גנץ דוחה את הטענות על איום המנהרות: התרענו שנה לפני צוק איתן

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ברשת ב': "4 מנהרות הושמדו לפני המבצע. הדרג המדיני ידע". על המתיחות הביטחונית אמר: "אני מציע גם לחמאס וגם לחיזבאללה לא לנסות את מדינת ישראל"

יושב ראש כחול לבן בני גנץ, ששימש הרמטכ"ל במבצע צוק איתן, דוחה היום (רביעי) את הטענות כי מערכת הביטחון הקלה ראש באיום של מנהרות הטרור ההתקפיות ברצועת עזה. בריאיון לגל ברגר ולכרמלה מנשה בכאן רשת ב במלאת חמש שנים למבצע הדגיש גנץ כי מפקדי צה"ל עדכנו את הדרג המדיני עוד לפני המבצע וגם במהלכו בעניין המנהרות. הוא ציין כי כשנה לפני המבצע החל צה"ל לפתח כלים להתמודד עם האיום של מנהרות הטרור.

"נסקרו מספר סקירות בפני הקבינט, בפני ועדת חוץ וביטחון, כמובן בפני הדרג המדיני ברמת ראש הממשלה ושר הביטחון. נשיא המדינה אפילו ביקר, עוד לפני שהיה נשיא, בתוך מנהרות התקפיות שגילינו, ארבע מנהרות הושמדו קודם למבצע. לבוא ולטעון שלא ידעו זו היתממות, זו בריחה מאחריות", אמר.

על מטרת המבצע סיפר: "מבצע צוק איתן יצא לדרך כשלא הייתה ברירה, הוא פעל לפגיעה קשה מאוד בחמאס, לשלילת כלים אסטרטגיים ונטרולם בצורה של המנהרות ההתקפיות עם היכולות שהיו לנו אז. במחיר מאוד כואב אבל בשלוש שנים וחצי של שקט שאפשרו לתושבי הדרום להתפתח".

לדברי גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו התנהל בצורה טובה בזמן המבצע. עם זאת, הייתה לו ביקורת על יחסי הגומלין בין הדרגי המדיני לצבאי: "אני חושב שמאוד חשוב שתהיה תחושה של ביטחון הדדי בין דרג מדיני לדרג צבאי, נכון לשעתו אני הרגשתי את זה טוב מאוד לטובתו של ראש הממשלה ולגנותם של חלק מחברי הקבינט. אני מקווה שהדרג המדיני היום, ואני בתוכו, יקפיד לנהוג באווירה פתוחה, לא בורחת מאחריות כלפי הדרג הצבאי, כי רק ככה אפשר לנהל מדיניות אחראית".

על השאלה אם הופתע מכוח האש של חמאס, ענה: "גם עכשיו אני לא אופתע. אני יודע שישראל יותר חזקה. אני מציע גם לחמאס וגם לחיזבאללה לא לנסות את מדינת ישראל. לא מת לצאת למלחמות, אבל אם צריך לעשות אותן אני יודע בדיוק מי ינצח".

כשנשאל על הרגעים המשמעותיים שלו בזמן המבצע, השיב: "אני נושא עמי את אובדנם של 68 חיילים, חמישה אזרחים וכמובן הנערים מגוש עציון שנרצחו, ושני חיילי גבעתי שנהרגו בצפון, אז לצד כל הוויכוחים שיש מאז ועד היום ובטח יימשכו, אני חושב שאלו הרגעים היותר משמעותיים בחייו של מפקד ובחיי שלי".

אלוף משנה במילואים א', קמ"ן פיקוד דרום בזמן המבצע, העריך בתוכנית כי "אם חמאס יקבל החלטה שהוא יוצא למערכה מול ישראל, הוא ינסה לפתוח אותה בהישג מאוד גדול. המידע המקדים שהיה ברשותנו על אודות המנהרות היה מדויק. האם הוא היה מושלם? מודיעין אף פעם לא יכול להיות מושלם".

עוד אמר קצין המודיעין לשעבר כי עד כה זהו פרק הזמן הארוך ביותר בין מערכות צבאיות בעזה: "עובדתית אנחנו חמש שנים אחרי, ובסטטיסטיקה של המערכות מול הרצועה זה פרק הזמן הארוך ביותר בין המערכות. אחד ממדדי ההצלחה נמדד בפרק הזמן בין המערכות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *