכנת אבן הכעבה) ואל-מדינה (שבה שוכן קבר הנביא מוחמד). השלטונות גם מונעות את כניסתם לממלכה של תיירים שביקרו במדינות שנפגעו מהקורונה. הממלכה הסונית איננה מוכנה בשום פנים ואופן לאפשר כאוס של התפשטות נגיף הקורונה. הרי בעבר חוותה סעודיה התפרצויות של מגיפות סביב העלייה לרגל. מועצת המלומדים שבסעודיה אף קראה למוסלמים ברחבי העולם לערוך את תפילות הרמדאן בבתיהם, כל עוד המדינה שאליה הם משתייכים דורשת מהם לשמור על כללי הריחוק החברתי.

השנה ייעלמו לחלוטין "שולחנות רחמן" מהרחובות של הערים הגדולות בעולם הערבי כולו, דוגמת קהיר. בעקבות המצב הרשויות במצרים קוראות לסוחרים ולאנשי העסקים שמעמיסים בכל שנה מזון רב על השולחנות (מדובר במיוחד בפירות מתוקים לשבירת הצום) לרכז את הכל בחבילות ולשלוח אותן לשכונות העוני שתושביהן זקוקים לסיוע רחב היקף, ובמיוחד למוצרי מזון שיאכילו את המשפחות שרובן מרובות ילדים. נגיף הקורונה מהווה אסון כלכלי עבור השווקים והחנויות שבקהיר. הרי אנשים אינם רוצים להגיע למקומות אלו כי הם חוששים מהמחלה. בנוסף, הרשויות הטילו השנה עוצר לילי ואסרו על תפילות משותפות או פעילויות נוספות. נשיא איראן, עלי חמינאי, אף קרא לבני עמו להתפלל הפעם אך ורק בבתיהם.

חשוב לציין כי חולים, קשישים, נשים בהיריון וילדים עד גיל 12 פטורים ממצוות הצום. כך גם אלו שתכננו לנסוע לחוץ לארץ. יש רופאים בעולם הערבי, ביניהם פרופסורים בכירים, שטוענים כי יש לתת פטור לאנשים ששהו בקרבת חולי קורונה, ואפילו לאלו שחוששים להידבק מהמחלה. בטוח שהפעם חכמי הדת הבכירים לא ייקחו שום סיכון מיותר, והדבר אף נדון באוניברסיטת אל-אזהר המפורסמת שבקהיר ששולחת כל מוסלמי שמתלבט עם לצום או לא- להתייעץ עם הרופא האישי שלו.

מה שמדהים הוא שרוב מנהיגי מדינות העולם הערבי נעלמו לגמרי מהשטח. אנחנו כמעט לא רואים או שומעים אותם. לקראת צום הרמדאן החליטו רובם לעבור למקומות מסתור, משם הם ינהלו את ענייני המדינה או הממלכה. דוגמא בולטת לכך היא מלך סעודיה סלמאן. המלך הקשיש בן ה- 84 בודד את עצמו למען ביטחונו בארמון ליד העיר ג'דה שלחופי הים-האדום. בנו, יורש העצר הנסיך מוחמד בן ה- 34, עבר יחד עם שרים סעודים רבים לאתר צפוני יותר מהעיר שבה שוהה אביו, היכן שהוא מתכנן לבנות את העיר נאום. המנהיג הערבי היחיד שנראה בציבור הוא נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שנראה רק פעם אחת כשהוא חובש מסכה על פניו בכינוס של אלפי חיילים וקצינים של הצבא המצרי. צריך לראות כיצד תעבור תקופת הרמדאן השנה בצל מגפת הקורונה. ברור לכל כי מדינות אשר תנהגנה באופן ראוי לא תסבולנה ממספר רב של חולים וקורבנות. אין ספק כי המוסלמים יאלצו להתמודד עם ההשלכות של נגיף הקורונה- הפרדה כפויה וריחוק חברתי, דווקא בתקופה שבה הם רגילים להתאחד. קרוב ל- 1.8 מיליארד מוסלמים ברחבי העולם עומדים לעבור רמדאן שהם אינם מכירים, במיוחד לאור הטלות עוצר, מסגדים סגורים ואיסור מוחלט על תפילות המוניות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *