בצל התפשטות הקורונה: מגעים כלכליים אינטנסיביים בין ישראל ללבנון- ד"ר דרור מנור

למרות התפרצות הגל השני של מגפת הקורונה על כל ההשלכות הקשורות בכך, ישראל ולבנון קרובות מאוד לסיכום, בתיווכה של ארה"ב, על פתיחת משא-ומתן לקביעת הגבול הימי הכלכלי בין שתי המדינות. מדובר בפריצת דרך משמעותית ביותר, כיוון שנושא זה נמצא במחלוקת קשה כבר שנים ארוכות.  

למרות התפרצות הגל השני של מגפת הקורונה על כל ההשלכות הקשורות בכך, ישראל ולבנון קרובות מאוד לסיכום, בתיווכה של ארה"ב, על פתיחת משא-ומתן לקביעת הגבול הימי הכלכלי בין שתי המדינות. מדובר בפריצת דרך משמעותית ביותר, כיוון שנושא זה נמצא במחלוקת קשה כבר שנים ארוכות.

 

אם לא יהיו הפרעות ברגע האחרון, כולל צעדי מנע של חיזבאללה, ישראל ולבנון אמורות להתחיל מספר ימים לאחר סיום חגי תשרי בסבב ראשון של משא-ומתן, אשר יתנהל במפקדת יוניפי"ל (כוח האו"ם הזמני בלבנון) בעיירת החוף הלבנונית נאקורה בהשתתפות נציג האו"ם והמתווכים האמריקאים שיגיעו במיוחד מארה"ב.

 

חשוב לציין כי היו כבר מספר מקרים בשנים האחרונות שבהם ישראל ולבנון היו קרובות לסכם על חידוש במשא-ומתן לקביעת הגבול הימי הכלכלי בין שתי המדינות. אולם הפעם נראה כי לבנון בשלה יותר מתמיד, ושאף אחד לא יוכל לעצור אותה. הסיבה העיקרית לכך היא המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את המדינה.

 

ידוע לכל כי מצבה הכלכלי של לבנון גרוע ביותר, וכי רק נס יציל אותה מפשיטת רגל. מחצית מהאוכלוסייה נמצאת עמוק מתחת לקו העוני ואינה מסוגלת לקנות אפילו מצרכים חיוניים למשפחות המסכנות. התושבים חשים ייאוש ותסכול שרק הולכים ומעמיקים. למרות המצב הנואש, מדינות העולם אינן נרתמות לסייע ללבנון. מדובר הן במדינות המערב והן במדינות העולם הערבי. הלבנונים מבינים שהם זקוקים נואשות לגז, וכי הם אינם יכולים לבזבז יותר כסף על יבוא סולר.

 

האמריקאים היו אלה שהביאו לפריצת הדרך המשמעותית, כאשר עוזרו של מזכיר המדינה, דיוויד שנקר, ערך לאחרונה מספר ביקורים דחופים הן בביירות והן בירושלים. בישראל ובלבנון ייחסו חשיבות רבה לתיווך האמריקאי, ופעלו בהתאם תוך עריכת דיונים והתייעצויות. בישראל פעל רבות בעניין שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, ואילו בלבנון פעלו רבות יושב-ראש הפרלמנט השיעי נביה ברי ונשיא המדינה מישל עאון, אשר השקיעו רבות מזמנם להצלחת המהלך.

 

גורמים בכירים בירושלים מעריכים כי חיזבאללה החליט הפעם להסכים למשא-ומתן לקביעת הגבול הימי הכלכלי בין ישראל ללבנון. גורמים אלה מקווים שארגון הטרור השיעי לא יחליט ברגע האחרון להטיל וטו על כל העניין, כיוון שמדובר בצעד שיוביל להתקרבות בין שתי המדינות בעתיד הקרוב. זאת לאור המשבר הכלכלי החמור שפוקד את לבנון, שגם כך סובלת קשות ממגפת הקורונה.

 

ישראל אינה מעוניינת כלל בקריסתה של לבנון. ההיפך הוא הנכון: ישראל מוכנה להירתם ולסייע ככל הניתן ללבנונים לצאת מהבוץ שבו שקעו. הקברניטים בירושלים יהיו מרוצים מאוד אם לבנון תהנה ממשאבי הגז שלה. הדבר יוכל לעזור לממשלה הלבנונית להתחיל להזרים כספים לכל תחומי החיים במדינה הענייה ולהקל על הסבל העצום של האוכלוסייה. לבנון ודאי תעריך את ישראל על מאמציה להציל את הכלכלה המקומית, כי אף מדינה אחרת בעולם אינה מעוניינת לסייע לה, כולל ארה"ב וסעודיה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *