בצל הקורונה: התקוממות אלימה באתיופיה – ד"ר דרור מנור

לאחרונה הורה ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד, לפעול בתקיפות נגד מיליציה השולטת על מחוז תיגראי שבצפון המדינה. בתגובה לפעולה, אנשי המיליציה האלימה רצחו באכזריות רבה מאות אזרחים בעיירה מאי קאדרה באמצעות מאצ'טות- סכינים גדולות ורחבות

לאחרונה הורה ראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד, לפעול בתקיפות נגד מיליציה השולטת על מחוז תיגראי שבצפון המדינה. בתגובה לפעולה, אנשי המיליציה האלימה רצחו באכזריות רבה מאות אזרחים בעיירה מאי קאדרה באמצעות מאצ'טות- סכינים גדולות ורחבות. לעיתים נדמה כי אין גבול לאכזריות של בני האדם. לא רק שראש הממשלה נאלץ להתמודד עם מגפת הקורונה שמכה בארצו מאז חודש מרץ, עליו גם להשקיע מאמצים רבים בלוחמה האינטנסיבית במורדים.

מוקד האלימות והזוועה הוא המחוז הצפוני תיגראי, אשר גובל בסודאן ובאריתריאה, שכבר חווה במשך השנים מלחמת אזרחים קשה ועקובה מדם שגבתה קורבנות רבים. במהלך חודש נובמבר התחדש הסכסוך בין כוחות הממשלה לבין המורדים, לאחר שראש הממשלה אחמד הורה על פעולה צבאית אינטנסיבית נגד מיליציה הידועה בשם "החזית העממית לשחרור תיגראי", השולטת במחוז וטוענת בתוקף שהיא מפלגה פוליטית לגיטימית. ההחלטה על הפעולה של כוחות הממשלה התקבלה לאחר סדרת תקיפות אכזריות של מחנות אשר שייכים לצבא האתיופי, בהן הואשמה המיליציה.

במסגרת הסכסוך הצבאי הקשה, שכלל ביום שבת, 14 בנובמבר, גם התקפת טילים מאסיבית מצד "החזית העממית לשחרור תיגראי" על שני נמלי תעופה- המיליציה מואשמת גם במעשי טבח אכזריים באזרחים. על פי עדויות של ארגוני זכויות אדם, באזור העיירה מאי קאדרה נערך טבח מאורגן ביום שני, 9 בנובמבר, שבו נטבחו באמצעות מאצ'טות מאות בני אדם. לפי ארגונים אלה, הטבח הנורא בוצע על ידי כוחות של "החזית העממית לשחרור תיגראי", אך המיליציה מכחישה בתוקף כי היא האחראית למעשה.

פליטים רבים מהטבח הנורא הגיעו לגבול עם סודאן וסיפקו מספר רב של עדויות על מה שנעשה באזור, אך הם לא היו בטוחים כי "החזית העממית לשחרור תיגראי" היא האחראית למעשים האכזריים וחסרי המצפון. בסודאן הוקם במהרה מחנה פליטים שקלט במהרה 7,000 אזרחים אתיופים שהצליחו להימלט מידי המיליציה האלימה ולהציל את חייהם. במקביל סיפרו חלק מהפליטים כי ההפצצות של הצבא האתיופי באזור גרמו גם הן למספר רב של הרוגים. ההפצצות שבוצעו ברובן על ידי מטוסי קרב הרסו בתים רבים וקטלו אזרחים רבים ללא הבחנה. צבא אתיופיה אף השתמש ברובים ובמאצ'טות במהלך הפעולה.

אין ספק כי מדובר במהלומה קשה לראש הממשלה האתיופי, אבי אחמד, שזכה בפרס נובל לשלום על הסכם שלום לשנת 2018, לאחר שהביא לחתימת הסכם עם אריתריאה, וכן זכה לשבחים על פתיחת הכלכלה האתיופית ועל שיפור המערכת הפוליטית במדינה. סביר להניח כי אחמד לא ירצה לפגוע בשמו הטוב ויעשה כל מאמץ להסדיר את המצב עם המיליציה האלימה הפועלת במחוז תיגראי. כמו כן, יהיה על ראש ממשלת אתיופיה לפעול באינטנסיביות כדי להחזיר את אלפי הפליטים שברחו לאחרונה לסודאן. על פי דיווחים שונים, פליטים רבים נאלצים להילחם על כל פיסת לחם ועל כל טיפת מים נקיים כדי לשרוד, וקיים חשש כבד מפני התפשטותן של מחלות, מעבר לחשש המתמיד מפני מגפת הקורונה שפוגעת קשות ביבשת אפריקה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *