בשוויץ ביקשו מהמבוגרים להכין צוואה – ד"ר דרור מנור

– המדינה העשירה עומדת להיות המדינה האדומה באירופה. בינתיים רק צ'כיה עוקפת אותה. בשוויצרים אינם מוכנים לפגוע בכלכלה המצויינת של ארצם ולכן לא מורים על סגר שני. יש להם מערכת בריאות יעילה ומשוכללת אבל היא לא מצליחה לבלום את המגפה. תושבים נשלחים לטיפול במדינות השכנות. הכל התפקשש בשוויץ למרות שבסגר הראשון הממשלה הפדרלית מאוד הקפידה על הכל

שוויץ שועטת לאחרונה להיות המדינה האדומה ביבשת אירופה. מדי יום נפטרים בה מאה איש, שיעור הנדבקים נושק לשלושים אחוז- מהגבוהים בעולם, ובתי-החולים במדינה עמוסים בחולי קורונה עד כדי כך שהמאושפזים החדשים נשלחים לבתי-חולים במדינות השכנות. נכון לעכשיו, רק צ'כיה נמצאת במצב גרוע יותר ממנה. המצב הקטסטרופלי אירע למרות שלשוויץ יש מערכת בריאות איכותית, עשירה ויעילה. מדובר באותה שוויץ שבגל התחלואה הקודם לא חסכה בהגבלות ובסגרים ונחשבה לאי של ריסון. אולם כעת היא שוברת שיא תחלואה בינלאומי.

מגפת הקורונה התפשטה לראשונה בקנטון השוויצרי דובר האיטלקית טיצ'ינו, אשר גובל באיטליה, בסוף חודש פברואר. ב- 28 בפברואר הודיעה המועצה הפדרלית על ביטול אירועים של מעל אלף איש; ב- 16 במרץ, נסגרו רוב החנויות והעסקים, וכן בתי-הספר היסודיים והתיכוניים; ב- 20 במרץ נאסרה התקהלות של יותר מחמישה אנשים במקומות ציבוריים. בנוסף, ממשלת שוויץ הודיעה על הגבלות במעבר הגבולות ועל סיוע נרחב לתקציב בשווי ארבעים ביליון פרנק שוויצרי.

החל מסוף חודש אפריל, חזרה שוויץ לשגרה, כולל פתיחת כל החנויות והעסקים במדינה. בשל העלייה החדה בתחלואה במהלך חודש אוקטובר, החליטה הממשלה להקטין בסוף אותו חודש את האירועים הציבוריים לחמישים איש, ואירועים פרטיים ל- 15 איש; הוטל עוצר לילי על מסעדות, בתי-קפה, פאבים ועסקים נוספים.

נשאלת השאלה כיצד הידרדרה מדינה מסודרת כמו שוויץ למצב כה חמור. התברר שהשוויצרים החליטו כי היה די להם בסגר אחד, וכי "אין להם כסף" לעמוד בעוד נסיגה בתוצר, בהגדלת החוב הציבורי ובתשלום מענקים לעובדים ולעסקים. שוויצרים רבים טענו כי הכלכלה עדיפה על החיים עצמם. לפיכך, בוטלו בשוויץ במשך הזמן כל ההגבלות על התקהלויות; לא הונהגה חובת חבישת מסכה; המסחר והבידור במדינה התנהלו בתנופה מלאה וללא הגבלות. שר האוצר השוויצרי הצהיר בגלוי לאחרונה כי "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו הגבלות". הצהרה זו התקבלה בזעם בקהילה הרפואית ובשמחה ברחוב.

למרות התחלואה הגבוהה בשוויץ, נדמה כי המצב הכלכלי הוא מצוין. התוצר לנפש בשוויץ כפול מזה של ישראל; החוב הציבורי ביחס לתוצר נמוך מארבעים אחוז; האבטלה עדיין אפסית, והפרנק השוויצרי איתן כמו סלע. לשוויצרים לא מזיזה העובדה שהם אורחים לא רצויים בכל מדינות העולם, ושהתיירות הנכנסת הצטמצמה כמעט לאפס.

נדמה כי השוויצרים מתים להמשיך בחיים הרגילים והטובים שלהם, למרות שהם מתים פיזית בהמוניהם. אם הם ימשיכו להתנהל כך, ימותו עוד ועוד אנשים במדינה המסודרת והעשירה הזו. יהיה חבל מאוד אם המצב האבסורדי הזה ימשך, במיוחד לאור העובדה שיש בשוויץ מערכת בריאות איכותית ומשוכללת אך לא יכולה לשאת את כל אוכלוסיית הקשישים שנתבקשו על ידי בתי החולים "להכין צוואה" במידה ויצטרכו להנשים אותם.

על ממשלת שוויץ הפדרלית לעשות כל מאמץ, ואפילו לנקוט ביד קשה אם יהיה צורך, על מנת להיאבק ביעילות ובעקשנות נגד התפשטות נגיף הקורונה הקטלני שעלול לפגוע קשות בתושבי המדינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *