גנץ בראיון לארצי ודאום: "ההתנתקות הייתה טובה לישראל"

גנץ מדבר על השקרים שמפיצים פעילי ימין על אשתו רויטל שכביכול משרתת את הערבים בשטחים, ההתבטאות המפתיעה על אלאור אזריה, הלקח מההתנתקות, וצוק איתן

בראיון מיוחד לשלמה ארצי וחנוך דאום ב'שבעה ימים', "תוקף בני גנץ יו"ר חוסן לישראל, את ממשלת ישראל בראשות נתניהו, "לא סביר בעיניי שיש ממשלה שבה שרת התרבות תוקפת את המוסדות שעליהם היא אחראית שרת המשפטים תוקפת את המוסדות שעליהם היא אחראית. השר לביטחון פנים תוקף את המוסדות שעליהם הוא אחראי הקבינט תוקף את הצבא, וראש הממשלה תוקף את כולם"

גנץ מדבר על השקרים שמפיצים פעילי ימין על אשתו רויטל שכביכול משרתת את הערבים בשטחים, ההתבטאות המפתיעה על אלאור אזריה, הלקח מההתנתקות, וצוק איתן.

דאום: "אני מכיר את מיכאל ביטון ואת חילי טרופר שצירפת לרשימתך, ומאוד אוהב ומעריך אותם. הם אנשים מאוד רציניים. אנשי מפלגת העבודה, נגיד מרכז־שמאל. אני מכיר אישית גם את צביקה האוזר ואת יועז הנדל, שהם אנשי ימין. אני גם מאוד אוהב את העובדה שהם יושבים יחד. במובן הזה ממש הגשמת לי חלום של שמאל וימין. אבל אני כן חושב שצריך להבין איפה אתה עומד מבחינת העמדות הערכיות. לא מבחינת ימין או שמאל. אני נגד תיוגים, כמובן. אבל בוגי יעלון חושב שאוסלו היה אסון נוראי. הוא התנגד להתנתקות וחושב שהיא הייתה כישלון. והוא חושב שאין פרטנר פלסטיני. השאלה מה העמדה שלך בדברים האלה?"

גנץ: "תשמע, פגשתי לא מזמן בחור ישראלי בשם יוסף. הוא שטח בפניי מהמקום הכי אותנטי שבעולם מה כואב לו; על הפנסיונרים, על הדירות. באמת ממקום עמוק, אמיתי, כואב, אותנטי. הוא נורא התרגש. ואז הוא אמר לי, ‘תגיד לי, מה זה הימין ושמאל הזה? כשההוא יורה עלינו טיל, הוא יורה את זה בימין או יורה את זה בשמאל? כשההוא מתפוצץ בשוק, הוא מתפוצץ בשמאל או בימין?’ דיברנו חצי שעה. שיחה מאוד נרגשת. העניין הזה של הדיכוטומיה בין ימין ושמאל הזה, ש’שמאל’ נאמר בתור גנאי ו’ימין’ מצביע לכאורה על פשיזם – זה כל כך לא משקף את המציאות".

דאום: "מסכים".

גנץ: "אבל יותר מזה. זה פוגע במציאות. אני באמת שואל את עצמי, כשמסתכלים על ההנהגה המדינית־פוליטית, תגידו, אתם לא חושבים שיש לכם אחריות לעוד כמה דברים חוץ מאשר לכיסא שלכם? חוץ מאשר להבטיח את הפוזיציה שלכם?"

דאום: "הגיע הזמן שתהיה מפלגה שיש בה ימין וגם שמאל. השאלה היא, מה העמדות של היושב ראש שלה בכל הנושאים המשמעותיים?"

גנץ: "מה שבעיניי מוביל את החשיבה הן שתי שאלות: הראשונה היא, מהו האינטרס הישראלי? והשנייה – מה יכול לקרות? והיא מקפלת בתוכה את כל השאלות הביטחוניות של מדינת ישראל. משני המקומות האלה אני שופט את הדברים. נפגשתי במשך קרוב לעשור עם אמריקאים סביב כל מיני שאלות ביטחוניות ומדיניות. לא פוליטיות, כי לא הייתי בתפקיד פוליטי. האמירות שלהם היו תמיד: אתם לא יכולים לחשוב על משהו שלא יהיה קביל מבחינה פוליטית אצל הפלסטינים. התשובה שלי הייתה: ואתם לא יכולים לחשוב על שום דבר לא קביל מבחינה ביטחונית למדינת ישראל. ואם לא מצאנו משהו שיהיה קביל פוליטית וקביל ביטחונית, לא מצאנו משהו טוב.

"לכן, כשאתה מקשיב לאג'נדה שלי ואתה שומע על קווי הביטחון שאותם אני מתווה, אז מבחינתי, השאלה המרכזית היא שאלה ביטחונית. היא צריכה להבטיח את מדינת ישראל מבחינת הביטחון שלה. עכשיו יש פה את שאלת האינטרס. אנחנו – וגם ביבי אמר את זה בנאום בר־אילן – לא מחפשים שליטה על אף אחד אחר. אנחנו צריכים למצוא את הדרך שבה אנחנו לא מקיימים שליטה על אנשים אחרים".

דאום: "אז אתה למעשה בעד מהלך דומה להתנתקות?"

גנץ: "ההתנתקות בוצעה מתוך מחשבה מדינית של מדינת ישראל, והתקבלה באופן חוקי. הושג ציון גבוה מאוד לכל הצדדים המעורבים ביכולת לא לקרוע את העם כשזה בוצע".

דאום: "אז אתה לא מצטער על זה שעקרנו משם את היישובים?"

גנץ: "ההתנתקות הייתה מהלך חוקי, שהתקבל על ידי ממשלת ישראל ובוצע על ידי צה"ל והמתיישבים בצורה כואבת, אבל טובה. צריך לקחת את הלקחים ולממש אותם במקומות אחרים".
 

הראיון המלא בשבעה ימים בידיעות אחרונות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *