ברבש בכנסת בעקבות האישפוז הביתי במאה שערים

פרופ' ברבש: "משרד הבריאות חייב להפעיל נוהל עבודה מסודר לטיפול ביתי בחולי קורונה – לא יכול להיות ששירות טוב כזה יינתן רק למי שיכולתו משגת לשירות הפרטי"

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, התכנסה היום יחד עם מנהלי בתי חולים, נציגי קופות החולים לדון בנושא האשפוז בקהילה לחולי הקורונה, דבר שיביא ע"פ המומחים לירידה משמעותית בעומסים על המחלקות ויפיג את החשש מקריסת בתי החולים בחורף עם עלייה בתחלואה יחד עם השפעת.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח אמר בדיון: " סגר שלישי עלול להיות הרסני עוד יותר מקודמיו – למערכת הכלכלית והחברתית בישראל. הקו האדום שבסופו של דבר קובע מתי יהיה סגר, הוא העומס בבתי החולים, עומס שילך ויגבר לקראת החורף. לכן, לצד חיזוק מערכת הבריאות והעלאת הקו האדום, נדרשות פעולות אחרות ושינוי מחשבה שתאפשר בסופו של דבר להוריד את העומס בבתי החולים והתרחקות מהקו האדום שממנו המערכת חוששת, ולמעשה לאפשר לנו לחיות לצד הקורונה מבלי להידרש לסגר על החיים והמשק הישראלי.

העובדה שטרם נעשה דיון רציני ומעמיק בנושא האשפוז בקהילה בקבינט הקורונה זה חלק מכשלי ניהול משבר הקורונה – במקום שיעסוק בדיונים ארוכים האם לפתוח חנות פלאפל או לסגור אותו, לא עוסקים בהחלטת מדיניות להעביר חלק מהאשפוז לאשפוז בביתי. נאמר בדיון כי 15 עד 20% אפשר שלא לאשפז אותם בבית חולים – זהו חיסכון כלכלי, בריאותי, נפשי וחברתי. זה צריך להיות בהחלטת מדיניות ובמתן הנחיות של יצירת המערכות שיעשו זאת באופן יעיל. הדבר הזה צריך לעלות על שולחנו של הקבינט באופן מידי עוד לפני שמגיעים לחודש נובמבר. רק ככה נוכל להימנע מצעדים שעולים יקר למדינת ישראל בסגר אחרי סגר".

חבר הצוות המייעץ לקבינט ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש טען: "חלק מההנחיות שאיתם אנו עובדים מפגרות אחרי הדברים שאותם אנו לומדים תוכ"ד וחבל. דוגמא לדברים אספר ממה שאמרתי אמש בדיון בצוות טיפול במגפות: בחורה שאבא שלה חולה בקורונה שבועיים חום גבוה, התקשרה לשאול מה לעשות. ביקשתי שייקחו מקופ"ח בדיקות דם בשבילו, אבל קופ"ח סירבו לבוא לקחת כי הסיטורציה בסדר. היא הלכה למעבדה פרטית ושם כל הסימנים הגרועים לימדו שהכיוון לא טוב איתו. במיון שלחו אותו שוב גם הביתה כי היסטורציה הייתה טובה.

מי שהיה צריך לקבוע את הכללים לגבי אשפוז בקהילה הוא הוא משרד הבריאות אבל לא יצא מסמך כזה של משרד הבריאות מהרגע שהתחיל הקורונה. אין שום מסמך מכונן שמחייב את קופות החולים איך לטפל בקהילה. אני גם לא יודע על ישיבה שנעשתה בנושא.

הרבה יותר נכון לטפל מוקדם בחולים כאלו בבית – התוצאות של עשרות חולים שטופלו בבית הן מצוינות וטובות. מנהלי מחלקות מטפלים באנשים בבית ויש יכולת לכך רק צריך להכין נוהל עבודה מסודר. הציבור הרחב כבר מבין שיש כאן אופציה של טיפול ומצביע ברגליים לכיוון הפרטי. לא הגיוני שמי שיקבל את זה הוא רק מי שיש לו יכולת. משרד הבריאות חייב לתת מסמך כזה בהקדם".

משנה למנכ"ל לענייני בריאות, במכבי שירותי בריאות ד"ר מירי מזרחי ראובני "ישנם מטופלים שצריכים לעבור ולקבל המשך טיפול בבית החולים אולם הם מסרבים לעשות כן וזה מצב מציב אתגר טיפולי. זה גם הכרח נכון ככה להיערך לחורף. צריך לבסס את הנושא, לכתוב פרוטוקול שיקבע את הדברים ולאפשר שאנשים שרוצים להישאר בבית שייעשו זאת. עכשיו אחרי הסגר, זוהי שעה גדולה של הזדמנות למדינת ישראל להוביל ולקדם את האשפוז בקהילה. רק צריך להתקדם להנחיות קליניות כתובות".

ראש האגף לרפואה קהילתית במשרד הבריאות, ד"ר הדר אלעד: "הנוהל עודכן כבר שמונה פעמים בנושא התוויות לאשפוז. יש הוראות מאוד ברורות. אנחנו לא קובעים לכל קופה איך לטפל בכל מחלה אך פה קבענו בצורה ברורה גם לגבי ילדים וגם לגבי מבוגרים. חולים שנזקקים לחמצן, מקומם בבי חולים".

ד"ר מיקי הלברטל מנהל בית החולים רמב"ם "האשפוז בקהילה מצריך ביקור רופא מידי יום לפי הנחיות משרד הבריאות וזה דבר המגביל מאוד את היקף האשפוז הביתי ויש לשנות נוהל זה כיוון שלא כל מטופל צריך לראות רופא כל יום וניתן לעשות זאת על ידי סיווג החולים. 15-20 אחוז מהחולים בבתי החולים אפשר לטפל בהם בבית".

ד"ר איתמר עופר מנכ"ל צבר רפואה "בתי החולים מתקיימים כלכלית בהתאם למספר המיטות התפוסות וכאשר המיטה פנויה או מתרוקנת קשה לבתי החולים להתקיים כלכלית על כן יש לראות את כל המוטיבציה של המעורבים. יש לוודא שלבתי החולים תהיה מוטיבציה גבוהה לשתף פעולה עם נושא הטיפול בקהילה וזאת על ידי הגדלת המוטיבציה והתגמול הכלכלי. עלות האישפוז בבית למדינה הוא כ-60 אחוז עד שני שליש מעלות האישפוז בבית החולים".

מנכ"ל יד שרה, משה כהן אמר בדיון: "נכון להיום כ-5000 מאושפזי בית משתמשים בציוד של יד שרה הכולל עזרי נשימה. ארגון יד שרה מספק טיפול רפואי ובתקופה זו היקף הטיפול הגיע לכ-400 ימי אשפוז שנחסכו מאשפוז בבתי החולים. ארגון יד שרה מפעיל מוקד לכל חולה בביתו למשך 24 שעות ביממה הכולל שליחת רופא לביתו של המטופל. במהלך 10 החודשים האחרונים ארגון יד שרה טיפל ב-18 אלף איש בביתם עם מחוללי חמצן ומכשירי עזר אחרים"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *